چرا باید کارخانه نوآوری ایجاد گردد؟

به گزارش واندر هنگر، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیر توانمندسازی و توسعه کسب و کار شتاب دهنده فردوسی گفت: رشدی که در کارخانه نوآوری اتفاق می افتد مبتنی بر پتانسیل افراد است تا کسب و کار خود را به منصه ظهور برسانند، اما در شتاب دهنده ها و مراکز رشد، کسب و کارها را به جلو می بریم. بنابراین رشد طبیعی و ارگانیک در کارخانه نوآوری رقم می خورد.

چرا باید کارخانه نوآوری ایجاد گردد؟

ملیحه فرامرزی در برنامه اینستاگرامی شتاب دهنده کسب و کار فردوسی در خصوص صندلی کارخانه نوآوری در اکوسیستم نوآوری اظهار کرد: یکی از اهداف و ماموریت هایی که برای کارخانه نوآوری تعریف شده است، رفع کردن چالش هایی ست که در شرق کشور برای کسب و کارها وجود دارد و منجر به تسهیل راه اندازی کسب و کار و ایجاد نوآوری و رشد کسب و کارها گردد.

وی مطرح نمود: مراکز رشد، شتاب دهنده ها و پارک علم و فناوری در قسمت زیرساخت ها قرار می گیرند و فضاهای تسهیل گر و اجزای اکوسیستم هستند و جزو نهادهایی به شمار می فرایند که نقش تسهیل گرانه را ایجاد می نمایند. در کارخانه های نوآوری نسخه کوچک شده اکوسیستم را می توانیم مشاهده کنیم؛ چراکه عوامل مختلف را در کنار هم قرار می دهد و نقش آن این است که بتواند تسهیل گری را انجام و سرعت کسب و کار را افزایش دهد.

فرامرزی اظهار داشت: اولین مرکز رشد در سال 1960 در آمریکا شکل گرفت. اتفاقی که در جهان به وجود می آید، این است که بنا به احتیاج جامعه با تحول روبرو می شویم. بنابراین رشدی که در 40 سال گذشته برای مراکز رشد به وجود آمده یک ماموریت داشته و اکنون که نسل چهارم و پنجم را طی می نماید و هدف دیگری دارد.

وی اعلام کرد: ما همواره تصور می کنیم مرکز رشد یعنی مکانی دولتی که به دانشگاه و پارک علم و فناوری مرتبط است اما اکنون مراکز رشدی هم وجود دارند که نیمه دولتی هستند و هدف شان این است که از کسب و کارها حمایت نمایند و تنها شغل ایجاد گردد. اکنون رویکرد شبکه سازی در مراکز رشد مد نظر است و مراکز رشد با اهداف مختلف شکل گرفته اند و نسل به نسل تغییر نموده است. اکنون باید مانند دانشگاه ها، در خصوص نسل چهار مراکز رشد صحبت کنیم چراکه احتیاج جامعه تغییر نموده و ما در خصوص سازمان ها و مراکزی صحبت می کنیم که پویا هستند و در طی زمان تغییر می نمایند.

مدیر توانمندسازی و توسعه کسب و کار شتاب دهنده فردوسی اظهار کرد: مراکز رشد فضایی هستند که بازه زمانی بلندمدت تری برای کسب و کارها به وجود می آورند و می توانند از مرحله ایده ورود پیدا نمایند. همچنین یکی از ماموریت های شتاب دهنده ها این است که مدل کسب و کار را اصلاح کند. بنابراین احتیاج جامعه تغییر نموده تا شتاب دهنده ها شکل گرفتند و با ایجاد بحران در جامعه کسب و کارها، بدون اینکه مدل کسب و کار معینی داشته باشند تنها رشد سریع کردند. در نتیجه برای بحران جامعه شتاب دهنده ها ایجاد شدند تا معضلات را مرتفع نمایند.

وی اضافه نمود: شتاب دهنده ها معمولا روی استارت آپ هایی سرمایه گذاری می نمایند که از مرحله ایده گذشته و نمونه اولیه دارند و سرمایه اقتصادی تزریق می نماید. در نتیجه ورود همزمان در شتاب دهنده ها اتفاق می افتد و این اقدام را در مراکز رشد نمی بینیم و در بازه زمانی که استارت آپ می تواند در شتاب دهنده بماند، زمان کوتاه تری است و ظرف مدت 6 ماه تا یکسال تکلیف آن کسب و کار معین می گردد و این امر در خصوص مراکز رشد اتفاق نمی افتد. بنابراین نمی توانیم بگوییم این شتابدهنده نسخه کوچک یا جدید مرکز رشد است چراکه هر کدام اهداف معینی را دنبال می نمایند.

فرامرزی گفت: فلسفه و هدف مرکز رشد معین است و می داند که باید چه احتیاجی را برآورده کند و این امر در خصوص شتاب دهنده ها هم صدق می نماید. ما تصور می کنیم شتاب دهنده ها خصوصی هستند اما مدل های مختلفی در جهان وجود دارد و شتاب دهنده های دولتی با هدف آموزش و رشد ورود می نمایند و در مرحله ایده هم روی استارت آپ ها سرمایه گذاری می نمایند و بُعد آموزش برای آن ها اهمیت بیشتری دارد.

در کارخانه نوآوری رشد ارگانیک اتفاق می افتد

وی اضافه نمود: در کارخانه نوآوری تجمیع منابع اتفاق می افتد که ما در مراکز دیگر به این صورت و در این سطح مشاهده نمی کنیم، به عنوان مثال شتاب دهنده فردوسی با تعداد معینی سرمایه گذار با هم در ارتباط هستند اما زمانی که در کارخانه نوآوری ورود پیدا کند شرایط بهتر می گردد و تجمیع منابع به همه یاری می نماید که رشد سریع تری اتفاق بیفتد. ویژگی بسیار مهمی که ما در دیگر مراکز تسهیل گر نمی بینیم این است که در کارخانه نوآوری رشد ارگانیک اتفاق می افتد.

مدیر توانمندسازی و توسعه کسب و کار شتاب دهنده فردوسی مطرح نمود: زمانی که کسب و کاری در شتاب دهنده مشغول فعالیت می گردد تنها اقدامی که می توان برای آن کسب و کار انجام داد این است که منتور در اختیار آن ها قرار دهیم و قدم به قدم با آن ها جلو برویم تا در صورت انجام اعمال اشتباه به آن کسب و کار یاری کنیم. بنابراین در شتاب دهنده ها و مراکز رشد به واسطه اینکه امکانات در اختیار کسب و کارها و استارت آپ ها قرار می گیرد، رشد طبیعی به وجود نمی آید و واقعی نیست.

وی اضافه نمود: در کارخانه نوآوری تنها پلت فرم هستیم و فضایی را ایجاد می کنیم تا کسب و کارها با هم ارتباط برقرار نمایند و در این مجموعه چنین اتفاقی رخ می دهد. رشدی که در کارخانه نوآوری اتفاق می افتد مبتنی بر پتانسیل افراد است تا کسب و کار خود را به منصه ظهور برساند اما در شتاب دهنده ها و مراکز رشد، کسب و کارها را به نوعی به جلو می بریم. بنابراین رشد طبیعی و ارگانیک در کاخانه نوآوری رقم می خورد چراکه تنها منابع و فضا ایجاد می گردد و دیگر فعالیت ها به عهده کسب و کارهاست که با یکدیگر تعامل برقرار نمایند تا رشد طبیعی خود را داشته باشند. بنابراین اقدامی که در کارخانه نوآوری می تواند رخ دهد این است که پویایی و تعامل بین اجزا به وجود آید تا بتوانیم رابطه ای بین اجزایی که در شهر مشهد هستند و سردمداران حوزه کارآفرینی به شمار می فرایند را در کنار هم قرار دهیم و جامعه ای بسازیم که به خروجی مورد نظر برسد.

فرامرزی توضیح داد: همه ما با بحث اکوسیستم آشنا هستیم و در محیط زیست این عبارت زیاد به کار برده شده و زمانی که تعریف اکوسیستم را نگاه می کنیم، یک اجتماعی از عوامل زنده و غیر زنده در محیط کنار یکدیگر قرار گرفته اند و با هم تعامل و رابطه دارند. نکته دیگری که در تعریف اکوسیستم اهمیت دارد این است که ترکیبی از عوامل مختلف را در برمی گیرد و باید با هم تعامل داشته باشند و این تعامل پویا باشد.

مدیر توانمندسازی و توسعه کسب و کار شتاب دهنده فردوسی گفت: عواملی که در کنار هم قرار می گیرند، عواملی هستند که تاثیر می گذارند تا کسب و کاری شکل گیرد. کارآفرینی و صاحبان کسب و کار که شغلی را راه می اندازند اهمیت دارند. در نتیجه محیطی که کسب و کار فعالیت می نماید مهم است، سیاست ها، قوانین و زیرساخت ها از عواملی هستند که در اکوسیستم کارآفرینی دیده می گردد. زمانی که از اکوسیستم نوآوری صحبت می کنیم باید تمرکز خود را بر عوامل محلی نیز گذاشت تا به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 بهمن 1399 بروزرسانی: 21 بهمن 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1403

به "چرا باید کارخانه نوآوری ایجاد گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید کارخانه نوآوری ایجاد گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید