سامانه ثنا چیست؟

به گزارش واندر هنگر، تهران (پانا) - قوه قضائیه موظف است اوراق قضائی را با استفاده از سامانه های الکترونیکی یا مخابراتی ابلاغ کند. مراجعان به قوه قضائیه موظفند جهت دریافت الکترونیکی اوراق قضائی به سامانه ای که به این منظور ایجاد شده است مراجعه کنند.

سامانه ثنا چیست؟

به گزارش بیتوته، ابلاغ قضایی به صورت کاغذی و سنتی، مسائل فراوانی دارد؛ مثلاً اطاله دادرسی، عدم امنیت لازم، سوء استفاده های احتمالی و مواردی از این قبیل مسائل موجود در زمینه ابلاغ به صورت کاغذی است.

پیش از این، ماموران دادگستری برای تحویل ابلاغیه به صورت حضوری مراجعه می کردند که این مسئله حریم شخصی افراد را نقض می کرد و ممکن بود سایر افراد از موضوع دعوا و ابلاغیه های مربوط به آن مطلع شوند. همچنین در این روش ابلاغ، احتمال مفقود شدن و تاخیر در تحویل ابلاغیه وجود داشت، اما امروزه ابلاغ اوراق قضایی به صورت الکترونیکی انجام می شود و افراد می توانند در اسرع وقت و با خیال راحت، آن اوراق را مشاهده نمایند.

به همین دلیل در سال 1395 به استناد ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری، راه اندازی سامانه ای تحت عنوان سامانه ثنا در راستای کاهش حجم جمعیت مراجعان به شعب دادگستری جهت ثبت شکایت، پیگیری و ارائه دادخواست ها، پیگیری و ارائه اظهارنامه ها، محاسبه هزینه دادرسی و ... در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفت. مردم نیز از این طرح استقبال کردند و با توجه به اینکه از طریق سایت و سامانه ثنا خیلی راحت تر می توانستند امور خود را انجام دهند، نیازی به ایستادن در صف های طولانی دادگستری، تحمل ترافیک و شلوغی خیابان ها و ... نبود.

علاوه بر این، از آنجایی که استفاده از خدمات الکترونیکی از طریق تلفن همراه و تبلت نیز گسترش چشمگیری داشت، نرم افزار ثنا برای تلفن همراه نیز معرفی و در دسترس عموم قرار گرفت تا افراد بتوانند به طور مستقیم بعد از نصب این برنامه روی تلفن همراه، امور قضایی نظیر مشاهده الکترونیکی اوراق قضایی، مشاهده ابلاغیه های رسمی دادگستری و ... را انجام دهند.

بر اساس ماده 175 قانون دادرسی کیفری که در سال 1392 مصوب شده است، قوه قضاییه مکلف شده است با استفاده از سامانه های الکترونیکی، اوراق قضایی را به طرفین دعوی و وکلا ابلاغ کند. به همین علت بود که سامانه ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی ایران با نام کوتاه تر ثنا ایجاد گشت.

در این سامانه شاکی، متهم و وکلای آنها می توانند آخرین شرایط آرای مربوط به خود را بصورت الکترونیکی ملاحظه نمایند که این موضوع باعث کاهش مراجعات حضوری و در نتیجه بهبود خدمت رسانی به مردم می شود. در گذشته آرای مربوط به طرفین دعوی از طریق ماموران به صورت حضوری ابلاغ می گشت که با جا افتادن این سامانه الکترونیکی، این روش سنتی منسوخ خواهد شد که موجب حفظ حریم خصوصی افراد و کاهش هزینه های خدمات می شود.

لازم به ذکر است که طرفین دعوی قبل یا بعد از طرح دعوی باید در سامانه ثبت نام نمایند و در صورت عدم ثبت نام، ممکن است در ادامه فرایند دادرسی مسائلی به وجود بیاید.

نحوه ثبت نام سامانه ثنا :

مدتی است که قوه قضاییه برای حذف حریم شخصی افراد و راحت تر کردن کارها سامانه ای را راه اندازی کرده به اسم سامانه ثنا شما می توانید با ثبت نام در این سامانه بدون نیاز به مراجعه حضوری پفراینده هاتون را پیگیری کنید و درصورت صدور رای از نتیجه آن با خبر شوید.

اما اول باید توی این سایت عضو بشوید. برای عضو شدن باید وارد سایت www.adliran.ir شوید. و روی لینک سامانه ثبت نام الکترونیک کلیک کنید. سپس ثبت نام شخص حقیقی را انتخاب کنید و اطلاعات خود را وارد کنید و عدد تصویر را وارد کنید و روی ادامه کلیک کنید. و در صفحه بعد قوانین استفاده از سامانه را بخوانید و وارد مرحله بعد شوید.

در صفحه بعدی اطلاعات کامل شما استعلام می شود و شما باید محل تولد و دین تان را انتخاب کنید و وارد صفحه بعد شوید. در این مرحله اطلاعات تماس و ایمیل تان را وارد کنید و روی مرحله بعد کلیک کنید.

اکنون باید اطلاعات محل سکونت تان را وارد کنید و به مرحله بعد بروید. در آخر نام مستعار شغل و تحصیلات تان را وارد کنید و اتمام ثبت اطلاعات اولیه را بزنید.

زمانی که ثبت نام اولیه را انجام دادید برای نهایی کردن ثبت نام و احراز هویت، باید با همراه داشتن کارت ملی، به یکی از نزدیک ترین دفاتر قضایی محل سکونت تان مراجعه کنید. بعد از مراجعه شما یک پیامک حاوی رمز عبور برای شما ارسال می شود که از طریق آن می توانید وارد سامانه ثنا شوید.

نحوه استفاده از نرم افزار تلفن همراه ثنا

افرادی که دارای تلفن های همراه اندروید می باشند، می توانند برای دانلود اپلیکیشن سامانه ثنا بر روی لینک http://eblagh.adliran.ir کلیک نمایند. پس از باز شدن صفحه در قسمت تعیینی از وب سایت گزینه ای با عنوان دانلود نرم افزار ابلاغ الکترونیک قضایی برای اندروید وجود دارد که می توانید آخرین نسخه نرم افزار را از اینجا دانلود و روی دستگاه اندروید نصب نمایید.

حال وارد برنامه شوید، مانند ثبت نام در وب سایت، در این جا هم باید نوع شخص را تعیین کرده و تعیین کنید که می خواهید ثبت نام را برای شخص حقوقی انجام دهید یا حقیقی. افراد حقیقی بعد از انتخاب نوع شخص، باید شماره ملی و رمز عبور را وارد نمایند.

اگر اولین بار است که دارید از این نرم افزار استفاده می کنید و هنوز ثبت نام نکرده اید، گزینه تا به امروز ثبت نام نکرده ام انتخاب کرده و وارد صفحه ثبت نام شده و مراحل آن را طی نمایید.

چنانچه شماره ملی و رمز عبورتان را وارد کنید، برای شما یک رمز موقت به صورت پیامک ارسال می شود که باید آن را وارد کنید، این رمز 24 ساعت انقضا دارد اگر این مدت طی شود و آن را استفاده نکنید باید دوباره با اشاره روی ارسال مجدد رمز موقت دوباره رمز موقت را دریافت کنید. کار با این نرم افزار بسیار ساده است و شما می توانید به راحتی ابلاغیه های رسمی دادگستری و احضاریه های دادگاه را مشاهده کنید.

نحوه مشاهده ابلاغیه ها در سامانه ثنا

یکی از مهم ترین امکانات سایت ثنا، امکان مشاهده و دریافت ابلاغیه های دادگاه است. پس از تکمیل مراحل ثبت نام در سامانه ثنا، برای مشاهده ابلاغیه ها در سامانه ثنا نخست باید بر روی لینک زیر کلیک کرده و وارد سامانه شد :

http://eblagh.adliran.ir/Login/Authenticate?layoutName=NoticeLoginLayout#/firstSte

البته در سایت عدل ایران لینک های دیگری هم وجود دارد. در صورتی که پیروز نشدید از لینک فوق وارد سامانه شوید، می توانید از سایر لینک های ارائه شده در سایت استفاده کنید.

شماره ملی و رمز شخصی تان را وارد کنید.

در این مرحله برای شما یک کد فعال سازی ارسال می شود که باید آن را از پیامک دریافتی مشاهده و وارد کنید. در نظر داشته باشید همانطور که در قسمت استفاده از نرم افزار بیان شد، این رمز 24 ساعت اعتبار دارد.

در قسمت ابلاغیه های جدید، لیست ابلاغیه های قضایی خود را می توانید مشاهده کنید.

اهداف و مزایای ابلاغ الکترونیکی

یکی از اهداف اجرای این طرح، خدمات رسانی آسان و بهتر به مردم و کاهش اطاله دادرسی است. همچنین احترام به حریم خصوصی افراد از مزایای مهم این طرح است؛ در گذشته مامور ابلاغ با لباس فرم برای ارائه اوراق به منزل اشخاص مراجعه می کرد و اگر فرد در منزل نبود ابلاغ را به همسایه می داد که این امر مسائلی را به همراه داشت، اما امروز بدون نیاز به مراجعه حضوری، افراد می توانند بر روی گوشی تلفن همراه اوراق خود را دریافت نمایند.

کاهش هزینه یکی دیگر از مزایای اجرایی شدن طرح ابلاغ الکترونیکی است. در این خصوص هم در هزینه دستگاه قضایی و هم طرف دعوی صرفه جویی خواهد شد و همچنین از حواشی و لغزش های احتمالی در فرایند ابلاغ کاسته می شود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 10 خرداد 1400 بروزرسانی: 10 خرداد 1400 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1619

به "سامانه ثنا چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامانه ثنا چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید