چاقی و اضافه وزن را جدی بگیرید

به گزارش واندر هنگر، استاد بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی مشهد توضیحاتی درباره موضوع چاقی و بیماری های مختلف به ویژه بیماری های گوارشی ارائه داد.

چاقی و اضافه وزن را جدی بگیرید

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دکتر حسن سعادت نیا، استاد بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در هفته سلامت گوارش درباره تأثیر چاقی در بروز بیماری های گوارش و کبد این ساعت داشت: متأسفانه چاقی در چند دهه اخیر در همه کشور ها از جمله ایران شایع شده و حتی بچه ها و نوجوانان نیز امروز های درگیر این معضل هستند.

وی اضافه نمود: چاقی تقریباً تمام ارگان های بدن را درگیر می نماید و این یک بیماری چند ارگانی محسوب می گردد به طوری که افراد چاق علاوه بر اینکه ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 و افزایش چربی خون در آن ها بیشتر است، عوارض قلبی و عروقی گسترده و ابتلا به کبد چرب نیز میان آن ها بسیار شایع است.

این استاد بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افراد چاق در اثر افزایش فشار داخل شکمی بیشتر مبتلا به رفلاکس می شوند همچنین احتمال بروز سرطان های دستگاه گوارش از جمله سرطان کولون و ابتلا به پولیپ در آن ها بیشتر است.

آقای دکتر سعادت نیا با اشاره به اینکه پیشگیری از این مسأله به وسیله آموزش به شهروندان بسیار حائز اهمیت است، گفت: افراد باید از کودکی در خصوص کنترل وزن و نحوه سبک زندگی سالم و تحرک اطلاعات زیادی داشته باشند و کسب نمایند در حال حاضر 90 درصد و رفت و آمد ها و تردد ها در سطح شهر ها با خودرو ها و مسائل نقلیه انجام می گیرد و تقریباً افراد بی حرکت اند که شرایط کرونا هم به این قضیه دامن زده است.

وی ضمن توصیه به افراد مبنی بر نخوردن و مصرف نکردن غذا های پرحجم، سنگین و پرچرب گفت: همه افراد باید موضوع پیاده روی روزانه را مدنظر قرار دهند همچنین توده بدنی خود را مورد سنجش قرار دهند.

به گفته وی تقسیم وزن بر قد بر حسب متر ضربدر خود قد شاخص توده بدنی را تعیین می نماید و افراد سالم شاخص توده بدن در آن ها 25 است و بالاتر از آن افراد دارای اضافه وزن و چاقی هستند.

سعادت نیا گفت: همچنین چاقی و اضافه وزن می تواند سبب کمردرد، آرتروز و مسائل دیگر در بدن گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 2 تیر 1400 بروزرسانی: 2 تیر 1400 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1648

به "چاقی و اضافه وزن را جدی بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاقی و اضافه وزن را جدی بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید