قطار جشنواره سی و چهارم موسیقی فجر به ایستگاه پایانی رسید، لغو اجرای پایانی مراسم به دلیل سقوط از ارتفاع فرزند خیام

به گزارش واندر هنگر، سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با معرفی برگزیدگان امروز عصر به کار خود انتها داد.

قطار جشنواره سی و چهارم موسیقی فجر به ایستگاه پایانی رسید، لغو اجرای پایانی مراسم به دلیل سقوط از ارتفاع فرزند خیام

به گزارش خبرنگار، مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت شروع شد.

شروع مراسم اختتامیه با حاشیه هایی همراه شد بطوریکه خبرنگاران برای ورود به تالار وحدت با مشکلاتی روبرو شدند؛ مشکل ورود اصحاب رسانه به سالن در تمامی اجراهای سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر وجود داشت. این مشکل حتی در اختتامیه هم دیده می گردد و ظاهرا هماهنگی میان مسئولان جشنواره و حراست تالار وحدت شکل نگرفته است.

اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با قرائت آیاتی از کلام الله مجید رسما شروع شد و فرزاد جمشیدی اجرای این مراسم را بر عهده داشت.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسینی معاونت هنری وزارت ارشاد، علی اکبر صفی پور مدیر بنیاد رودکی و علی ترابی ریاست این دوره از جشنواره و مدیر دفتر موسیقی در تالار وحدت حضور دارند.

کدام هنرمندان به اختتامیه جشنواره موسیقی فجر آمدند؟

میلاد کیایی، داوود گنجه ای، محمد مجتبی حسینی ، هومان اسعدی، حسین بهروزی نیا، احمد صدری، شهرداد روحانی، بهروز وجدانی، فاضل جمشیدی،رضا مهدوی، علی مغازه ای، رافائل میناسکانیان، علی اکبر مرادی، حیدرکاکی، فریدون شهبازیان، حمیدرضا عاطفی، بیژن بیژنی، علی ترابی، علی اکبر صفی پور، ناصر آقایی، هومان اسعدی، فریماه قوام صدری، بابک ربوخه، علی ثابت نیا، امین غفاری از جمله مهمانان حاضر در مراسم هستند.

در ادامه گروه کر بخشی از ترانه محلی فصل بهار را خواندند.

فرزاد جمشیدی در ادامه مراسم تاریخ جشنواره را مرور کرد و سپس به معرفی شاهین فرهت دبیر هنری این دوره از جشنواره پرداخت.

اجرای موسیقی ایرانی توسط گروه روشنا

پس از آن گروه روشنا با سرپرستی حسین اینانلو به اجرای موسیقی ایرانی پرداختند؛ گروهی که در این دوره هم در تالار ایوان شمس کنسرت برگزار نموده بود.

پس از اجرای گروه روشنا، کلیپی از اجراهای مختلف در هفت سالنی که میزبان جشنواره بود، پخش شد.

فرهت:نوازندگی در ایران بسیار پیشرفت نموده است

در ادامه شاهین فرهت دبیر جشنواره روی استیج آمد و گفت: جشنواره موسیقی فجر بهترین و مطمئن ترین زمان برای اجرای موسیقی برای دوستداران بوده است. سال جاری آرزوی دیرینه من که اجرای آثار آهنگسازان ایرانی باشد، برآورده شده است. از سال 64 در جشنواره موسیقی حضور داشتم. در آن دوران موسیقی ایرانی، کلاسیک و نواحی داشتیم. من در جشنواره سال جاری به آرزوی دیرینه ام رسیدم و تمام موسیقی ایرانی به جز جوانانی که باید برای آنها وقت بگذاریم، اجرا شد.

وی با بیان اینکه نوازندگی در ایران بسیار پیشرفت نموده است، گفت: من اجرای جوانانی را دیدم که خیلی برایم جالب بود. در این دوره آثار آهنگسازان ایرانی توسط آهنگسازان خارجی و اجرای آهنگسازان بزرگ جهان توسط جوانان ایرانی اجرا شد. امروز، عصر تکنیک است و خبری از الهامات نیست. موسیقی دانان ایرانی با شوق کارهایشان را اجرا می نمایند. این اتفاق خوبی است، اما از طرفی می بینم چه راه طولانی در پیش است؛ امیدوارم آیندگان راه موسیقی را ادامه بدهند.

فرهت با بیان اینکه موسیقی زنده را ارکستر سمفونیک تهران خوب اجرا کرد، گفت:در موسیقی کلاسیک تقویت صدا برای یک خواننده وجود ندارد. متاسفانه ما موسیقی زنده نمی شنویم چرا که جلوی همه یک میکروفن است در حالیکه سالن، آکوستیک است و احتیاج به میکروفن نداریم.

آرزوی دبیر جشنواره برای جهانی شدن موسیقی ایرانی

این موزیسین افزود: ما در موسیقی پیشرفت کردیم؛ هم در خلاقیت و هم در نوازندگی بزرگان اجرا نماینده که توجه به جوانان داشته باشند. آهنگسازان ما در جهان رفته رفته شناخته شدند و رپرتوار موسیقی ایرانی به گوششان رسید. از وزیر محترم و معاون هنری برای تشویق و شوقشان سپاسگزارم. این چند روز برایم خاطره انگیز خواهد بود چرا که دوستداران موسیقی دنبال نماینده جشنواره بودند. امیدوارم موسیقی ایران در جهان معرفی گردد چرا که این تنها آرزوی من از خداوند است.

در ادامه برنامه کلیپی از هنرمندان درگذشته موسیقی پخش شد و اجرای گروه خنیاگران مهر با سرپرستی بهزاد عبدی بخش دیگری از مراسم اختتامیه بود.

تقدیر از برگزیدگان سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر

مجید کیانی نوازنده سنتور، سید عباس صالحی، سید مجتبی حسینی، شاهین فرهت برای بخش تجلیل به روی سن آمدند که در این بخش از کریم صالح عظیمی، فخری ملک پور و رامین جزایری با اهدای لوح، تقدیر شد.

صالحی:موسیقی ایرانی هم شور و حماسه و هم رنج و درد دارد

در ادامه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت میکروفن آمد و گفت: خوشحالم که در جمع اساتید، پیشکسوتان و علاقه مندان به هنر موسیقی هستم. ایران ویژگی تاریخی در موسیقی دارد و از سوی دیگر گستردگی جغرافیایی ایران سبب تنوع موسیقی ایران شده است.

وی افزود:کشور هایی هستند که از تنوع و بعضی از اصالت برخوردار هستند اما کشوری که هر دو را کنار هم دارد، ایران است. این ویژگی متمایز موسیقی ایرانی است. ویژگی تاریخی خصلت خاص شاعرانگی ایرانی، موسیقی را با کلام عجین نموده، به گونه ای که ترکیب نوا و کلمه رخ داده است.

وی با بیان اینکه ویژگی جان گرایی، موسیقی ایرانی را را با طعم عرفان همراه نموده است،گفت: موسیقی ایرانی از زمین به آسمان و از آسمان به زمین پر می کشد. موسیقی به دلیل تاریخ ایران با تهاجم و ظلم روبرو شده است. به همین دلیل موسیقی ایرانی هم شور و حماسه هم رنج و درد دارد.

موسیقی حافظ اقلیم و نواحی ایران است

صالحی ادامه داد: به نظر می رسد جشنواره موسیقی فجر یک فرصت است که ایران با زبان موسیقی زندگی کند. موسیقی حافظ اقلیم و نواحی ایران است. بخش مهمی از ماندگاری و جلوه های ایران مدیون موسیقی است. ما با شعر و موسیقی با جهان در ارتباط هستیم.اگر می خواهیم نسیم مهر ایران به جهان بوزد موسیقی ایرانی چنین محملی است و جشنواره موسیقی فجر فرصتی برای نوآفرینی است.

وی با بیان اینکه جشنواره فجر خط اتصال نسل ها و از طرف دیگر خط اتصال تهران با ایران است،اعلام کرد: با حضور اقوام ایرانی در تهران و اجرا در پانزده استان کشور این اتصال رخ داد. به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی خط اتصال نسل ها و موسیقی ایران با جهان افزوده شد.

من به دبیر و همکارانم در معاونت و همه کسانی که برای برپایی این محفل بزرگ کوشش کردند خسته نباشید می گویم.

پس از صحبت های وزیر ارشاد گروه بانوان یاغلیب به سرپرستی ساناز نامداری چند قطعه اجرا کردند.

سقوط از ارتفاع فرزند نوازنده پیانو، اجرایش را لغو کرد

در خاتمه خبر ناراحت نماینده ای از سوی مجری برنامه اعلام شد که هوشیار خیام نوازنده پیانو که دیشب اجرای خود را در تالار وحدت به روی صحنه برد و قرار بود هم اکنون برنامه پیانونوازی خود را به اجرا بگذارد ؛ به او خبر داده اند که پسر خردسالش از ارتفاع سقوط نموده از این رو فورا سالن را ترک کرد و از همه خواست تا برای سلامتی فرزندش دعا نمایند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 151

به "قطار جشنواره سی و چهارم موسیقی فجر به ایستگاه پایانی رسید، لغو اجرای پایانی مراسم به دلیل سقوط از ارتفاع فرزند خیام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطار جشنواره سی و چهارم موسیقی فجر به ایستگاه پایانی رسید، لغو اجرای پایانی مراسم به دلیل سقوط از ارتفاع فرزند خیام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید