تورانی: توسعه درس پژوهی بیشتر از بودجه نیازمند باور است

به گزارش واندر هنگر، تهران (پانا) - رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی آموزش و پرورش بر این اعتقاد است که توسعه درس پژوهی در آموزش و پرورش بیشتر از بودجه و اعتبارات نیازمند باور و شناخت است که خوشبختانه معلم ها با اینگونه مفاهیم و واژه های نو آشنا هستند.

تورانی: توسعه درس پژوهی بیشتر از بودجه نیازمند باور است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت وگو، ذاکری عضو انجمن ایرانی تعلیم و تربیت و مدرس دانشگاه فرهنگیان در برنامه گفتگوی علمی در رابطه با مفهوم درس پژوهی گفت: معلم ها باید فرصت یادگیری را برای دانش آموزان خود در مدارس فراهم نمایند و به بیانی دیگر، درس را با یک پرسش آغاز نمایند و دانش آموزان را مشارکت دهند.

وی توضیح داد: ما معلم ها گاهی فراموش می کنیم که شناخت مقدم بر رشد است و به همین دلیل هم فقط بر رشد انسانی تأکید می کنیم که بسیار پیچیده و پیش بینی ناپذیر است.

عضو انجمن ایرانی تعلیم و تربیت گفت: کار اصلی معلم ایجاد موقعیت های یادگیری و در واقع شعور و شور زندگی و خداشناسی و هستی شناسی است اما در نظریات جدید معلم را تسهیلگر معرفی می نمایند.

مدرس دانشگاه فرهنگیان همچنین با اشاره به اهمیت علاقه و تعهد معلم ها گفت: سلامت روان مربی و فراگیران در گرو علاقه و تعهد معلم و احیای فضای یادگیری است.

در ادامه، حیدر تورانی رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش گفت: درس پژوهی به عنوان یک رویکرد بلند مدت و کیفی شناخته شده و به همین دلیل هم همیشه در حال گسترش است.

وی شرایط آموزش و پرورش ایران در حوزه درس پژوهی را نامطلوب و در عین حال تا حدی هم قابل قبول خواند و اضافه کرد: اقدامات و مطالعات بسیار خوبی در این زمینه طی دو دهه اخیر صورت گرفته و طرح ها و واژه هایی مانند معلم پژوهنده و دانش آموز پرسشگر هم از تأثیرات همین اقدامات در حوزه درس پژوهی است.

عضو هیئت علمی مطالعات آموزش و پرورش تأکید کرد: درس پژوهی باید در لایه های مختلفِ تدریس و طراحی و ارزشیابی معلم ها از دانش آموزان گنجانده گردد و اسناد بالادستی کشورمان هم حامی چنین تفکراتی هستند.

تورانی بر این اعتقاد است که توسعه درس پژوهی در آموزش و پرورش بیشتر از بودجه و اعتبارات نیازمند باور و شناخت است که خوشبختانه معلم ها با اینگونه مفاهیم و واژه های نو آشنا هستند.

رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش، درس پژوهی را یک چرخه پژوهشگری در فرآیند یادگیری دانش آموزان خواند و گفت: درس پژوهی یک نوع فعالیت اشتراکی معلم ها برای طراحی دروس و رویکردی برای توسعه حرفه ای معلم هاست چراکه منجر به ارتقای یادگیری و اصلاح و بهبود آموزش می گردد.

وی با اشاره به مراحل درس پژوهی اعلام کرد: درس پژوهی از مرحله تشکیل گروه درس پژوهی در مدرسه آغاز می گردد و با مشخص اهداف و طراحی توسط معلم به مرحله اجرا در می آید.

تورانی تفکرپژوهی را محصول روح جستجوگر، پرسشگر و نقاد و عقل جمعی دانش آموزان در مدرسه دانست و گفت: بیشتر معلم های کشورمان در همین ایام کرونایی با خلاقیت کامل، دانش آموزان را مدیریت کردند و اجازه ندادند که یادگیری تعطیل گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 11 دی 1399 بروزرسانی: 11 دی 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1334

به "تورانی: توسعه درس پژوهی بیشتر از بودجه نیازمند باور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تورانی: توسعه درس پژوهی بیشتر از بودجه نیازمند باور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید