برند گردشگری تصویری واقعی از کشور مقصد است

به گزارش واندر هنگر، ایرنا/ براساس سخنان مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری، برند گردشگری تصویری واقعی از کشور مقصد است.

برند گردشگری تصویری واقعی از کشور مقصد است

از سفر با پاتایا تور قیمت لذت ببرید و سواحل شگفت انگیز تایلند و مراکز خرید بسیار ارزان پاتایا را از دست ندهید.

داستان چیست؟

زاهد شفیعی با بیان اینکه پروژه برندسازی در سه فاز تعریف می گردد، اضافه نمود: فاز اول شناخت تدوین استراتژی برند است. فاز دوم استانداردسازی و فاز سوم به پرورش و جنبه ترویج آن مربوط می گردد که تمامی این مراحل باید به صورت هدفمند و در توالی یکدیگر دیده گردد.

شفیعی با اشاره به اینکه در فاز شناخت طراحی و معرفی هویت بصری و کلامی برند معین می گردد، توضیح داد: این کار بر اساس فرایند مطالعاتی و میدانی با دعوت از دانشگاهیان، کارشناسان، صاحب نظران و 300 ساعت مصاحبه ویدیویی و میدانی از جهانگردان حرفه ای خارجی که قبل از ایران به بیش از 5 کشور جهان سفر داشته اند، به شکلی عمقی اجرا شده است.

او با تاکید بر اینکه لوگو خلق و ارائه ارزش از یک مقصد جهانگردی دارد، اضافه نمود: برند یک ابزار هویتی، کاربردی، عقلانی و در عین حال احساسی است که باید موجب شکل گیری ارتباطی معنادار در ذهن جهانگرد گردد. تنوع، کثرت، اصالت، انطباق و یکپارچگی معیارهایی بودند که ما برای انتخاب آن مد نظر داشتیم و باید برندی را انتخاب می کردیم که تنوع و کثرت در وحدت را نشان می داد.

مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش جهانگردی با این شرح که سیمرغ نماد یگانگی در عین تفاوتهاست، در مورد انتخاب آن به عنوان لوگوی جهانگردی ایران گفت: سیمرغ در ادبیات نمادی از خورشید، فرزانگی، اندیشه ورزی، خردورزی و چندوجهی است. با توجه به تنوع کثرت محصول جهانگردی ایران، تنوع غذایی، قومی، فرهنگی، رنگ، بناهای تاریخ و... سیمرغ که پرنده ای اسطوره ای در تاریخ ایران است، بهترین گزینه برای دربرگیری تمامی این معانی بود که حتی در زبان انگلیسی هم با همین نام سیمرغ شناخته می گردد و ریشه تاریخی در فرهنگ ایرانی دارد.

شفیعی در ادامه به انتخاب رنگ آبی و شعار اشاره و توضیح داد: پرشین بلو یا آبی پارسی نیز که به نام ایران ثبت شده، نماد صلح طلبی و مهمان نوازی ایران است. همچنین شعار انتخابی به این معنا است که بدون شک سفر به ایران باشکوه تجربه ای متفاوت را به جهانگردان مژده می دهد. انتخاب کلمه شکوهمند بیانگر این است که محصول جهانگردی ما نه ارائه امکانات لوکس بلکه میراث فرهنگی و اصالت فاخر ماست.

او با اشاره به اینکه در انتخاب شعار ارائه تصویری حقیقی از مقصد دارای اهمیت است، توضیح داد: در تمامی مصاحبه ها نیز جهانگردان خارجی به این موضوع اذعان نموده اند ایران دارای عناصر هویت بخش و جوهره واقعی از منابع ملموس و ناملموس است و اگر کلمه شکوهمند را کالبدشکافی کنیم چنین معانی از آن استخراج می گردد. همچنین تجربه متفاوت نیز که در شعار آمده به معنی خرید تجربه به جای کالا به عنوان یک محصول جهانگردی متعالی است.

شفیعی با بیان اینکه برند به معنی تصویر مثبت نیست؛ بلکه ارائه تصویر واقعی از یک مقصد است، اضافه نمود: بدلیل فرآیند علمی این طرح یک مهندسی اجتماعی روی آن انجام گرفت. در نمایشگاهی که سال گذشته برگزار گردید از 400 شعاری که مردم مطرح کردند، 15 شعار انتخاب و جوهره آنها گرفته شد. ما می توانیم بگوییم شکوه تاریخی داشته ایم، اما نمی توانیم ادعای ارائه خدمات لوکس را داشته باشیم.

او با اشاره به استاندارسازی به عنوان فاز دوم شکل گیری برند گفت: آیین نامه اجرایی برای نشان جهانگردی کشور توسط وزیر میراث فرهنگی و جهانگردی آماده و به هیات دولت تقدیم شد. در این آیین نامه برای دستگاه های مختلف مانند وزارت راه وشهرسازی، امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت وظایف و تعهداتی معین شده است. بر این اساس، دستگاه ها باید بسته های حمایتی و تشویقی برای نهادینه کردن برند جهانگردی ارائه دهند و از امکاناتی که در اختیار دارند در این راستا استفاده نمایند.

شفیعی توضیح داد: بخشنامه ای نیز برای ذینفعان جهانگردی در حال آماده شدن است. آنچه اهمیت دارد این است که در قبال ارائه، عرضه و حمایت از برند باید متعهد بود و احتیاج داریم که برند توسط بخش دولتی، خصوصی و واحدهایی مانند حمل ونقل که به صورت غیرمستقیم با این موضوع در ارتباطند، حمایت گردد.

مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش جهانگردی با این شرح که جهانگردی یک زنجیره ارزش است و در این زنجیره ایجاد هارمونی میان اجزا دارای اهمیت است، راهنمایی و راهبری تفسیر مقصد، هماهنگی دیدگاه ذینفعان، هماهنگی میان اجزا و عناصری که موجب شکل گیری یک مقصد می شوند، هدف نظارتی، ارائه ندادن تصاویر مخدوش و متضاد با هم را از نکاتی عنوان نمود که در این آیین نامه به آنها پرداخت شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 19 آبان 1399 بروزرسانی: 19 آبان 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1223

به "برند گردشگری تصویری واقعی از کشور مقصد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برند گردشگری تصویری واقعی از کشور مقصد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید