وعده تازه وزیر راه: زمین رایگان می دهیم

به گزارش واندر هنگر، در حالی وزیر راه و شهرسازی وعده داده که به خانوارهای دارای سه تا چهار فرزند زمین رایگان داده می گردد که دولت برای تامین زمین ساخت چهار میلیون واحد مسکونی مشکل دارد و میخواهد این ساختمان ها را در حاشیه شهرها بسازد.

وعده تازه وزیر راه: زمین رایگان می دهیم

به گزارش بلاگ خبرنگاران، وزیر راه و شهرسازی امروز یکشنبه 24 بهمن ماه یک وعده نو برای اعطای زمین رایگان داد. رستم قاسمی گفت: به خانوارهای دارای سه تا چهار فرزند، زمین مجانی برای ساخت مسکن در قالب نهضت ملی مسکن داده می گردد.

در حالی وزیر راه وعده زمین رایگان داده که از ابتدا قرار بود زمین ساخت در طرح نهضت ملی مسکن رایگان باشد. یعنی دولت پول زمین واحدهای مسکونی که می سازد را از متقاضیان نمی گیرد. حتی اگر قرار باشد وزارت راه به خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر زمین بدهد تا خودشان عملیات ساخت را انجام دهند، اصلی ترین مشکل دولت برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن نبود زمین است.

به استناد ماده 10 قانون جهش فراوری و تامین مسکن، کلیه وزارتخانه ها، مؤسسات و دستگاه های دولتی و بعلاوه شرکت هایی که 100 درصد سرمایه و سهام آنها متعلق به دولت است، مکلفند اراضی در اختیار خود را ظرف مدت دو ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، به صورت رایگان به وزارت راه و شهرسازی واگذار نمایند.

پس از گذشت چند ماه از ابلاغ آیین نامه اجرایی این طرح، هنوز بسیاری از ارگان های دولتی زیر بار این تصمیم دولت نرفته اند.

علی رغم مشکل وزارت راه و شهرسازی در تامین زمین طرح مسکن دولتی، معاون وزیر راه در هفته گذشته از تامین زمین یک میلیون واحد نهضت ملی مسکن اطلاع داد. به گفته محمود محمودزاده، یک میلیون و 400 هزار واحد دیگر نیز شناسایی شده که در مراحل الحاق به محدوده یا تغییر کاربری قرار دارند.

بنابراین دولت زمین مورد احتیاج این طرح را به وسیله الحاق زمین های حاشیه شهر و تغییر کاربری اراضی که بعضا کشاورزی و باغی هستند تامین نموده است که این اقدام منجر به بروز مسائلی از قبیل تخریب محیط زیست می گردد.

دولت برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی قرار است در حاشیه کلانشهرها، شهرهای نو احداث کند. کارشناسان ساخت شهر نو را سیاستی شکست خورده می دانند، چرا که این شهرهای نو فاقد امکانات شهری هستند و مسائل زیربنایی و روبنایی دارند.

بعلاوه تجربه شکست خورده قبلی نشان می دهد که بسیاری از واحدهای مسکن مهر خالی هستند و هنوز به جمعیت پذیری مورد نظر دست نیافته اند. در آخر اگر قرار باشد دولت زمین رایگان به این خانوارها بدهد، این زمین های در منطقه ها دور از شهر است که ساخت مسکن در این منطقه ها برای متقاضیان از نظر مالی و امکانات رفاهی به صرفه نیست.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 2088

به "وعده تازه وزیر راه: زمین رایگان می دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وعده تازه وزیر راه: زمین رایگان می دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید