پیشنهاد ثبت کاروانسراهای خراسان رضوی در یونسکو

به گزارش واندر هنگر، معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: هفت کاروانسرای تاریخی این استان در پرونده پیشنهادی ثبت جهانی زنجیره ای کاروانسرا های ایران در یونسکو نهاده شد.

پیشنهاد ثبت کاروانسراهای خراسان رضوی در یونسکو

احسان زهره وندی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: هفت کاروانسرای تاریخی این استان در پرونده پیشنهادی ثبت جهانی زنجیره ای کاروانسرا های ایران در یونسکو نهاده شد.

او اضافه نمود: این آثار تاریخی عبارتند از کاروانسرای مزینان معروف به شاه عباسی در شهر داورزن، کاروانسرای فخرآباد در بجستان، کاروانسرای مهر در جاده سبزوار - شاهرود، کاروانسرای فخرداوود در مشهد، کاروانسرای عباس آباد در تایباد، کاروانسرای زعفرانیه در سبزوار و رباط شرف در سرخس.

معاون اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی ادامه داد :سال گذشته با حضور ارزیابان یونسکو در استان، آنالیز اهمیت و ارزش تاریخی این آثار آنالیز شد که ثبت جهانی این پرونده زمان بَر است ضمن این که احتمال افزایش شمار کاروانسراهای استان در این پرونده وجود دارد.

زهره وندی بیان نمود : ثبت جهانی این کاروانسراهای تاریخی موجب معرفی این آثار و افزایش شناخت جهانیان از فرهنگ و تاریخ ایران و خراسان می گردد.

او توضیح داد: پیگیری به خاتمه رسیدن ثبت جهانی این پرونده با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که در این زمینه روند ارزیابی استانهای دارای اثر در تسریع ثبت جهانی موثر است.

میراث جهانی یونسکو پیمان نامه ای بین المللی است که در تاریخ 16 نوامبر سال 1972 به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید و موضوع آن، حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارند و متعلق به تمام انسان های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص هستند.

بر این اساس کشورهای عضو یونسکو می توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت در لیست میراث جهانی نمایند. حفاظت از این آثار پس از ثبت در این لیست در عین باقی ماندن در حیطه حاکمیت کشور مربوطه بر عهده تمام کشورهای عضو خواهد بود.

تا به امروز بیش از هزار و 800 اثر تاریخی استان خراسان رضوی در شمار آثار ملی ثبت شده است و 2 اثر تاریخی و فرهنگی آن شامل قنات قصبه گناباد و دوتارنوازی این استان نیز در لیست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

خبرنگاران خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 8 آبان 1401 بروزرسانی: 8 آبان 1401 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 2141

به "پیشنهاد ثبت کاروانسراهای خراسان رضوی در یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد ثبت کاروانسراهای خراسان رضوی در یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید