22 پدر و پسری که به جام جهانی رفتند

به گزارش واندر هنگر، به مناسبت صعود تیم ملی و امیر عابدزاده به جام جهانی، پدر و پسرانی که در جام جهانی حضور داشتند را آنالیز نموده ایم.

22 پدر و پسری که به جام جهانی رفتند

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، به نقل از خبرآنلاین، جام دنیای در کنار لیگ قهرمانان معتبرترین تورنمنت دنیای فوتبال است. این مسابقات از زمان افتتاحیه مسابقات در سال 1930 هر چهار سال یکبار، غیر از سال های 1942 و 1946 به دلیل جنگ دنیای دوم برگزار نشد. از سال 1930، تعدادی از خانواده ها افتخار متمایز حضور در تیم های ملی را با دو و حتی سه نفر در جام های دنیای مختلف داشتند. علاوه بر این، برخی از زوج های پدر و پسر در مسابقات با تیم های ملی مختلف، اما به نام های یکسان، شرکت کردند! در گزارش زیر به آنالیز این موضوع پرداخته ایم.

1- لوئیز پرز و ماریو پرز

لوئیس پرز گونزالس، متولد 1907، مهاجم مکزیکی بود و در جام دنیای فوتبال 1930 دو بار برای تیم ملی مکزیک مقابل فرانسه و شیلی بازی کرد. به هر حال، فرانسه و مکزیک اولین بازی جام دنیای اروگوئه 1930 و بعلاوه اولین بازی تاریخ جام دنیای بود. نوه او، ماریو پرز، نیز یکی از اعضای اصلی مکزیک بود که در سال 1970 مکزیک به یک چهارم نهایی جام دنیای رسید. ماریو یک مدافع بود و چهار بازی با پیراهن 5 شماره خود انجام داد.

2- مارتی ونتولرا و خوزه ونتولرا

مارتی ونتولرا در بارسلونا به عنوان یک کاتالان متولد شد و در زمانی که در اسپانیا زندگی می کرد برای سویا و بارسلونا (73 گل در 125 بازی) بازی کرد. او در جام دنیای 1934 ایتالیا شرکت کرد و در آنجا عملکرد فوق العاده ای از خود نشان داد و به مرحله یک چهارم نهایی صعود کرد. او آخرین بازی بین المللی خود را در سال 1936 انجام داد. با این حال، مارتی ونتولرا یک ملی گرای برجسته کاتالان و جمهوری خواه بود. با شروع جنگ داخلی، باشگاه بارسلونا در تور مکزیک، جایی که مارتین تبعید شد، شرکت کرد. او در اسپانیا ادامه داد و سپس به آتلانته رفت و در فصل 1940، 4 به عنوان برترین گلزن معرفی گردید. او با آتلانته تا فصل 1949 با 43 سال سن بازی کرد. پسرش خوزه ونتولرا یک ملی پوش مکزیکی بود و در جام دنیای 1970 بازی کرد که باعث شد او تنها زوج پدر و پسری باشد که در دو جام دنیای با دو تیم مختلف شرکت نموده است.

3- راجر ریو و پاتریس ریو

پاتریس ریو مدافع تیم فوتبال نانت بود که بین سال های 1973 تا 1983 چهار عنوان قهرمانی را در اختیار داشت. او بعلاوه یکی از اعضای تیم فرانسه بود که در جام دنیای فوتبال 1978 شرکت کرد.

پدرش، راجر، یک فوتبالیست بین المللی فرانسوی بود که دو بار برای تیم ملی فرانسه در جام دنیای فوتبال 1934 بازی کرد.

4- دومینگوس داگویا و آدمیر داگویا

دومینگوس آنتونیو دا گویا که در سال 1912 در ریودوژانیرو متولد شد، در فینال جام دنیای فوتبال 1938 در چهار بازی برای برزیل بازی کرد. به گزارش اسکای اسپورت، او به عنوان یکی از برترین مدافعان برزیلی تمام دوران شناخته می گردد. او در بازی های جام دنیای در سال 1938 نقش مهمی در دفاع برزیل داشت، زیرا به کشورش یاری کرد در مسابقاتی که در فرانسه میزبانی شد، سوم شوند. پسرش، آدمیر دا گویا، به لطف کنترل نزدیک و توانایی پاس های فوق العاده اش، او را O Divino (الهی) نامید. او در بازی نایب قهرمانی برای مقام سوم مقابل لهستان در جام دنیای فوتبال 1974 به عنوان بازیساز بازی کرد. او هنوز به عنوان یکی از برترین بازیکنان تاریخ باشگاه شناخته می گردد.

5- توماس بالکازار و خاویر هرناندز گوتیرز و خاویر هرناندز بالکازار

توماس بالکازار به عنوان یک اسطوره در مکزیک به دلیل حضور در کامپئونیسیمو در تیم تاریخی گوادالاخارا که در 10 سال 8 عنوان قهرمانی را به دست آورده یاد میگردد. علاوه بر این، او در 22 سالگی به گلزنی در سوئیس در سال 1954 مقابل فرانسه افتخار می کرد. همانطور که در عنوان متوجه شدید، توماس و خاویر هرناندز نام های خانوادگی متفاوتی دارند، زیرا توماس پدر شوهر خاویر هرناندز است که در جام دنیای فوتبال 1986 نیز عضو تیم مکزیک بود. در ضمنً خانواده توماس عضو دیگری نیز به عنوان بازیکن فوتبال دارند! نوه او خاویر هرناندز بالکازار که در سطح دنیای با نام مستعار چیچاریتو شناخته می گردد او نیز در جام دنیای یک گل به ثمر رسانده. چیچاریتو درست مانند پدر بزرگش وقتی 22 سال داشت در جام دنیای آفریقای جنوبی 2010 گل زد.

6- چزاره مالدینی و پائولو مالدینی

دو نسل از مدافعان افسانه ای میلان !

چزاره مدافعی بود که در طول دوازده فصل حضورش در میلان، چهار قهرمانی لیگ سری آ و یک جام اروپا را به دست آورد. او بعلاوه در جام دنیای 1962 شیلی برای ایتالیا بازی کرد. علاوه بر این، او مربی تیم ملی ایتالیا در فرانسه 1998 و پاراگوئه در سال 2002 ژاپن و کره جنوبی بود. پائولو، ایل کاپیتانو، اسطوره دیگری است که تمام 25 فصل دوران حرفه ای خود را در سری آ با میلان گذراند، قبل از اینکه در 41 سالگی در سال 2009 بازنشسته گردد. او 25 جام را با میلان به دست آورد: پنج بار لیگ قهرمانان اروپا، هفت قهرمانی سری آ، یک کوپا ایتالیا، پنج قهرمانی سوپرکاپ ایتالیا، چهار قهرمانی سوپرجام اروپا، دو جام بین قاره ای، یک جام باشگاه های دنیا. او متأسفانه در جام دنیای 2006 در تیم ملی ایتالیا شرکت نکرد، در حالی که جام بر سر بازیکن ایتالیایی بالا می رفت. با این وجود، پائولو 126 بازی برای تیم ملی ایتالیا انجام داد و در چهار جام دنیای فوتبال شرکت کرد.

7- مانوئل سانچز مارتینز و مانوئل سانچز هونتییوئلو

مانوئل سانچز مارتینز اسطوره رئال مادرید بود که در طول ده فصل در 213 بازی لالیگا بازی کرد. او بعلاوه به عنوان مدافع تیم ملی اسپانیا در جام دنیای فوتبال 1966 انگلستان شرکت کرد. مانوئل سانچز هونتیوئلو، درست مانند پدرش، لباس رئال مادرید و تیم ملی اسپانیا را به تن کرد. به عنوان تنها بازیکن از بین پنج عضو کوئینتا دل بویتره که تمام دوران حرفه ای خود را با رئال مادرید بازی کرد، در بیش از 700 بازی رسمی برای باشگاهش حضور داشت و در سال 1990 ایتالیا به عضویت تیم ملی اسپانیا عایدی.

مانوئل سانچز یکی از تنها سه زوج پدر و پسری بود که قهرمان جام ملت های اروپا، لیگ قهرمانان اروپا شد (به همراه چزاره و پائولو مالدینی و کارلس و سرخیو بوسکتس).

8- ژان ژورکایف و یوری ژورکایف

ژان جورکایف که در اوایل دوران حرفه ای خود یک مهاجم بود، در نیمه دوم دهه 1960 یک مدافع مشهور در فوتبال فرانسه بود. او تنها برای سه باشگاه از جمله لیون، مارسی و پاریس اف سی و بعلاوه تیم ملی فرانسه در جام دنیای فوتبال 1966 بازی کرد.

پسر او، یوری، فوتبالیست تهاجمی تر از ژان بود و به عنوان هافبک تهاجمی و مهاجم برای باشگاه های زیادی در فرانسه، ایتالیا، آلمان، انگلیس و ایالات متحده خدمت کرد. مهمتر از همه، او بخش مهمی از فرانسوی ها بود، در حالی که آن ها جام دنیای فوتبال 1998 و یورو 2000 یوفا را بردند.

9- میگوئل رینا په په رینا

بیایید به یک خانواده فکر کنیم، پدر و پسر هر دو حرفه دروازه بانی سطح بالایی دارند!

میگوئل که بیش از 300 بازی لالیگا انجام داد، عمدتاً برای بارسلونا و اتلتیکو مادرید - در سال 1966 در جام دنیای انگلیس عضو تیم ملی اسپانیا بود، حتی اگر در طول مسابقات روی نیمکت منتظر بازی بماند.

په په شاهد باشکوه ترین دوران تیم ملی اسپانیا بود. آن ها اولین جام دنیای خود را در سال 2010 و بعلاوه دو قهرمانی در مسابقات یورو در سال های 2008 و 2012 به دست آوردند.

10- پابلو فورلان و دیگو فورلان

پابلو که برای تعدادی از باشگاه ها در آمریکای جنوبی بازی کرد، بازیکن دفاعی تیم ملی اروگوئه در جام دنیای فوتبال 1974 آلمان بود. حتی اگر بین سال های 1966 و 1976 چندان در تیم ملی اروگوئه حضور نداشت، نقش فعالی در قهرمانی های داخلی تیم هایش در لیگ و قهرمانی کوپا لیبرتادورس داشت.

دیگو بر خلاف پدرش پیراهن را در باشگاه ها و تیم ملی به عنوان مهاجم پوشید. او در کنار عملکرد و جوایز قابل توجه خود - مانند پیچیچی و کفش طلای اروپا - در دوران حرفه ای باشگاهی خود، بیش از 100 بازی پیراهن اروگوئه را بر تن کرد و به لطف پیروزیت هایش در تیم ملی به عنوان یکی از برترین بازیکنان اروگوئه در تمام دوران ها شناخته می گردد. او با به ثمر رساندن 5 گل برترین گلزن مشترک جام دنیای 2010 بود که اروگوئه به مقام چهارم رسید و جایزه توپ طلا را به عنوان برترین بازیکن مسابقات دریافت کرد. علاوه بر این، او با عملکرد بالای خود در پیروزی اروگوئه در کوپا آمه ریکا 2011 به میدان آمد.

11- نیکولای لوپسکو و اونوت لوپسکو

نیکولای لوپسکو که ده فصل برای راپید بوکورشی و پنج فصل در طول دوران حرفه ای خود برای آدمیرا واکر بازی کرد، لوگوی رومانی را برای 74 بازی بر روی سینه خود حمل کرد و به عنوان مدافع در جام دنیای فوتبال 1970 حضور یافت. اونوت، پسر نیکولای، بین سال های 1986 تا 2002 در لیگ یک، بوندسلیگا، سوپر لیگ ترکیه و لیگ حرفه ای عربستان به عنوان هافبک بازی کرد. او در 74 بازی 6 گل برای تیم ملی رومانی به ثمر رساند و بعلاوه در یورو 1996 انگلیس و یورو 2000 در بلژیک و هلند شرکت کرد.

12- یان فرهین و گرت فرهین

یان فرهین به عنوان هافبک تیم های اندرلخت و بیرشات 33 بازی ملی برای تیم ملی فوتبال بلژیک انجام داد و در جام دنیای فوتبال 1970 و یورو 1972 شرکت کرد.

گرت فرهین که به عنوان مهاجم برای لیرز، اندرلخت و کلوب بروژ بازی می کرد، نماینده فرانسه 1998 و کره جنوبی و ژاپن 2002 و بعلاوه یورو 2000 بود که در بلژیک برگزار گردید.

13- خولیو مونترو و پائولو مونترو

خولیو مونترو کاستیو مدافع تیم ملی اروگوئه در جام دنیای فوتبال 1970 و جام دنیای فوتبال 1974 بود. او بعلاوه در مجموع 68 بازی در کوپا لیبرتادورس بین سال های 1966 و 1973 انجام داد، در حالی که برای لیورپول مونته ویدئو، ناسیونال و سی ای ایندیپندنت بازی می کرد.

پسر او، پائولو، حرفه دفاعی خود را در پنیارول شروع کرد و از آنجا نیز بازنشسته شد. او شاهد چهار قهرمانی در سری آ با یوونتوس بود و با تیم ملی فوتبال اروگوئه در جام دنیای فوتبال 2002 شرکت کرد.

14- آندرس لیندروت وتوبیاس لیندروت

آندرس که بیشتر به عنوان مربی کار نموده، در طول دوران حرفه ای خود به عنوان هافبک برای تیم های سوئدی و المپیک مارسی در لیگ 1 بازی کرد. آندرس که در 40 بازی با تیم ملی سوئد دو گل به ثمر رساند، در جام دنیای فوتبال 1978 نیز عضو سوئد بود.

توبیاس که به عنوان یک دینام در خط هافبک شناخته می گردد، در دو تورنمنت جام دنیای فوتبال در سال های 2002 و 2006 شرکت کرد. طبق مشخصات وی در ویکی پدیا، او در یک بازی در جام دنیای 2002، 14.6 کیلومتر دوید و این را می توان در نظر گرفت؛ که یک نمایش غیرعادی دویدن برای یک فوتبالیست معمولی به شمار میرود.

15- روی اندرسون و پاتریک اندرسون و دنیل اندرسون

روی اندرسون که به مدت 15 سال یک مدافع میانی قوی برای مالمو بود، در جام دنیای 1978 سه بازی انجام داد. دو پسر او، پاتریک و دنیل نیز فوتبالیست های سوئدی بودند که برای تیم ملی سوئد بازی های ملی انجام دادند.

پاتریک که پسر بزرگ روی بود، در طول دوران فوتبالی خود در تیم های سطح بالای اروپا مانند بایرن مونیخ، بارسلونا، بلکبرن روورز و بوروسیا مونشن گلادباخ و بعلاوه مالمو به عنوان مدافع بازی کرد. همراه با بایرن مونیخ در فصل 2000-2001 قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد، در حالی که او در ضربات پایانی پنالتی را از دست داد. اندرسون در مجموع 96 بازی برای تیم ملی سوئد چهار گل به ثمر رساند و مدال برنز جام دنیای فوتبال 1994 را به دست آورد. اندرسون بعلاوه در جام دنیای فوتبال 2002، قهرمانی اروپا 1992 و یورو 2000 به عنوان عضوی از تیم سوئد شرکت کرد.

برخلاف پدر و برادر بزرگترش، دنیل یک هافبک دفاعی است که می توانست به عنوان مدافع میانی نیز بازی کند. او در تیم های مالمو، باری، ونزیا، کیه وو و آنکونا بازی کرد. او یکی از اعضای تیم ملی سوئد برای دو جام دنیای فوتبال در سال های 2002 و 2016 و بعلاوه دو قهرمانی اروپا در سال های 2000 و 2008 بود.

16- میگوئل آنخل آلونسو و ژابی آلونسو

میگل آنخل که به عنوان هافبک عمدتا برای رئال سوسیداد و بارسلونا بازی می کرد، در جام دنیای فوتبال 1982 در اسپانیا عضو تیم ملی اسپانیا بود.

پسران او میکل و ژابی راه پدرش را دنبال کردند و هافبک های حرفه ای رئال سوسیداد در سن سباستین شدند. در حالی که میکل در طول دوران حرفه ای خود پیراهن تیم ملی اسپانیا را نپوشید. ژابی - برادر کوچک - شاهد باشکوه ترین دوران تیم ملی اسپانیا بود. آن ها اولین جام دنیای خود را در سال 2010 و بعلاوه دو پیروزی در قهرمانی اروپا، 2008 و 2012 به دست آوردند. او برای لیورپول، رئال مادرید و بایرن مونیخ بازی کرد و در طول دوران حرفه ای خود دو قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد.

17- یان کوزاک و یان کوزاک

یان کوزاک که در تمام دوران حرفه ای خود به عنوان هافبک عمدتاً در لیگ چک اسلواکی بازی کرد، در جام دنیای فوتبال 1982 و یورو 1980 شرکت کرد. علاوه بر این، اسلواکی به یورو 2016 راه یافت که به معنای اولین حضور اسلواکی در این مسابقات است، در حالی که یان سرمربی تیم ملی اسلواکی بود.

پسر او، یان، به عنوان هافبک تهاجمی برای تیم های مختلف در اسلواکی، فرانسه، انگلیس، یونان و ازبکستان بازی کرد. در حالی که او در سال 2010 برای اولین بار در جام دنیای اسلواکی به میدان رفت، دو گل با تیم ملی اسلواکی به ثمر رساند که هر دو در برابر سن مارینو بود.

18- ولادیمیر اسمولارک و اوزبیوش اسمولارک

ولادیمیر اسمولارک مهاجم لهستانی بود که در تیم های ویدزو لودز، لژیا ورشو، آینتراخت فرانکفورت، فاینورد و اوترخت بازی کرد. او در جام دنیای فوتبال 1982 و 1986 حضور داشت و در هر تورنمنت یک گل به ثمر رساند.

اوزبیوش در هلند بزرگ شد، زیرا پدرش برای فاینورد و اوترخت در لیگ هلند بازی می کرد. به این ترتیب او در فاینورد حرفه ای شد و سپس برای بوروسیا دورتموند، راسینگ سانتاندر، بولتون واندررز بازی کرد.

اسمولارک یک ملی پوش لهستانی از سال 2002، برای جام دنیای فوتبال 2006 انتخاب شد، اما پیروز به زدن گلی نشد. او به عنوان مهاجم تیم ملی لهستان در جام دنیای فوتبال 2006 و یورو 2008 شرکت کرد.

19- چا بوم کون و چا دو ری

چا بوم کون در طول دوران حرفه ای خود برای دارمستاد، فرانکفورت و لورکوزن بازی نموده است. او به دلیل دوران درخشانش در بوندسلیگا و تیم ملی، از سوی فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال، عنوان بازیکن قرن آسیا را دریافت کرد. چا نماینده کره جنوبی در سال 1986 مکزیک بود. او 135 بار برای تیم ملی بازی کرد و 58 گل به ثمر رساند که برترین گلزن تاریخ کره جنوبی است.

چا دو-ری به عنوان پسر یک مهاجم افسانه ای در آلمان متولد شد و به عنوان بازیکن دفاع راست بیشتر در بوندسلیگا بازی می کرد. او به تیم ملی یاری کرد و در جام دنیای فوتبال 2002 که در کشورش و ژاپن برگزار گردید به نیمه نهایی صعود کرد. او بعلاوه نماینده تیم ملی خود در جام دنیای فوتبال 2010 بود.

20- ولادیمیر وایس و ولادیمیر وایس

درست مانند یان کوزاک، ولادیمیر وایس پدر و پسر دیگری بودند که نماینده چکسلواکی و اسلواکی در جام های دنیای فوتبال بودند.

پدر وایس یک هافبک بود و در دوران فوتبالش در لیگ های چک و اسلواکی بازی کرد. او در حالی که 19 بازی ملی برای چکسلواکی و بعلاوه 12 بازی ملی برای اسلواکی انجام داد، در جام دنیای 1990 برای چکسلواکی شرکت کرد.

پسر وایس که دوران حرفه ای او در منچسترسیتی شروع شد، یک وینگر است و سپس به بولتون واندررز، رنجرز، اسپانیول، پسکارا و المپیاکوس پیوست. او چهار سال است که در باشگاه های قطری بازی می نماید. ولادیمیر از سال 2009 به تیم ملی اسلواکی خدمت نموده است و در جام دنیای فوتبال 2010 و یورو 2016 نماینده اسلواکی بوده است. علاوه بر این، او اولین گل اسلواکی را در مسابقات قهرمانی فوتبال اروپا به ثمر رساند.

21 - دنی بلیند و دالی بلیند

دنی بلیند که به عنوان مدافع برای اسپارتا روتردام و آژاکس بازی می کرد، در یک دوره ده ساله 42 بازی ملی برای هلند انجام داد و در جام های دنیای 1990 و 1994 و بعلاوه یورو 1992 و یورو 1996 نماینده هلند بود.

دالی یک مدافع پیچیده است که می تواند در حال حاضر در منچستریونایتد به عنوان هافبک دفاعی، دفاع چپ و مدافع میانی بازی کند. دالی بعلاوه بازیکن فعال تیم ملی هلند است و مدال برنز جام دنیای فوتبال 2014 را به دست آورد.

22- احمدرضا عابدزاده و امیر عابدزاده

احمدرضا عابدزاده (متولد 4 خرداد 1345، آبادان) دروازه بان سابق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه استقلال تهران و باشگاه پرسپولیس تهران است. او به همراه تیم ملی فوتبال ایران به قهرمانی در مسابقات فوتبال بازی های آسیایی 1990 در پکن و دو مقام سومی در جام ملت های آسیا در سال های 1988 و 1996 رسیده است و همراه با تیم ملی به جام دنیای 1998 صعود نموده است. او بعلاوه همراه با باشگاه استقلال تهران به قهرمانی جام باشگاه های آسیا دست پیدا نموده است. او با تیم پرسپولیس چهار بار و با استقلال تهران یک بار به مقام قهرمانی در بالاترین رده لیگ فوتبال ایران دست یافته است.

عابدزاده در سال 2012 به باشگاه فوتبال پرسپولیس پیوست. او در فصل اول حضورش در تیم پرسپولیس یعنی در زمان سرمربیگری مانوئل ژوزه و یحیی گل محمدی فرصت بازی کردن در بازی های رسمی را به دلیل وجود سنگربان کارکشته برزیلی یعنی نیلسون کوریا جونیور پیدا نکرد. او در فصل دوم هم چند هفته ابتدایی را با تیم بزرگسالان تمرین کرد، اما با نظر علی دایی سرمربی وقت تیم و موافقت خودش به تیم امید پرسپولیس ملحق شد. او نسبت به مدیران پرسپولیس نارضایتی داشت. او به وسیله کیروش برای آماده سازی جام دنیای 2018 روسیه به تیم ملی دعوت شده است. وی در سال 21-2020 برترین دروازه بان فصل لیگ حرفه ای پرتغال شد. او با تیم ملی ایران به جام دنیای 2022 قطر راه پیدا کرد.

اخبار گروه سایر رسانه ها صرفا بازنشر اخبار سایت ها و خبرگزاری هاست و خبرنگاران هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 10 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1401 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 2010

به "22 پدر و پسری که به جام جهانی رفتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "22 پدر و پسری که به جام جهانی رفتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید