وزارت امورخارجه صندلی ویژه ای برای صنایع دستی قائل است، آثار صنایع دستی سفرای فرهنگی ایران هستند

به گزارش واندر هنگر، معاون سیاسی وزارت امورخارجه اظهار کرد: بر اساس وظیفه ای که بر عهده مان است، صندلی ویژه ای را برای صنایع دستی و فرش قائل هستیم و معاونت مالی وزارت امورخارجه، اداراتی را به همین منظور تشکیل داده است.

وزارت امورخارجه صندلی ویژه ای برای صنایع دستی قائل است، آثار صنایع دستی سفرای فرهنگی ایران هستند

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امورخارجه که در مراسم افتتاح نخستین فروشگاه صنایع دستی حامیان شرکت نموده بود، در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران گفت: با دیدن این آثار، از یک طرف به ایرانی بودنم، افتخار کردم؛ چراکه این هنرها و زیبایی هایی که به دست هنرمندان ایرانی خلق می گردد، واقعا باعث افتخار است. از طرفی هم افسوس می خورم به این که چرا مردم ایران و دنیا کمتر از این صنایع آگاه هستند.

او تاکید نمود: فکر می کنم قبل از صادرات صنایع دستی باید به فکر بازار داخلی آن باشیم. اجناس و صنایع دستی خارجی اکنون زینت بخش خانه های ایرانی ها شده و صنایع دستی ایرانی باید در اتاق های ایرانیان جایگزین گردد. ولی بسیار جای افسوس دارد که این فرهنگ کمتر جا افتاده که برای تزیین خانه هایمان از صنایع دستی خودمان استفاده کنیم.

عراقچی توضیح داد: شاید خیلی از مردم ذهنیتی که از صنایع دستی دارند، همان صنایع دستی قدیمی و سنتی است، درحالی که اکنون کارهای مدرن و خوبی صورت گرفته و صنایع دستی ایرانی می تواند جوابگوی نیازهای افرادی که کارهای مدرن را هم می پسندند، باشد.

معاون سیاسی وزارت امورخارجه درباره ترویج استفاده از صنایع دستی ایرانی تاکید نمود: اول باید برای این هنر به وسیله صدا و سیما و رسانه ها فرهنگ سازی و تبلیغات انجام گردد. باید این هنر را اول به ایرانی ها معرفی کنیم و بازار داخلی آن را پیدا کنیم و بعد هم زمان بازارهای خارجی را هم مدنظر بگیریم. چون این صنعت قدرت ارزآوری زیادی دارد و در عین حال کار فرهنگی هم است.

عراقچی گفت: هر اثر صنایع دستی که به فروش می رسد غیر از اشتغال زایی و ارزآوری، معرفی فرهنگ ایران نیز محسوب می گردد. تک تک این آثار، هر کدام یک سفیر فرهنگی هستند و وقتی در خانه های خارجی و محافل خارج از کشور قرار می گیرند، اثر خود را می گذارند.

عراقچی با اظهار امیدواری از اینکه وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی با ساختار جدیدی که پیدا نموده، همت بیشتری در صنایع دستی و فرش ایران بگذارد که هم بازار داخلی و هم بازار خارجی آن گسترده تر گردد، ادامه داد: یکی از ماموریت هایی که وزارت امور خارجه در شرایط حاضر برای خود تعریف نموده یاری به صادرات غیرنفتی کشور است.

او اضافه نمود: در اقتصاد مقاومتی چند ماموریت به وزارت امورخارجه سپرده شده است که یکی از آنها صادرات غیرنفتی و یاری به صادرات است. ما بر اساس وظیفه ای که بر عهده مان است، صندلی ویژه ای را برای صنایع دستی و فرش قائل هستیم. معاونت مالی وزارت امورخارجه، اداراتی را به همین منظور تشکیل داده که هم در بخش گردشگری و هم در بخش صنایع دستی و صادرات، ادارات خاصی ایجاد شده که حتما در این زمینه یاری خواهیم کرد.

عباس عراقچی در انتها گفت: امیدوارم با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بتوانیم در راه وظیفه مهم ترویج و گسترش صنایع دستی کشورمان هم برای معرفی فرهنگ و هنر ایرانی به خارج از کشور و هم در زمینه فروش و ارزآوری و اشتغال زایی آن در داخل یاری کنیم.

منبع: میراث آریا
انتشار: 20 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 571

به "وزارت امورخارجه صندلی ویژه ای برای صنایع دستی قائل است، آثار صنایع دستی سفرای فرهنگی ایران هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت امورخارجه صندلی ویژه ای برای صنایع دستی قائل است، آثار صنایع دستی سفرای فرهنگی ایران هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید