وزیر دفاع آلمان : اروپا هنوز برای امنیتش به آمریکا و ناتو احتیاج دارد

به گزارش واندر هنگر، وزیر دفاع آلمان در مخالفت با درخواست رئیس جمهور فرانسه برای یک استراتژی دفاعی مستقل اروپایی گفت: اروپا تا چند دهه نخواهد توانست بدون یاری آمریکا و ناتو امنیت خود را تامین کند.

وزیر دفاع آلمان : اروپا هنوز برای امنیتش به آمریکا و ناتو احتیاج دارد

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به نقل از خبرگزاری رویترز، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه اخیرا در یک مصاحبه که روز دوشنبه منتشر شد با طرح این درخواست گفت، آمریکا تنها زمانی به اروپا به عنوان همپیمان احترام خواهد گذاشت که ما در قبال دفاع از خودمان حاکمیت داشته باشیم.

بین فرانسه و آلمان بر سر این سوال که همکاری آینده میان اتحادیه اروپا و ایالات متحده باید چگونه باشد، اختلاف وجود دارد. امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه که زمانی ناتو را نهادی در اغما نامید، از نقطه نظر آنگرت کرامپ-کارنباوئر، وزیر دفاع آلمان در مورد وابستگی اروپا به ایالات متحده و ناتو به وضوح انتقاد کرد.

یک روز پس از آن وزیر دفاع آلمان و رئیس حزب دمکرات مسیحی این کشور در یک سخنرانی راهبردی در دانشگاه نظامی هلموت اشمیت در در شهر هامبورگ از نظر خود دفاع کرد.

محور سخنان وزیر دفاع آلمان روی این سوال است که اتحادیه اروپا چگونه می تواند خود را از ایالات متحده مستقل تر کند و آیا این اصولاَ مطلوب است؟ کرامپ-کارنباوئر بر این باور است که سیاست امنیتی (اروپا) همچنان به ایالات متحده آمریکا وابسته است.

آنگرت کرامپ-کارنباوئر، وزیر دفاع آلمان گفت: ایده خودمختاری استراتژیک برای اروپا اگر این توهم را ایجاد کند که ما می توانیم امنیت، ثبات و موفقیت اروپا را بدون ناتو و آمریکا تضمین کنیم، به افراط کشیده می گردد.

وی اضافه کرد، اروپا چند دهه زمان نیاز دارد تا نیروهای نظامی متعارف و هسته ای خود را به جهت جبران مشارکتی که در حال حاضر آمریکا و ناتو در امنیت این قاره به عمل می آورند، تقویت کند.

کرامپ-کارنباوئر با تکرار وعده برلین به اتخاذ یک موضع قدرتمندتر در قبال مساله دفاع گفت: آلمان و اروپا نمی توانند از خود بدون قدرت متعارف و هسته ای آمریکا محافظت نمایند. این به سادگی یک حقیقت است.

این وزیر گفت، آمریکا تامین نماینده 70 درصد قابلیتهای نظامی ضروری همچون نظارت، هلیکوپترها، سوختگیری هوایی و ارتباطات ماهواره ای در ناتو است.

وی اضافه کرد، واشنگتن همچنین تقریبا به طور 100 درصدی تامین نماینده دفاع موشکی ناتو و اکثریت گسترده بازدارندگی هسته ای آن است. در اروپا انگلیس و فرانسه نیز زرادخانه های هسته ای دارند.

وزیر دفاع آلمان در سخنرانی خود تاکید نمود که ایده خودمختاری استراتژیک اروپا و این تفکر که بدون ناتو و آمریکا امنیت، ثبات و رفاه اروپا تضمین می گردد، یک توهم است.

استدلال کرامپ-کارنباوئر این است که ادامه روابط نزدیک با آمریکا با تقویت مسئولیت اروپا در بخش دفاع منافاتی ندارد. اومعتقد است اروپا در آینده باید مسئولیت و وظایف بیشتری را برای دفاع ازخود برعهده گیرد، وظایفی که قبلا آمریکایی ها برای اروپا انجام داده اند.

با این حال وزیر دفاع آلمان در سخنرانی خود گامی به سوی ماکرون برداشت و گفت در این مورد با رئیس جمهور فرانسه موافق است که اتحادیه اروپا باید یک شریک قوی برای ایالات متحده باشد و نه کودک نیازمند. به باور او نتیجه انتخابات ایالات متحده با پیروزی جو بایدن فرصت های جدیدی را برای اروپا ایجاد می نماید، اما در عین حال چالش های جدیدی از جمله در سیاست های امنیتی و دفاعی را به وجود می آورد.

او تأکید کرد: اکنون ما اروپایی ها می توانیم نشان دهیم که می خواهیم از این فرصت استفاده کنیم و چگونه از آن استفاده کنیم.

مکرون در گفت وگو با نشریه فرانسوی گران کونتینان ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف شورای امنیت سازمان ملل گفت که از نظر او کشورهای اروپایی باید مستقل تر باشند، خود را جدی بگیرند و در دفاع از خود قاطعانه عمل نمایند.

انتقاد مکرون از این است که اروپا مناسبات ژئوپولتیک خود را همیشه در پیوند با پیمان ناتو تعریف نموده و موضع کرامپ کارنباوئر را تعبیر نادرست از تاریخ دانست. او ابراز خرسندی کرد که خوشبختانه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از این خط پیروی نمی نماید.

به دنبال مصاحبه ماکرون اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان گفت اگرچه درست است که فرانسه تمایل به اقدام مستقل تر اروپا را دارد. اما آلمان و اروپا برای کنار آمدن با آمریکا با چالش های بزرگی روبرو هستند و تنها در اتحاد از پس این چالش ها برخواهند آمد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان و ژان ایو لودریان همتای فرانسوی لودریان نیز در نوشته مشترکی که هم زمان در روزنامه های سایت آنلاین، لوموند و واشنگتن پست منتشر شد، به جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا پیشنهاد احیای مجدد همه جانبه روابط بین ایالات متحده و اروپا را کردند. آنها نوشتند: اروپا و آمریکا به یک معامله جدید ترانس آتلانتیک نیاز دارند و کارهای زیادی برای اصلاح مناسبات میان دو طرف وجود دارد.

اختلافات میان آلمان و فرانسه که جدید نیستند، در حالی مجددا بروز پیدا نموده اند که قرار است پنجشنبه و آدینه یک نشست وزرای امور خارجه و دفاع اتحادیه اروپا برگزار گردد.

انتظار می رود که بحثهای این نشست متمرکز بر این باشد که چطور اتحادیه اروپا می تواند به دولت بعدی آمریکا متعلق به جو بایدن، رئیس جمهور منتخب این کشور نشان دهد که آماده اقدام بیشتر برای اموردفاعی خود است. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 26 آذر 1399 بروزرسانی: 26 آذر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1301

به "وزیر دفاع آلمان : اروپا هنوز برای امنیتش به آمریکا و ناتو احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر دفاع آلمان : اروپا هنوز برای امنیتش به آمریکا و ناتو احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید