برخورد انسانی و غیرسیاسی با افراد و شنیدن سخن مخالفان از ویژگی های شاخص دکتر حبیبی است

به گزارش واندر هنگر، وزیر اسبق آموزش و پرورش در آئین نکوداشت استاد نجفقلی حبیبی با اشاره به بعضی ویژگی های وی گفت: صدق در گفتار، تواضع در رفتار، دلسوزی عمیق، توجه به کرامت اشخاص، برخورد انسانی و غیرسیاسی با افراد و شنیدن سخن مخالفان از جمله ویژگی های شاخص دکتر حبیبی است.

برخورد انسانی و غیرسیاسی با افراد و شنیدن سخن مخالفان از ویژگی های شاخص دکتر حبیبی است

به گزارش خبرنگاران، سیدکاظم اکرمی وزیر اسبق آموزش و پرورش در آئین نکوداشت استاد و مصحح توانا دکتر نجف قلی حبیبی که امروز در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار گردید، با اشاره به سه نوع برنامه درسی آشکار (آنچه در کلاس درس گفته می گردد)، پنهان (آنچه از عواطف و رفتار استاد آموخته می گردد) و پوچ (آنچه متخصصان از برنامه درسی حذف می نمایند) که آموزش و پرورش وجود دارد، به بیان بخشی از اقدامات استاد پرداخت و گفت: او 35 جلد کتاب در زمینه فلسفه و عرفان ارائه نموده و در میان کارهای تحقیقی فراوانی نیز انجام داده است.

وی در ادامه به خدمات عملی ایشان اشاره نمود و گفت: او علاوه بر تأسیس دانشگاه علوم قضائی، پلیس قضائی را نیز تأسیس نموده است و با وجود مخالفانی که در جهت تأسیس دانشگاه تربیت مدرس بود، در مقابل اندیشه های مخالف ایستاد و پیروز به تأسیس این دانشگاه شد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش در آئین نکوداشت استاد نجف قلی حبیبی به حضور این استاد فرزانه در اجتماع اشاره نمود و گفت: جای افرادی مثل دکتر حبیبی که مسائل جامعه را لمس می نمایند و راه حل ارائه می دهند، در مجمع تشخیص مصلحت نظام خالی است.

در ادامه این مراسم غلامرضا ظریفیان استاد دانشگاه تهران و دبیر علمی این نکوداشت، شخصیت استاد حبیبی را شخصیتی چند ساحتی دانست و گفت: بعد اول شخصیت این استاد پژوهشگری متبحر و با دقت است که تالیفات بسیاری دارد و عموم تصحیحات ایشان تصحیح انتقادی است. او هشت سال از عمر خود را برای تصحیح جلد یک کتاب قانون صرف کرد.

ظریفیان ادامه داد: بُعد بعدی شخصیت این استاد التزام اجتماعی اوست که با وجود ناملایمتی ها بخشی از عمر خود را صرف دفاع از آرمان های انقلاب و حقوق مردم نموده است.

وی توضیح داد: بُعد سوم شخصیت او اقدامات تاسیساتی است. تأسیس مراکز علمی مثل دانشگاه تربیت مدرس از اقدامات اوست.

این استاد دانشگاه در انتها صحبت هایش به توجه استاد حبیبی به مقوله تربیت اشاره نمود و گفت: سپهر اخلاقی وجود او تواضع بی ریا و انصاف در داوری است.

غلامرضا اعوانی رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران نیز در سخنانی به تبحر دکتر حبیبی در حکمت اسلامی اشاره نمود که در صحن متون اسلامی بسیار توانمند است و گفت: ایران یک کشور فرهنگی و جهانی است. بزرگانی مثل استاد حبیبی احتیاج است که بتوانند فرهنگ را به آیندگان منتقل نمایند.

وی ادامه داد: استاد حبیبی شاگرد بزرگانی مثل شهید مطهری و دکتر گرجی بوده و عشق و علاقه ایشان به میراث فرهنگ اسلامی بسیار شایسته توجه است.

اعوانی با بیان اینکه تصحیح متون کار بسیار مهمی است، گفت: ما از گذشته اطلاعاتی نداریم ولی با فرهنگ آنها ارتباط داریم. فرهنگ ایران و اسلام از راه دست نوشته دانشمندان از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. کسی که یک متن فلسفی را تصحیح می نماید، کار بسیار دشواری انجام داده است.

به گفته اعوانی، در کشورهای مطرح جهان به تصحیح متون اهمیت ویژه ای می دهند. در حالی که وزارت علوم بودجه و امتیاز اندکی برای تصحیح متون در نظر می گیرد. در کشور ما نیز باید توجه بیشتری به تصحیح متون گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 182

به "برخورد انسانی و غیرسیاسی با افراد و شنیدن سخن مخالفان از ویژگی های شاخص دکتر حبیبی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برخورد انسانی و غیرسیاسی با افراد و شنیدن سخن مخالفان از ویژگی های شاخص دکتر حبیبی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید