مرز زمینی سرخس مجددا بسته شد

به گزارش واندر هنگر، ترکمنستان مرز زمینی خود با سرخس در شمال شرقی خراسان رضوی را پس از بازگشایی سه روزه و آزمایشی از دیروز دوباره بست.

مرز زمینی سرخس مجددا بسته شد

به گزارش خبرنگاران، مدیر انتهاه مرزی سرخس روز آدینه در مصاحبه با ایرنا اضافه نمود: این مرز زمینی پس از تعطیلی 6 ماه و نیمه به واسطه شیوع کرونا روز 17 شهریور بازگشایی شد و طی سه روز تنها یک محموله تجاری شامل چهار تریلر حامل خودروی ترانزیتی از ایران وارد کشور ترکمنستان شد.

محمد مهدی رضایی اضافه نمود: بر اساس توافق اخیر بین مقامات دو کشور، طی سه روز مدت توافق شده برای بازگشایی مرز، ناوگان باری ایرانی باید وارد نقطه صفر مرزی سرخس می شد تا روزانه بار 10 کامیون بدون یدک کش را تحویل خودروهای ترکمنستان دهد و رانندگان ترکمن هم باید این بار را به مقصد نهایی حمل نموده و سپس یدک خالی کامیون را به رانندگان ایرانی در سرخس تحویل می دادند.

وی اضافه نمود: روز چهارشنبه 19 شهریور ماه، سه روز مدت توافق یاد شده با ترکمنستان برای تردد مرزی به شکلی که بیان شد به انتها رسید و روز پنجشنبه مرز از سوی ترکمنستان بازگشایی نشد و قرار است طرف ترکمنستانی تداوم جا به جایی کالا به شکل یاد شده و یا بسته بودن مرز را به مقامات کشورمان اعلام کند.

انتهاه مرزی سرخس در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و 185 کیلومتری شمال شرق مشهد قرار گرفته است.

کشور ترکمنستان با حدود هفت میلیون نفر جمعیت، در آسیای مرکزی با کشورهای ایران، ازبکستان، افغانستان و قزاقستان مرز زمینی دارد.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق به طول تقریبی 531 کیلومتر دارای مرز مشترک با ترکمنستان است که این مرز در محدوده شهرستانهای قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح آباد قرار گرفته است.

چهارم اسفند ماه پارسال در پی شیوع ویروس همه گیر کرونا هر دو راستا زمینی و ریلی گذرگاه مرزی سرخس با ترکمنستان بسته شد تا این که راستا ریلی این گذرگاه اواخر خرداد ماه گذشته بازگشایی شد.

ترکمنستان دارای چهار گذرگاه مرزی با ایران است پس از شیوع کرونا و بسته شدن مرزهای زمینی، فقط تبادلات تجاری به وسیله دو مرز ریلی سرخس و اینچه برون در خراسان رضوی و گلستان انجام می شد.

با بسته شدن مجدد مرز زمینی سرخس در حال حاضر تردد تجاری زمینی بین ایران و ترکمنستان متوقف شده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 آبان 1399 بروزرسانی: 8 آبان 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1200

به "مرز زمینی سرخس مجددا بسته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرز زمینی سرخس مجددا بسته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید