کادیلا؛ تندر 90 ایرانیزه شده، سایپا جای رنو و کادیلاک را می گیرد؟

به گزارش واندر هنگر، پس از تحریم صنعت خودرو از سمت آمریکا، شرکت های خارجی، ازجمله خودروسازی رنو، همکاری خود را با ایران قطع کردند. در نتیجه فراوری بیشتر خودروها از جمله تندر90 متوقف شد. حال سایپا با همکاری پارس خودرو میخواهد تندر 90 ایرانی را با نام کادیلا وارد بازار کند. شباهت نام این خودرو به کادیلاک محبوب نیز بحث برانگیز شده است.

کادیلا؛ تندر 90 ایرانیزه شده، سایپا جای رنو و کادیلاک را می گیرد؟

به گزارش تجارت نیوز، خودروی نو سایپا و پارس خودرو بر پلتفرم تندر 90 درحال ساخت بوده و احتمالا اواخر سال آینده عرضه خواهد شد. نام این خودرو، کادیلا نام گذاری شده اما قبلا بیشتر با نام P90 شناخته می شد.

شباهت نام این خودروی ایرانی با شرکت معروف خودروسازی آمریکایی (کادیلاک)، باعث بحث و حاشیه زیادی برای سایپا کادیلا شده است.

به علت اینکه این خودرو هنوز به صورت رسمی از طرف شرکت سازنده معرفی نشده است، اطلاعات کاملی در دسترس نیست اما همه اطلاعاتی که تا به الان از سایپا P90 منتشر شده است را با شما در میان می گذاریم.

مشخصات فنی

طبق اخبار قبلی، قرار بود تندر 90 ایرانی با پیشرانه شاهین یا M15T وارد بازار گردد اما اطلاعات نو، نشان می دهد قرار است از موتور ME16 که فراوری شرکت مگاموتور است، روی این خودرو استفاده گردد که شباهت بسیار زیادی به پیشرانه TU5 پلاس دارد.

اما وجود بعضی تفاوت ها در قطعات، موجب تمایز این دو پیشرانه می گردد.

این پیشرانه از تکنولوژی بالاتری نسبت به پیشرانه شاهین برخوردار است. یک پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر و 16 سوپاپ که توانایی فراوری حداکثر 110 اسب بخار قدرت و 147 نیوتن متر گشتاور را دارد.

یکی از نکات مثبت پیشرانه ME16، استفاده از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها (VVT) است که باعث می گردد میل بادامک، با توجه به شرایط رانندگی آوانس یا ریتارد گردد.

به احتمال زیاد گیربکس این خودرو، همان گیربکس 5 سرعته ای باشد که روی شاهین واقع شده است.

طبق اظهارات آقای تیموری مدیرعامل شرکت سایپا در دی ماه 1401، خط فراوری خودروی کادیلا در بهمن ماه افتتاح می گردد. بعلاوه خط فراوری پیشرانه ME16 برای این خودرو، به وسیله فراوری کننده آن (مگاموتور) در حال راه اندازی است و اولین نمونه های آن جهت تست و آنالیز فراوری شده است.

مشخصات ظاهری

تا به حال شرکت سایپا هیچ عکسی از نسخه فراوری اولیه این خودرو را منتشر ننموده و هیچ عکسی به بیرون درز ننموده است. اما با توجه به پوسترهایی که از آن پخش شده، ظاهر بسیار مجذوب کننده تری نسبت به تندر90 قبلی دارد و این خبر امیدوار کننده است.

طرح سپر و چراغ های جلو و عقب به کلی تغییر نموده و ظاهری کاملا اسپرت به خود گرفته است.

با کمی دقت در ظاهر این سدان ایرانی، می توان شباهت قسمت جلویی آن را با دنا و دنا پلاس مشاهده کرد.

مشخصات داخلی

بخش کابین تندر90 ایرانی با توجه به اخبار و اطلاع رسانی ها، شباهت بسیاری با کابین رنو ساندرو خواهد داشت و تفاوت آن با کابین ساندرو، به چند مورد خاص مانند طرح متفاوت پشت آمپر خلاصه خواهد شد.

متاسفانه پوستری از قسمت کابین کادیلا پخش نشده و به همین علت نمی توان توضیحات زیادی در این باره داد.

جمع بندی

اگر بخواهیم یک جمع بندی و مقایسه کلی نسبت به این خودرو با تندر90 فرانسوی داشته باشیم، می توان گفت طراحی ظاهری بهبود قابل توجهی داشته. چرا که خودروی تندر 90 از ظاهر زیبایی برخوردار نیست.

اگر این اندازه از تغییرات در قسمت داخل کابین نیز اعمال گردد، می تواند پتانسیل این را داشته باشد که یکی از چند خودروی پرفروش بازار داخلی گردد.

در بخش پیشرانه نیز این خودرو نسبت به تندر90 با موتور K4M که توانایی فراوری حداکثر 105 اسب بخار و 140 نیوتن متر گشتاور را داراست، از بهبود قابل توجهی برخوردار است.

هرچند که به باور بسیاری از افراد، پیشرانه K4M که روی این خودروی فرانسوی نصب شده بسیار بادوام تر و کم استهلاک تر از سایر پیشرانه های خودرو های ایرانی است.

امید است با همکاری های گسترده شرکت پارس خودرو و سایپا با قطعه سازان داخلی، این خودرو تا انتها سال 1402 به فراوری انبوه برسد.

منبع: فرارو
انتشار: 27 بهمن 1401 بروزرسانی: 27 بهمن 1401 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 2192

به "کادیلا؛ تندر 90 ایرانیزه شده، سایپا جای رنو و کادیلاک را می گیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کادیلا؛ تندر 90 ایرانیزه شده، سایپا جای رنو و کادیلاک را می گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید