ره پیک: اقامت بستگان در خارج کشور دلیل رد صلاحیت نیست

به گزارش واندر هنگر، قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: قبل از اینکه پرونده داوطلبان به صحن شورای نگهبان بیاید، کارشناسان روی آن ها کار کرده اند.

ره پیک: اقامت بستگان در خارج کشور دلیل رد صلاحیت نیست

به گزارش ایسنا، سیامک ره پیک در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دوم سیما گفت: در این راستا، درباره یکی از نامزدها، حدود 4 ساعت در شورای نگهبان بحث کردیم؛ تمام 40 پرونده داوطلبان در صحن شورای نگهبان مطرح و بررسی شده است.

ره پیک شرح داد: حدود 10 پرونده را 2 بار بررسی و 2 بار برای آن ها رای گیری کردیم و یک پرونده را سه بار رای گیری کردیم.

وی ادامه داد: صرف اینکه بستگان درجه 1 داوطلبی در خارج از کشور اقامت داشته باشند، نمی تواند دلیل عدم احراز باشد.

ره پیک تاکید کرد: دستگاه ها مکلف به پاسخ به استعلامات شورای نگهبان هستند؛ در بررسی ها به یک گزارش استناد نمی شود بلکه ما به چند گزارش استناد می کنیم.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: ما در تعیین آن 40 نفری که شرایط اولیه را دارا بوده اند نقش و دخالتی نداشتیم؛ در مرحله بعد هم، یعنی فرآیند بررسی صلاحیت چیزی به نام گرایش سیاسی نداریم بلکه ضوابط و قوانین مدنظر قرار می گیرد. ممکن است در مواردی، کسی که با این شرایط تطبیق می شود و احراز می شود، از سبد یک طیف و یا طیف دیگر باشد.

وی ادامه داد: بر اساس مقررات و قوانین در بحث بررسی صلاحیت ها مثل سایر تصمیماتی که در شورای نگهبان گرفته می شود معیار تصمیم گیری اکثریت و رای اکثریت مطلق است. یعنی هر تصمیمی که در شورای نگهبان می گیریم این تصمیم باید با حداقل 7 رای به تایید برسد. اگر دو نفر از اعضا غایب باشند همچنان معیار تصمیم گیری 7 رای مثبت خواهد بود و باید حداقل 7 رای وجود داشته باشد، در بحث بررسی صلاحیت ها همینطور است اگر جایی نیاز به تایید صلاحیت وجود دارد حداقل 7 رای باید وجود داشته باشد تا بتوانیم بگوییم که احراز صلاحیت اجرا شده است، بنابراین ممکن است در مورد خاصی 7 رای تایید صلاحیت داشته باشد و فرد دیگری ممکن است 8 رای و یا بیشتر داشته باشد و اگر فردی 6 رای بیاورد، صلاحیتش احراز نمی شود.

وی یادآور شد: هیچ کس در شورای نگهبان نظر برتر ندارد و هر فردی مستقلاً اظهارنظر می کند، رای گیری در ریاست جمهوری به صورت مخفی و کتبی است و حتی شکل اوراقی که رای گیری می شود هیچ اثری از خط کسی و یا اثری از نوشته وجود ندارد که چه کسی چه چیزی را نوشته است.

ره پیک تاکید کرد: پرونده افراد به صورت انفرادی مطرح می شود و پرونده هر فردی که داوطلب شده و شرایط اولیه ثبت نام را داشته مورد بررسی قرار گرفته است.

وی یادآور شد: عواملی که در مشارکت تاثیرگذار است، فقط تایید یا ردصلاحیت نیست بلکه عوامل متعددی دارد؛ عملکرد ها در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... هم موثرند و طبق نظرسنجی های متفاوت، سهم این عوامل در کاهش یا افزایش مشارکت خیلی بالاست.

ره پیک گفت: ما صرفا افرادی را که تاییدصلاحیت شده اند به وزارت کشور معرفی می کنیم و نسبت به بقیه داوطلبان چیزی اعلام نمی کنیم لذا فرصتی برای اعتراض هم در قانون در نظر گرفته نشده است.

منبع: فرارو
انتشار: 29 خرداد 1400 بروزرسانی: 29 خرداد 1400 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1642

به "ره پیک: اقامت بستگان در خارج کشور دلیل رد صلاحیت نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ره پیک: اقامت بستگان در خارج کشور دلیل رد صلاحیت نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید