لاریجانی: ساماندهی آب خوزستان احتیاج به ارائه طرح جامع دارد

به گزارش واندر هنگر، به گزارش خبرنگاران به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی در نشست اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان با رئیس مجلس شورای اسلامی که امروز (یکشنبه 11 شهریور) و با حضور وزیر نیرو و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار گردید، با تاکید بر اینکه وضعیت آب یکی از مسائل و مسائل مهم است که باید راه چاره اساسی برای آن یافت، گفت: این مسئله فقط مربوط به خوزستان نمی گردد، بنابراین باید طرح جامعی برای آن ارائه گردد. ضمن اینکه استان خوزستان با مشکل گردوغبار و مسائل ناشی از جنگ هم روبرو گردیده به همین دلیل باید توجه بیشتری به آن گردد.

لاریجانی: ساماندهی آب خوزستان احتیاج به ارائه طرح جامع دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: متاسفانه طرح آمایش سرزمین هنوز اجرا نگردیده تا مشخص گردد که برای توسعه استان خوزستان تجارت یا صنعت مناسب است، چون در کل کشور این طرح اجرا نگردیده بنابراین جانمایی ها به درستی صورت نمی گیرد.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی چند اقدام به صورت فوریتی و تعدادی هم به صورت میان مدت باید انجام گردد، تاکید نمود: وزارت نیرو در رابطه با برطرف مشکل نخیلات باید آب بیشتری به این بخش اختصاص دهد تا نخل ها از بین نرود، البته گفته اند می توانند در حدود 70 میلیون مترمکعب آب به سمت آن رها سازی نمایند تا نخیلات خرمشهر، آبادان و شادگان از این وضع میانی خارج شوند، بنابراین باید این کار را سریعتر انجام دهند تا مسائل کنونی این بخش برطرف گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با موضوع حقابه استان خوزستان که از سوی تعدادی از اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان درخواست گردیده بود،اظهار داشت:حقابه این استان نیز باید مورد توجه قرار بگیرد و وزارت نیرو باید در سطح کلان بدان توجه کند تا فشار فقط به استان خوزستان وارد نگردد. همچنین در مورد سدهای آبی که برای جلوگیری از ورود آب دریا احداث گردیده، باید در اولویت قرار بگیرد و اگر کمبود منابع هم وجود دارد، باید برطرف آن در اولویت باشد تا حداقل برای آینده این مشکل وجود نداشته باشد. این اقدامات پرهزینه نیست بنابراین اگر مشکل منابع هم دارید، از طریق جلسه سران قوا مطرح کنید و برای کمبود آن منبعی مشخص کنید تا ما هم در این جهت یاری کنیم.

وی با اشاره به اظهارنظر وزیر جهادکشاورزی مبنی بر اینکه اگر در رهاسازی آب مدیریت یکسانی وجود نداشته باشد، مشکل اجتماعی ایجاد خواهد شد، توضیح داد: در این مورد وزیر نیرو باید ورود پیدا کند، چراکه شما در یک زمان 370 میلیون مترمکعب و در زمانی دیگر 150 میلیون مترمکعب آب زیر پل اهواز رها می کنید که این موضوع مشکل اجتماعی ایجاد می نماید،اگر در این زمینه بتوانید یک تناسب داشته باشید، هم مشکل نمایندگان حل می گردد و هم مردم می توانند برای زندگی خود یک برنامه قابل پیش بینی داشته باشند، بنابراین باید در این مورد با وزارت جهاد کشاورزی به یک توافقی برسید و این موضوع را ساماندهی کنید تا بتوان تعریف درستی از آن ارائه داد.

لاریجانی در رابطه با مشکل میزان آب مصرفی برای کشت نیشکر در استان خوزستان، یادآور شد: ارائه طرح برای مدیریت آب در مورد کشت چغندر و نیشکر زمانبر است، ولی باید بدان توجه کنید، البته نه به این معنا که کشت نیشکر را تعطیل کنید، بلکه باید روش کار را تغییر دهید تا از آب بتوان به شکل بهتری استفاده کرد، مسئله آب برای ما مهمتر از سایر مقوله هاست، اما معنایش این نیست که افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، از کار مرخص شوند، بنابراین روش کار باید تغییر کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در مورد تغییر کشت و نوع آبیاری باید وزارت جهادکشاورزی به سهم استان خوزستان توجه بیشتری کند و حتی اگر لازم باشد در این مورد از سران قوا اجازه بگیرد و با استفاده از آبیاری تحت فشار یا نوین از آب موجود بهتر استفاده کند، ضمن اینکه در این مورد باید برای استان خوزستان اولویت قائل شد.

وی در مورد پیشنهاد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر تجدیدنظر در مشخص سهم آب کل کشور تاکید نمود: توجه به این پیشنهاد لازم است و باید در این مورد سریعتر اقدام کنید و همه پای آن بایستید تا طرح آمایش آب که پیش از این هم مطرح گردیده بود زودتر به نتیجه برسد و سهم آب مناطق مشخص گردد، ضمن اینکه کارگروهی که برای آنالیز این مهم از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزرای نیرو و جهاد کشاورزی تشکیل گردیده، باید از رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز دعوت به عمل آورد تا در این مورد به یک مدلی برسند و آن را در مجلس مطرح نمایند تا انتظارات و برنامه های هر استان از سهم آب مشخص گردد، چراکه شرایط کنونی کشور اقتضا می نماید همه یک ایده را دنبال نمایند تا نگرانی ها و کشمکش های موجود برطرف گردد.

لاریجانی در رابطه با وضعیت سد گتوند اظهار کرد: سد گتوند موضوع مهمی است و اگر طرح دانشگاه تهران در این مورد قابل قبول است، درمجلس مطرح کنید،از سوی دیگر مشکل برق هم که گزارش گردیده و گفته گردیده 7 هزار میلیارد سرمایه گذاری داخلی برای آن اجرا شده است، پیشنهاد خود را مطرح کنید، چرا که برق برای کل کشور مهم است اما در خوزستان به دلیل گرمای هوا از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بنابراین برای اینکه در سال آینده با مشکل روبرو نشویم برنامه مدونی به جلسه سران قوا ارایه گردد. همچنین موضوع انتقال آب نیز به تدوین طرحی جامع احتیاج دارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 35

به "لاریجانی: ساماندهی آب خوزستان احتیاج به ارائه طرح جامع دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاریجانی: ساماندهی آب خوزستان احتیاج به ارائه طرح جامع دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید