فرهنگ مردم کانادا

به گزارش واندر هنگر، یکی از مهم ترین کارهایی که هر فرد پیش از مهاجرت به کانادا باید انجام بدهد، شناخت فرهنگ مردم کانادا است. البته این قاعده درمورد مهاجرت دیگر کشورها هم صدق می نماید. تفاوت فرهنگ ها و مردم ها همانقدر که جذاب و زیباست می تواند سر منشا اختلافات و تلخکامی هایی نیز برای مهاجرین بشود. پس یک راه منطقی برای پیشگیری از این وقایع، شناخت فرهنگ و درک این تفاوتها است. هرچه قدر کشور مقصد از نظر جغرافیایی، شرایط آب و هوایی، سبک زندگی و... با کشور مبدا فاصله داشته باشد، طبیعتا فرد فرهنگ متفاوت و دورتری را تجربه هم خواهد نمود.

فرهنگ مردم کانادا

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا نوروز هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

موقعیتی را فرض کنید که یک روز ناگهان در کشوری که سالها آرزویش را داشته اید، بیدار شده اید! بعد از فروکش ذوق زدگی متوجه می شوید که نمی توانید با کسی ارتباط درستی برقرار کنید و تقریبا از تناسبات فرهنگی مردم هیچ چیز نمی دانید! به غیر از حضور ناگهانی در کشور رویایی، بقیه موارد دور از ذهن نیست! زندگی در کشوری غریبه بدون این که چیزی از فرهنگ مردم آن بدانید، می تواند رویای شما را به کابوسی بی خاتمه بدل کند. اما چاره چیست؟! در این مقاله به آن می پردازیم!

بذارید با یک مثال ادامه بدهیم. کانادا کشوری جوان محسوب می گردد و از سراسر جهان مهاجر پذیرفته است. به همین دلیل در این کشور سوال پرسیدن و کنجکاوی کردن درمورد این که افراد از کدام کشور به کانادا آمده اند، توهین تلقی می گردد. نداشتن اطلاعات درمورد اختلاف فرهنگی می تواند در طولانی مدت برای افراد دردسرها و مسائل زیادی ایجاد کند. مشابه مثالی که زده شد، فردی که درمورد فرهنگ و باورهای کانادایی ها بی اطلاع است، قابل پیش بینی است که مرتبا مرتکب اشتباه گردد و ارتباطات خوبی را تجربه نکند. درحالی که می تواند با افزایش شناخت فرهنگ مردم کانادا از بیشتر تعارضات جلوگیری کند. ما در این مقاله اختصاصا به فرهنگ مردم کانادا می پردازیم. برای یک سفر محتوایی همراه با خبرنگاران به فرهنگ کانادا آمادهاید؟!

فرهنگ چیست؟

فرهنگ به طور کلی می تواند شامل تمام باورها، عادت ها، آداب و رسوم، موسیقی، جشن ها، ادبیات، تاریخ، علوم و اختراعات و... گردد. اما چطور میگردد با باورها و عادات مردمی که نمیشناسیم، آشنا شویم؟ پرداختن به هر یک از مواردی که گفته شد، سالهای متمادی زمان می برد. آیا برای شناخت فرهنگ یک کشور جدید باید خودمان را در کتابخانه ها حبس کنیم؟! مسلما نه! در این مقاله برای شناخت فرهنگ مردم کانادا راه میانبری پیشنهاد کردیم ه باعث می گردد دقت شما نسبت به افراد بیشتر و بیشتر گردد و بعد از مدتی متوجه شوید که چه قدر با فرهنگ جدید در کشوری جدید کنار آمده اید، راحت تر ارتباط برقرار می کنید و دچار تعارضات فرهنگی هم نمی شوید!

شناخت فرهنگ مردم کانادا به وسیله غذاها

وقتی درمورد پاستا، ماکارونی و پیتزا حرف زده می گردد، شما به یاد چه کشوری می افتید؟ بله! ایتالیا! درواقع اغلب مردم در سراسر جهان ایتالیا را با غذاهایی که به جهان هدیه داده اند، می شناسند. پس غذا در شناخت فرهنگ مردم نقشی مهم و اساسی دارد. وقتی متوجه می شوید که یک فرد هندی کنار شما نشسته و هیچ شناختی از او ندارید، راحت ترین موضوع برای صحبت کردن چه چیزی است؟! بله! مسلما غذاهای هندی!

اساسا وقتی غذای مردمی را بشناسید، می توانید با آنها تبادل نظرهای جذابی را شروع کنید. توانایی ایجاد تبادل نظری جذاب با افراد غریبه برای فردی که مهاجرت نموده است، یک موهبت و یک نعمت محسوب می گردد.

برویم سراغ بحث خودمان؛ یعنی کانادا. شما می توانید با شناختن برخی غذاها و دانستن چند نکته جالب، با افرادی که در رستوران، کافه و ... می بینید، به راحتی سر صحبت را باز کنید و با مردم کانادایی معاشرت داشته باشید.

جمله ای هست که می گوید تو همان چیزی هستی که می خوری. پس با استناد به این جمله، می توانیم مردم کشورها و فرهنگ آنها را با توجه به سلیقه غذایی شان بشناسیم. برویم به سراغ غذاهای کانادا و ببینیم که از فرهنگ غذایی آن ها چه قدر نکته می توانیم یاد بگیریم.

  • پوتین کانادایی ( POUTINE)

مشهور ترین غذای کانادایی پوتین است. هربار صحبت میان وعده کانادایی به میان می آید، افراد زیادی فورا اسم پویتن را به زبان میاورند. پوتین نوعی سیب زمینی سرخ شده است که با سس گوشت مزه دار می گردد و علاوه بر سیب زمینی شامل قارچ دودی، پنیر، پیاز، و بیکن دودی می گردد. این میان وعده خوشمزه به راحتی لبخند رضایت روی صورت افراد می نشاند.

اما چرا به آن پوتین می گویند؟ این غذا یک قصه بامزه کوتاه هم دارد. یک روز یک مشتری به رستورانی به نام LE LUTIN QUI RIT می رود. اسم این رستوران به معنی جِنِ خانگیِ خندان است! مشتری سفارشی عجیب تر از اسم رستوران می دهد! سفارش او نوعی سیب زمینی سرخ شده بود و می خواست که به آن گوشت و مخلفات دیگری اضافه بگردد. مدیر رستوران جمله ای به او می گوید که کلمه پوتین در آن به کار رفته بود. پوتین در زبان کِبکی یک اصطلاح است که به فضای به هم ریخته و شلخته گفته می گردد. جمله مدیر رستوران این بود: غذایی که سفارش دادید، چیز درهم برهم از آب درمی آید!

اما بعد از مدتی این غذای در هم برهم در رستوران او خیلی هوادار پیدا کرد و همین نام هم بر آن ماندگار شد. و این ظرف غذایی که به نظر شلخته و در هم برهم است به سرعت در جهان هوادار پیدا کرد و سند مالکیت آن هم به نام کانادا زده شد.

یک قصه دیگر هم در خصوص این غذای پرهوادار کانادایی گفته می گردد که یک سرآشپز کِبکی توجه می نماید که مشتریان نوعی سیب زمینی پنیری را در کنار غذاهای خود خیلی بیشتر دوست دارند. او تصمیم می گیرد که آیتم های دیگر مِنو را با این نوع ویژه ترکیب کند و آنها را از حذف شدن نجات بدهد. او غذایی جدید ارائه می دهد که بعدها به پوتین در جهان مشهور می گردد.

این غذا را در اغلب رستوران های کانادا می توانید سفارش بدهید. نکته جالب این است که رسپی مخصوص گیاه خوارها هم برای آن ارائه شده تا گیاهخوارها هم بتوانند از این غذا لذت ببرند.

  • تورتیری غذای کانادایی فرانسوی (TOURTIÈRE)

دومین غذایی که برای معرفی فرهنگ مردم کانادا انتخاب کردیم یک غذای دو ملیتی و قدیمی است که اولین بار در سال 1600 میلادی پخته شده است. تورتیری وقتی وارد کانادا شد که کِبک تبدیل به منطقه فرانسوی نشین کانادا شده بود. درواقع فرانسوی ها تورتیری را به کبک آوردند و بعد از کمی تغییر این غذا در کانادا محبوب و مشهور شد.

تورتیری کانادایی به شکل یک کیک است که داخل خمیر آن از گوشت چرخ نموده گاو، گوساله یا خوک، گیاهان معطر و ادویه جات فراوان پر می گردد. این کیک قطعه قطعه می گردد و به هر نفر یک اسلایس یا بیشتر می رسد.

  • غذاهای بومیان کانادایی

کانادا پیش از آنکه تبدیل به کشوری مهاجرپذیر بگردد، ساکنین بومی خود را داشته که انواع مختلفی از سرخ پوست ها بوده اند که به آنها اینویت گفته می شد. البته توجه داشته باشید که گفتن برخی عبارات درمورد بومی های کانادا در این کشور نوعی توهین تلقی می گردد. پس همواره در خصوص آنها با احتیاط و احترام صحبت کنید.

بومیان کانادایی به این دلیل که در گذشته های دور، تحت تاثیر حضور استعمارگران در کشورشان از شکار کردن منع شده بودند و تنها از محصولات جیره بندی شده استفاده می کردند، رژیم غذایی امروزشان شباهت چندانی به گذشته ندارد. اما چند غذا از بومیان کانادایی به جا مانده که برای شناخت فرهنگ بخشی از مردم کانادا مفید است.

  • بلوگنا ( BOLOGNA)

یکی از غذاهایی که تحت تاثیر حضور استعمارگران توسط بومیان کانادا ابداع شد، بلوگنای کانادایی است. همانطور که گفته شد، مردم بومی کانادا نمی توانستند شکار نمایند یا از گیاهان بهره برداری نمایند. پس با همان جیره مواد غذایی که شامل پودر شیر یا شیرخشک، سوسیس بلوگنا، نان بانوک ( BANNOC) می شد بلوگنا را تهیه کردند.

البته این همان غذایی است که به نام بانوک هم شناخته می گردد. در هر دوی آنها سوسیس بلوگنا به شکل دودی طبخ می گردد و روی نان بومی بانوک قرار می گیرد. این غذای ساده در فستیوالهای غذا در کانادا و کشورهای دیگر به مردم معرفی گردید و شهرت پیدا کرد.

باورها و خرافات کانادایی

تصور رایجی وجود دارد که تصور می گردد در کشورهای پیشرفته خرافات و باورهای عجیب وجود ندارد! اما می خواهیم در ادامه این مقاله به بیان چند مورد از این باورهای خرافی و عجیب و قصه های پشت آنها بپردازیم. البته ابدا مقصود این نیست که مردم کانادا فرهنگی خرافی دارند یا هرکس که در کانادا زندگی می نماید چنین باورهایی دارد. صرفا قصه ها و باورها می تواند دریچه ای باشد به شناخت فرهنگ های مختلف.

  • اگر یک پنی روی زمین دیدی، برش دار!

شعر جالبی درمورد این باور وجود دارد که در آن بیان می گردد اگر کسی یک سکه روی زمین دید، باید بر دارد! در این صورت تا آخر روز شانس با او همراه خواهد بود! و اگر از خیر سکه بگذرد، شانس هم به او پشت خواهد نمود!

تصور می گردد که این باور از ذهن افرادی بیرون آمده که شانس و خوشبختی را تنها در پول می دیده اند! طبق این منطق، اگر پول روی زمین افتاده، فرد باید بردارد که شانس را با خود همراه کند و اگر این کار را انجام ندهد، به شانس و خوشبختی بی اعتنایی شده و شانس هم به فرد پشت می نماید!

بدیهی است که تمام مردم کانادا این باور را ندارند، اما در اصطلاحات روزمره می تواند به کمکتان بیاید و باعث گردد که مردم شما را فردی بشناسند که از یک زبان جدید و یک فرهنگ دیگر مطلع است. هرچه دانش شما از مواردی از این قبیل بیشتر باشد، با مردم بیشتری هم می توانید ارتباط برقرار کنید.

  • زیر نردبان راه نرو!

این باوری است که مستقیما از تفکر مسیحیت وارد شده است. دین مسیحیت همراه با مهاجرین به کانادا رسید. طبق این باور وقتی یک نردبان به دیواری تکیه داده شده است، کسی نباید از زیر آن عبور کند. به این علت که نردبان با دیوار یک مثلث تشکیل می دهد. و شکستن یا ورود به مثلث، در دین مسیحیت نوعی کفرگویی محسوب می گردد.

البته یک شرح دیگر هم درمورد آن وجود دارد که وقتی نردبان به دیوار تکیه داده شده، یعنی کسی آن بالا مشغول کار است! و رد شدن شما از زیر نردبان می تواند برای شما و آن فرد خطرآفرین باشد! البته این شرح کمی غریب و بعید است! اما به هرحال بخشی از فرهنگ مردم کانادایی است.

  • باورهای عجیب کانادایی درمورد هدیه

اگر در کانادا شریک زندگی خود را پیدا کردید، جدا از این که خیلی خوش شانس هستید و مبارک باشد، به این موارد دقت کنید! بخشی از فرهنگ مردم کانادا مربوط می گردد به هدیه دادن و دریافت! ممکن است که افرادی درمورد این موارد شوخی نمایند، چون افراد بسیار زیادی هستند که به این باورها گرایش ندارند. اما ممکن است برخی افراد را برنجاند یا تلقی دیگری از هدیه شما بگردد.

باوری وجود دارد که نباید به افراد کفش، کیف و عطر هدیه داد؛ مخصوصا به دوستان یا شریک زندگی و عاطفی.

  • باور کنایه آمیزی وجود دارد که با هدیه دادن کفش فرد را تشویق می کنید تا از رابطه با شما بیرون برود!
  • باور خنده داری درباره هدیه دادن عطر به شریک عاطفی وجود دارد که ممکن است فرد سومی را به سمت او بکشانَد.
  • باور کنایه آمیز بعدی درمورد هدیه دادن کیف است که می تواند اینطور تلقی گردد که فرد را تشویق می کنید تا بار و بنه خود را جمع کند و برود.
  • باور عجیب کانادایی راجع به شستن بشقاب

در فرهنگ مردم کانادا باوری وجود دارد که اگر کسی برای شما در ظرف خوراکی آورد، در هنگام پس دادن ظرف، ضمن تشکر از او، باید ظرف را نشسته به او پس بدهید! به این علت که تصور می گردد شستن آن بدیمن است!

راه چاره درمورد باورها و خرده فرهنگ های مردم در کانادا

به طور کلی توصیه ما این است: پیش از آن که واکنشی نشان بدهید، از افراد سوال کنید!

مثلا درمورد همین مثال اگر برایتان در یک ظرف خوراکی آوردند، بعد از این که از محبت و لطفشان تشکر کردید، سوال کنید که باور خاصی درمورد نحوه پس دادن ظرف دارند یا نه! چون ممکن است فرد چنین باوری نداشته باشد، و از ظرفِ نشسته برداشت بدی کند!

یا پیش از هدیه خریدن برای کسی، از او سوال بپرسید و سعی کنید که او و باورهایش را بهتر بشناسید. در این صورت امکان اشتباه و به وجود آمدن تعارض را بسیار کم می کنید.

مسلما تمام باورهای یک فرهنگ را نمی توانید کشف کنید، اما وقتی نسبت به افراد دقت دارید و وقتی از باورها مطلع هستید، به راحتی می توانید راجع به موارد مربوط به اختلاف فرهنگی تبادل نظر کنید و افراد را بیشتر بشناسید! درواقع هدف نگارنده این متن کمتر کردن این نوع مسائل برای افرادی است که به کشور کانادا مهاجرت نموده اند.

نکته مهم در ارتباط با کانادا و شناختن فرهنگ مردم آن دقیقا به میزان آشنایی شما با فرهنگ و باورها و نحوه به کاربردن و ظرافت شما مرتبط است. هرچه در شناختن و تشخیص خرده فرهنگ ها حساسیت و نکته سنجی بیشتری داشته باشید، فرهنگ مردم در کشور کانادا را بیشتر خواهید شناخت، دردسر و تعارض کمتری را هم در ارتباطاتتان تجربه خواهید کرد.

شناخت فرهنگ مردم کانادا از جشن ها، فستیوال ها شهرهای مهم کانادا

جشن ها و مخصوصا فستیوال ها از جمله موارد مهمی هستند که به راحتی می توان از آنها الِمان های فرهنگی مردم را بیرون کشید و شناخت. در جشن ها و فستیوال ها است که مردم دور هم جمع می شوند و در کنار هم لحظاتی را سپری می نمایند. با آنالیز اجتماعات مردم در شهرهای عظیم کانادا می توانید به شناخت دقیقی از رفتار مردم و طرز تفکرشان برسید.

  • جشن روز ملی کانادا

روز اول جولای هر سال در کانادا تعطیل رسمی است. مردم کانادا در اولین روز جولای با لباس های قرمز و سفید که تداعی گر پرچم کانادا است به خیابان ها می آیند، شاهد رژه، آتش بازی، اجراهای موسیقی و پایکوبی هستند و در کنار هم سالروز ثبت شدن کانادا به عنوان یک کشور را جشن می گیرند.

کارمندان ادارات در این روز سرکار نمی فرایند، اما همگی حقوق این روز را دریافت می نمایند. درواقع این هدیه ای است از سمت دولت به مردم کانادا.

کانادا تاریخچه ای طولانی به عنوان یک کشور ندارد. در ابتدای جولای 2020 صدوپنجاه ویک اُمین سالگرد خود را جشن گرفت. البته این کشور پیش از ورود مهاجرین سرزمین سرخ پوست های بومی بوده است. و اساسا نام کانادا برگرفته از اسم بومیان آن است. آنها به محل زندگی خود CANATA به معنی سکونتگاه و دهکده می گفتند.

  • فستیوالی برای خنده در کانادا

احتمالا برای شما هم جالب است که فستیوالی فقط برای خنده و شادی برگزار گردد. این فستیوال Just for laugh نام دارد. این فستیوال جالب که از سال 1983 درحال برگزار شدن است، امروزه نه تنها از سراسر کانادا، بلکه از سرتاسر جهان بازدیدنماینده و هوادار دارد. فستیوالی که در ماه جولای هر سال در شهر مونترال کبک برگزار می گردد و مردم تنها به این دلیل دور هم جمع می شوند که ساعات بیشتری را درکنار هم خوش بگذرانند و بخندند. کافه ها و رستوران های محله لاتین کوارتر ( LATIN QUARTER) در طول این جشنواره غلغله هستند و مردم در این محله سرگرم معاشرت و خندیدن با یکدیگر هستند. یکی از اتفاقات جذاب دیگر که در این بین میفتد، کشف شدن استعدادهایی است که توانسته اند بیشتر مردم را سرگرم نمایند و بخندانند.

  • فستیوال موسیقی جز در کبک

فستیوال موسیقی جز هر سال در مونترال برگزار می گردد و محدود به موزیسن های کانادایی نیست. گروه ها و موزیسین های جز از سراسر جهان به این فستیوال کانادایی سر می زنند. البته نکته جالبی که وجود دارد، میزان مخاطبان این فستیوال است. چیزی حدود دو میلیون نفر مخاطب این جشنواره هستند. در این فستیوال تعداد بسیار زیادی اجرای موسیقی رایگان هم برگزار می گردد که در نوع خود جالب است. گول اسم این جشنواره را نخورید! بارها دیده شده که گروه های راک و پاپ زیادی در این فستیوال حضور داشتند و اتفاقا بازخوردهای زیادی هم گرفته اند. طبیعتا هواداران موسیقی جز از حضور گروه های پاپ و راک خیلی مسرور نبوده اند!

بیشتر بخوانید:

مسائل ایرانیان در راستا مهاجرت به کانادا

بهترین موسسه مهاجرتی برای مهاجرت به کانادا

منبع: اینترنت
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1189

به "فرهنگ مردم کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرهنگ مردم کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید