وزارت ارشاد: از هنرمندان پولدار مالیات بگیرید

به گزارش واندر هنگر، معاون ارشاد اسلامی گفت: ما به عنوان دستگاه فرهنگی معتقدیم هنرپیشه، خواننده، موسسه یا هرجایی که درآمد بالایی داشته باشد باید مالیات بدهد، اما باید کارشناسی گردد.

وزارت ارشاد: از هنرمندان پولدار مالیات بگیرید

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران، علی اصغر کاراندیش، معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت ارشاد در گفت وگو با فارس درباره نامه سیدعباس صالحی وزیر ارشاد به دژپسند وزیر اقتصاد با موضوع معافیت های مالیاتی گفت: ما حدود دو هفته پیش نامه ای به وزیر اقتصاد نوشتیم تا جلساتی برگزار و کلیت موضوع آنالیز گردد. در واقع موضوع ما کلان است چراکه تاکنون جلسه ای در این راستا برگزار نشده است. ما در انتظار جلسه هستیم، اما جلسات کارشناسی خود را با سازمان مالیاتی موازی با آن داریم، ولی در جلسه دو وزیر قرار است موارد کلان بحث گردد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با مسئولان مالیاتی تاکنون سر یک میز نشسته و درباره موارد معافیت مالیاتی صحبت نموده اید، گفت: اخیرا نشستی نداشتیم، اما درباره بند ل ماده 139 هر چند سال یک بار بازنگری انجام می دهیم. آخرین بازنگری سال 93 بوده و برآن اساس لیست نهایی شامل 273 فعالیت است که مشمول معافیت مالیاتی است.

کاراندیش درباره ناشران آموزشی که کتاب های یاری درسی فراوری می نمایند و درآمدهای بالا دارند و اینکه چرا این دسته از ناشران مشمول معافیت مالیاتی می شوند، توضیح داد: مگر چند سلبریتی و یا افرادی که در سال در آمد بالا دارند، داریم؟ این نیست که همه بازیگران دارای درآمد بالا باشند. یا در حوزه موسیقی و خوانندگان، مگر چند خواننده داریم که کنسرت برگزار می نمایند؟ ما خوانندگان بسیاری داریم که حتی کنسرت هم برگزار نمی نمایند. در حوزه نشر هم اینگونه است. تنها شاید دو یا چهار تا موسسه اینطور باشند. این موسسات کتابشان معاف از مالیات است، اما فعالیت آموزشی و درآمد کلاس های آموزشی آنها معاف نیست.

کاراندیش با تاکید بر اینکه فعالیت کتاب معاف است، اما فعالیت های آموزشی نه، در پاسخ به این سوال که اغلب مدارس، دانش آموزان را وادار به خرید کتب آموزشی می نمایند و این ناشران یاری آموزشی اغلب درآمدهای میلیاردی از این کتب دارند؛ پس چطور مشمول معافیت مالیاتی می شوند، شرح داد: اگر درآمد موسسه آموزشی از جهت کلاس های آموزشی باشد مشمول پرداخت مالیات می گردد، اما کتابی که چاپ می گردد معاف است.

به گفته این مسئول، اغلب هزینه برگزاری کلاس ها که موسسات دریافت می نمایند، بالاست مثلا کلاس کنکور برگزار می نمایند که در آمد بالایی دارد و مشمول مالیات است، اما کتاب در این حیطه معاف است. بنابراین درآمد اصلی این ها به وسیله آموزش هایی است که انجام می دهند.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه کتاب هایی داریم که در حوزه اقتصاد یا بهداشت و درمان و یا آشپزی است و همه کتاب شمرده می شوند، گفت: نمی توان گفت هرکس کتاب در حوزه آشپزی نوشت، مالیات بدهد، در حوزه بهداشت یا رمان نوشت ندهد. فراوری کتاب، کار فرهنگی است و ناشر و نویسندگان هم باید حمایت شوند، به لحاظ اینکه ما می دانیم آنها چه مشکلاتی دارند. اینها بحث های تخصصی است و افرادی در جریان ریز جزئیات هستند که دخل و خرج اینها را محاسبه می نمایند.

کاراندیش متذکر شد: فرض کنید بنده در حوزه تجارت اطلاعاتی نداشته باشم. بگویم فلان تاجر این میزان جنس صادر می نماید، این میزان ارز دریافت می نماید و هزینه سالیانه را محاسبه کنم و... اما حوزه وزارت صنعت است که می داند یک تاجر چه گرفتاری و مشکلاتی دارد.

معاون حقوقی و پارلمانی مجلس شورای اسلامی افزود: تاکنون جلسات متعدد کارشناسی برگزار شده است. حتی بنده جلسات متعددی را با سازمان مالیاتی داشتم. آنها بسیار ریزبین هستند و بحث های کارشناسی اجرا شده اینگونه نبوده که یک مصوبه معافیتی به یک باره اجرا شده باشد. اگر جایی احتیاج باشد کارشناسی های مجدد اجرا شده و یا اصلاح صورت می گیرد. ممکن است در بازنگری جدید با سازمان امور مالیاتی از تعداد 273 فعالیت کم یا زیاد گردد. این روال همواره در حال اجرا است.

وی افزود: وزارت فرهنگ و سازمان امور مالیاتی، موارد معافیت مالیاتی را پیگیر هستند. خود بنده برای یک موضوع حداقل 10 جلسه با سازمان مالیاتی داشتم.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه گفت: ما به عنوان دستگاه فرهنگی معتقدیم هنرپیشه، خواننده، موسسه یا هرجایی که درآمد بالایی داشته باشد باید مالیات بدهد، اما باید کارشناسی گردد. پس نمی گردد با یک جو رسانه ای، موضوعی را لغو یا اضافه کنیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 596

به "وزارت ارشاد: از هنرمندان پولدار مالیات بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت ارشاد: از هنرمندان پولدار مالیات بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید