سفر ممنوعه به هتل های فعال!

به گزارش واندر هنگر، از شنبه هفته جاری دولت طرح قرنطینه سراسری در شهرهای قرمز و نارنجی را به مدت 10 روز اعمال کرد؛ طرحی که قرار است جبران کننده ترددها و سفرهای بی حدوحصر نوروزی و تبعات ناگوار آن باشد؛ طرحی که قرار است آمار کرونا را پایین بیاورد؛ همان طور که ترددها و تجمعات و سهل گیری های نوروزی آن را بالا برده بود.

سفر ممنوعه به هتل های فعال!

در این میان تنها بعضی مشاغل ضروری که در فهرست مشاغل درجه یک قرار گرفته اند، از تعطیلی و قرنطینه 10 روزه استثنا شده اند و نکته جالب این که هتل ها و مراکز اقامتی هم در این فهرست جای گرفته اند. در یک نگاه این طور به نظر می رسد که باز بودن و فعالیت هتل ها در دوره قرنطینه خود به معنای چراغ سبزی برای سفر است؛ همان اتفاقی که در نوروز شاهدش بودیم و شیوع دوباره و گسترده کرونا را به دنبال داشت.

حال سوال اصلی این است که تداوم فعالیت هتل ها و مراکز اقامتی خود به شیوع هر چه بیشتر کرونا آن هم در چنین شرایطی دامن نمی زند؟!

اگرچه در روزهای اولیه شیوع کرونا، یعنی حدود یک سال و سه ماه پیش، اختلاف جدی میان مسؤولان وزارت بهداشت و دیگر اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا برای قرارگیری نام مراکز اقامتی در فهرست گروه های پرخطر وجود داشت، اما در نهایت و برخلاف نظر وزارتخانه جهانگردی، با ابلاغ رسمی فرمانداران و استانداران، مراکز اقامتی به ویژه هتل های سراسر کشور تعطیل و از پذیرش مسافر و جهانگرد منع شدند. تعطیلی این مراکز و خسارت سنگینی که به آنها وارد شد شاید مهم ترین عاملی بود که مسؤولان را بر آن داشت تا نوروز سال جاری با مجموعه های جهانگردی اقامتی راه آمده و از اعلام تعطیلی آنها حذر نمایند و تصمیم گیری درباره سفر را به عهده مردم بگذارند.

تصمیمی که درنهایت به پذیریش حدود 30 تا 40درصدی هتل های شهرهای مسافرخیزی همچون مشهد و شهرهای شمالی و بعضی جزایر کشور منجر شد البته تنها هتل ها در نوروز سال جاری به روی مسافران باز نبودند و اقامتگاه های بومگردی و خانه مسافرها از مراکز اقامتی دیگری بودند که با نظارت و بی نظارت پذیرای جمعیت زیاد مسافران نوروزی شدند.

تبعات سفرهای نوروزی (در کنار تجمعات و دورهمی ها و مهمانی ها) البته حالا مدتی است خود را نشان داده و نتیجه اش آمار رو به رشد کروناست؛ آماری که باعث شد ستاد ملی کرونا یک تعطیلی و محدودیت تردد 10روزه در کل کشور اعلام کند.

این تعطیلی شامل مشاغل دولتی و غیردولتی خواهد بود. جالب این که مراکز اقامتی سراسر کشور از این امر مستثنا شده اند. به عبارت دقیق تر اگر قرار باشد کسی در همین روزهای اوج گیری دوباره کرونا به هر دلیل به شهر دیگری سفر کند، می تواند برای اسکان امن به یکی از هتل های چندستاره یا حتی بی ستاره شهر مقصد برود.

هتل ها فعالند اما تنها برای سفرهای کاری

درست است تا امروز بارها و بارها وزارت میراث فرهنگی و جهانگردی و صنایع دستی و بالطبع زیرمجموعه های آنها به عنوان مقصر اصلی عدم مهار بیماری در پیک سفرها معرفی شده اند، اما واقعیت این است که فعالان این عرصه خود جزو اصلی ترین متضرران کرونایی به شمار می فرایند. تا جایی که به گفته نایب رئیس جامعه هتلداران، فعالان این عرصه در ایام کرونایی ضرر 3000میلیارد تومانی را تجربه نموده اند.

در این میان هتلداران که در موج اول و دوم بیماری، بخش زیادی از آنها تعطیل شده بودند، حالا بعد از این که ثابت شده تنها اقامت در این بخش هاست که می تواند رعایت پروتکل ها را تا حد زیادی تضمین کند، شاهد هستیم که با قرارگیری نام مراکز اقامتی در فهرست گروه اول، دولت به صراحت خبر عدم تعطیلی آنها را بار دیگر منتشر نموده تا دیگر جای هیچ گونه تردیدی برای تداوم فعالیت آنها تا انتها همه گیری کرونا وجود نداشته باشد.

تداوم فعالیت مراکز اقامتی در همه شهرهای قرمز می تواند تا حد زیادی خیال افرادی که همچنان به فکر سفر هستند را راحت کند. مساله ای که البته جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران به هیچ وجه آن را قبول نمی نماید و می گوید: درست است که هتل ها در تعطیلی 10روزه شهرهای کشور باز هستند، اما این به آن معنا نیست که همه افرادی که سفر می فرایند، با هدف جهانگردی و سیاحت به شهر دیگری رفته باشند، چرا که ما مسافران زیادی را به عنوان کارشناس داریم که در شرکت ها و کارخانه ها فعال هستند و برای سفرهای کاری شان احتیاج به محیط امنی برای اسکان دارند. از طرف دیگر ماموران وزارت بهداشت نیز برای انجام فعالیت هایشان به شهرهای مختلف می فرایند و مساله اصلی این است که باید برای افرادی که به هر دلیلی به سفر می فرایند، محلی امن فراهم کنیم و هیچ نقطه ای بهتر از هتل ها نیست.

موضوع مورد تاکید رئیس جامعه هتلداران کشور این است که باز بودن هتل ها و مراکز اقامتی به منزله چراغ سبز نشان دادن برای سفرهای عمومی نیست، چرا که با بسته بودن همه مراکز دیدنی و تفریحی و تجاری شهرها، طبیعی است که افراد به هیچ وجه برای سفر تفریحی به شهری نمی فرایند و تمام آنهایی که در این بازه قرنطینه در هتل ها اقامت می نمایند، برای انجام دادن فعالیت های کاری شان آمده اند.

در هر صورت ضرر است

از طرف دیگر شرایط گردش مالی و سودآوری هتل ها همواره یکی از مسائل مورد بحث فعالان این عرصه بوده و آنها معتقدند با توجه به این که صنعت جهانگردی در کشور هنوز به درستی شکل نگرفته، هتلداری جزو مشاغل سودآور محسوب نمی گردد و تاسف بار این که از شیوع کرونا، چرخش مالی این حوزه حالت وخیم تری به خود گرفته است. حمزه زاده در این باره می گوید: ضریب اشغال هتل های کشور زیر 5درصد است، یعنی هتل هایی که باز هستند نیز ضرر می نمایند و اگر هتلدار از لحاظ مالی هتلش را تعطیل کند، حتما به نفعش است، اما بعضی از هتلداران از آنجا که نمی خواهند چراغ هتل هایشان خاموش شده و مشتریان ثابت خود را از دست دهند، اقدام به تعطیلی هتل های خود نمی نمایند.

رئیس جامعه هتلداران کشور با تاکید بر این که ضریب اشغال هتل ها در کشور حتی در تعطیلات نوروزی هم زیر 25درصد بوده است، می گوید: برخلاف تصور در این بازه زمانی هتلداران مشهد، بیشتر آسیب را دیده اند اما استان های شمالی و هتل های قشم و کیش به نسبت سایر نقاط کشور شرایط بهتری داشته اند.

امن ترین اماکن اقامتی

در این میان الزام هتلداران به رعایت پروتکل های بهداشتی هم از چشم حمزه زاده دور نماند، به گفته او گروه های مشترک متشکل از نمایندگان دانشگاه های علوم پزشکی استان ها، نماینده فرمانداری، اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی در استان ها به صورت منظم بر رعایت یا عدم رعایت پروتکل ها در هتل ها نظارت نموده و می نمایند؛ علاوه بر آن خود هتلداران هم با توجه این که وظیفه شان رعایت نظافت است، توجیه شده اند که باید به این مساله پایبند باشند.

احتیاط درباره اقامتگاه های بومگردی

البته این تنها هتل ها نیستند که مسافران می توانند برای اقامت سراغ شان بفرایند، بلکه توسعه بومگردی ها در جای جای ایران باعث شده تا جمعیت قابل توجهی از مسافران ترجیح دهند به جای حضور در هتل، در این اقامتگاه ها سر نمایند تا شرایط سنتی این بومگردها، حال و هوای متفاوتی به سفرشان بدهد. مساله ای که البته نگرانی عده ای را بابت عدم رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در این اقامتگاه ها به همراه داشته، اما حمزه زاده تاکید می نماید: اقامتگاه های بومگردی هم پروتکل ها را رعایت نموده و تحت نظارت هستند و هیچ مسئله ای از این بابت در آنها وجود ندارد، مگر اقامتگاه هایی که بی مجوز فعالیت می نمایند.

در فهرست درجه یک ها

پرهام جانفشان، مدیر اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان تهران به عنوان متولی مجموعه های جهانگردی اقامتی کشور، برای چرایی تعطیل نبودن هتل ها و مراکز اقامتی آب پاکی را روی دست همه می ریزد و به ما می گوید: مراکز اقامتی جزو مشاغل درجه یک تعریف شده اند و تحت هیچ شرایطی مشمول تعطیلی نخواهندشد؛ چرا که این مراکز ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی شده و بر چگونگی اجرای آن هم نظارت جدی صورت می گیرد. البته این به معنای آن نیست همه زیرمجموعه های جهانگردی چنین شرایطی را دارند، چرا که به گفته این مقام مسؤول بخش های پذیرایی که ذیل میراث فرهنگی تعریف می شوند، در بازه قرنطینه، تعطیل شده و اجازه فعالیت ندارند.

ضریب اشغال 30درصدی هتل های تهران در ایام نوروز هم از دیگر مسائل مطرح شده توسط جانفشان است که به دلیل سفر حدود 100هزار نفری مردم به تهران در بازه تعطیلات نوروزی به دست آمده، اما جالب این که این مقام مسؤول هم اطلاع دقیقی از میزان حضور مسافران در اقامتگاه های بومگردی نداشته و می گوید این آمار تنها در اختیار مسؤولان وزارتخانه است.

دفاع این دو مقام مسؤول از لزوم باز بودن مراکز اقامتی در حالی است که نمی توان شرایط مالی و قرارگیری بسیاری از صاحبان هتل ها در مرز ورشکستگی را نادیده گرفت، از طرف دیگر این مراکز تنها محل هایی هستند که امکان نظارت دقیق بر آنها توسط متولیان ذی ربط وجود دارد.

فعالیت غیرقانونی بعضی خانه مسافرها

رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی در خانه مسافرها هم که امروز به عنوان بخشی از مراکز اقامتی کشور تعریف می شوند، موضوع دیگری است که جانفشان آن را به صورت غیرمستقیم تایید نموده و درباره اش می گوید: ما دو دسته خانه مسافر داریم، اول خانه هایی که قانونی هستند که قطعا نظارت کامل روی آنها صورت می گیرد و مسئله ای از بابت رعایت پروتکل ها ندارند.

دسته دوم هم خانه هایی است که به صورت غیرقانونی به فعالیت می پردازند که قطعا با همکاری بخش خصوصی و مراجع انتظامی به دنبال پلمب آنها هستیم؛ چرا که این خانه مسافرها مورد تایید وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی نبوده و طبیعتا نظارتی هم بر آنها صورت نمی گیرد.

برخورد با خانه مسافرهای غیرمجاز در کرمان

برخورد با خانه مسافرهای غیرمجاز مساله ای است که توسط اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی در استان های مختلف دنبال می گردد. این بار مشخص افضلی، سرپرست معاونت جهانگردی کرمان از برخورد با این خانه مسافرها خبر می دهد و می گوید: این استان دارای 27 خانه مسافر است که بیشترین آنها در شهرستان های بافت، بردسیر و کرمان راه اندازی شده اند و سال گذشته 10اخطار کتبی و شفاهی به خانه مسافرهای متخلف و غیرمجاز داده شده است. به گفته او با توجه به فرایند صعودی شمار مبتلایان به کرونا، با خانه مسافرهایی که به صورت پنهانی در شهر و روستاها فعالیت می نمایند برخورد می گردد و کارشناسان این اداره کل همراه بازرسان اداره امکان نیروی انتظامی از خانه مسافرهای استان بازدید می نمایند.

شناسایی، پلمب و برخورد با مالکان خانه های شخصی که اقدام به اسکان مسافر می نمایند هم موضوعی است که توسط اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان دنبال می گردد.

افضلی با تاکید بر این که نظارت مستمر از اقامتگاه ها در اولویت قرار گرفته است، می گوید: در حال حاضر مجوزها به منظور سامان دهی و نظارت هرچه بیشتر بر خانه مسافرها در شهرستان ها و همچنین شناسایی و جلوگیری از فعالیت اماکن اقامتی فاقد مجوز صادر می گردد.

زهرا رمضانی - ایران / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 14 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1400 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1571

به "سفر ممنوعه به هتل های فعال!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر ممنوعه به هتل های فعال!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید