آثار سعدی تا ابد تازه و مورد اقبال خواهد بود

به گزارش واندر هنگر، قدرت الله طاهری در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران از فرارسیدن یکم اردیبهشت، سالروز شروع نگارش گلستان به عنوان فرصتی مغتنم برای ارج نهادن به مقام ادبی و شخصیت والای این شاعر بزرگ ایران زمین یاد و مطرح کرد: سعدی را رد میان شاعران تراز اول به عنوان شاعری انسان گرا می شناسند که تمام کوشش خود را به کار برد تا انسان را در همین جهان خاکی بشناسد، برای رستگاریش برنامه داشته باشد و ادبیاتی را فراوری کند که رستگاری را برای انسان در همین جهان فراهم کند. به اعتقاد سعدی انسانی که در این جهان به سعادت برسد از استعداد لازم برای برخورداری از رستگاری آخرت نیز برخوردار خواهد بود.

آثار سعدی تا ابد تازه و مورد اقبال خواهد بود

وی ادامه داد: سعدی انسان شناس تجارب ارزشمندی را نیز به وسیله سفرهای خود به منطقه ها مختلف به دست آورد و توانست با طبقه های مختلف امرا، دبیران، پادشاهان، کارگزاران سیاسی و نیز تاجران، بازرگانان، صاحبان حرف و مشاغل و صوفیان، زاهدان و محرومان ارتباط برقرار کند. وی به سرتاسر امپراتوری اسلام و ایران فرهنگی در زمان خود سفر کرد و توانست فکریت انسان گرایانه خود را با تجارب حاصل از این سفرها بیامیزد.

طاهری با تاکید بر اینکه سعدی بیش از سایر شاعران کهن فارسی به احتیاجها و اندیشه انسان واقعی نزدیک است، گفت: اغلب شاعران بزرگ ایران زمین توانسته اند در بیان دنیا فکری انسان و معارف عرفانی شاهکارهایی بیافرینند که ارزشمند هستند؛ در عین حال هیچ یک مانند سعدی نتوانسته اند به زندگی این دنیای و انسانی نزدیک شوند و در روایت رنج ها و مصائب این دنیای انسان ها توفیق نیافته اند.

این پژوهشگر بعلاوه گفت: سعدی در بوستان و گلستان عوالم متعددی را تجربه می نماید و به تصویر می کشد. در بوستان در پی پایه ریزی یک مدینه فاضله در همین دنیا است که سرشار از خوبی و اخلاق باشد و در گلستان جهت نگاهش فرق دارد و به روایت دنیای که هست با تمام قوت ها و کاستی هایش می پردازد.

وی با تاکید بر اینکه گلستان بیش از بوستان می تواند جوابگوی احتیاج انسان امروز باشد، اضافه نمود: گلستان هشت باب دارد و سعدی در هر باب توانسته مخاطب خود را با تمام جزییات مرتبط با موضوع آشنا کند. به عنوان نمونه باب اول در سیرت پادشاهان نام دارد و سعدی در آن اطلاعات کاملی را درباره پادشاهان عادل و نامنصف و نسبت مردم با سیاست و تاثیر قدرتمندان در جامعه ارایه داده و در باب هفتم به نام در تاثیر تربیت رذایل و محاسن اخلاقی را به طور جامع معرفی نموده تا مخاطب حکایت هایش رذیلت ها را از خود دور کند و نیکی ها را در وجود خود پرورش دهد.

طاهری با اشاره به اینکه دنیا گلستان، خاکستری است، گفت: سعدی در گلستان مانند یک نقاش صحنه های زشت و زیبای اخلاقی را به تصویر کشیده و دنیای خاکستری و واقعی را پیش چشم آورده است. سعدی در این اثر انسان شناس و نیز معلم اخلاق است و تصویری واقعی از احتیاجها و دغدغه های انسان ها را در تمام ادوار و دوران ها نشان می دهد.

این استاد زبان و ادبیات فارسی رمز ماندگاری و تاثیرگذاری آثار سعدی در تمام دوران ها را نگاه عمیق استاد سخن به لایه های پنهان فکر و مناسبات پیدا و پنهان انسان مطرح نمود و اضافه نمود: سعدی از این طریق توانسته فرمول هایی را برای زندگی انسان ارایه دهد که همیشه و برای تمام جوامع قابل استفاده خواهد بود. وقتی اروپاییان در قرن نوزدهم و به وسیله ترجمه با آثار سعدی آشنا شدند بسیار از آن اقبال کردند و ابیات و حکایات بوستان و سعدی توانست احتیاجهای انسان غربی را نیز تفسیر کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه پیغام نور تاکید نمود: با وجود تغییر انسان در دوران های مختلف، تاریخ مصرف گلستان و بوستان به سرانجام نرسیده؛ چراکه بر عناصری از عواطف و احتیاجهای انسانی اشاره نموده که برای عصر مدرن و پسامدرن نیز کارآیی دارد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 1 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1402 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 2216

به "آثار سعدی تا ابد تازه و مورد اقبال خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آثار سعدی تا ابد تازه و مورد اقبال خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید