طرز تهیه ماکارونی مجلسی و رستورانی برای مهمانی و دورهمی

به گزارش واندر هنگر، ماکارونی غذایی است که هم می توان آن را برای وعده های غذایی خانوادگی تهیه کرد و هم در مجالس و دورهمی ها به عنوان یک غذای مجلسی خوشمزه در فهرست غذاها قرار داد. اما احتمالا الان برایتان سوال شده که طرز تهیه ماکارونی مجلسی چه تفاوتی با طرز تهیه ماکارونی ساده دارد.

طرز تهیه ماکارونی مجلسی و رستورانی برای مهمانی و دورهمی

اگر دوست دارید جزییات و فوت وفن های طرز تهیه ماکارونی مجلسی برای مهمانی و دورهمی ها را بدانید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه ماکارونی مجلسی

  • ماکارونی یک بسته
  • گوشت چرخ نموده 450 گرم
  • پیاز سه عدد
  • قارچ 250 گرم
  • نخود فرنگی 250 گرم
  • زردچوبه و آویشن به مقدار لازم
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • رب گوجه چهار قاشق غذاخوری
  • سیب زمینی (برای ته دیگ) دو عدد بزرگ

طرز تهیه ماکارونی مجلسی و خوشمزه

1. جوش آوردن آب و آبکش کردن ماکارونی

اولین مرحله از طرز تهیه ماکارونی مجلسی درست مثل طرز پخت ماکارونی با سویا این است که در یک قابلمه بزرگ، آب بریزید و مقداری نمک و روغن اضافه کنید. سپس قابلمه را روی شعله گاز بگذارید تا جوش آید. بعد از جوش آمدن، ماکارونی ساده یه فرمی خود را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید با توجه به دستورالعملی که روی بسته ماکارونی درج شده بین 10 تا 15 دقیقه بجوشد.

بعد از آن که ماکارونی به مقدار کافی نرم شد، نوبت آن است که ماکارونی خود را آبکش کنید.

نکات مهم برای آبکش کردن ماکارونی

حواستان باشد ماکارونی خیلی نجوشد وگرنه خیلی نرم می گردد و در نتیجه ماکارونی شما شفته و له خواهد شد.

بعد از آبکش کردن، ماکارونی را با آب سرد بشورید تا هم به هم نچسبد و هم نشاسته اضافه از آن که وجودش باعث له شدن ماکارونی در حین پخت می گردد خارج گردد.

اگر دوست دارید می توانید برای آبکش کردن ماکارونی خود زیر سبد آبکشتان یک قابلمه مناسب بگذارید تا آب ماکارونی که سرشار از خاصیت است را برای تهیه یک سوپ خوشمزه بهره ببرید فقط دقت داشته باشید اگر از این آب برای سوپ استفاده می کنید حواستان باشد که دیگر نمک به مواد سوپتان اضافه نکنید.

2. تهیه مواد ماکارونی مجلسی

دومین مرحله از تهیه ماکارونی مجلسی، تهیه مایه ماکارونی است. برای تهیه ماکارونی ابتدا پیازها را خوب خرد نموده و در روغن تفت دهید تا خوب طلایی گردد سپس گوشت چرخ نموده را بریزید و خوب تفت دهید تا رنگش از قرمزی درآید و بپزد. بعد از آنکه گوشت خوب سرخ شد مقداری زردچوبه بریزید.

حالا نوبت نخود فرنگی پخته یا کنسروی است. نخود فرنگی را به مواد بالا اضافه کنید و بلافاصله قارچ ها را که خوب خرد نموده اید به مواد اضافه کنید و اجازه دهید آب بیاندازد و سرخ گردد.

بعد از این که همه مواد بالا با هم مخلوط و خوب سرخ شدند، رب گوجه فرنگی را به مواد اضافه کنید و تفت دهید و همزمان نمک، فلفل و آویشن را هم به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا خوب در مواد حل شوند. مایه ماکارونی شما آماده است.

چند نکته مهم در تهیه مایه ماکارونی مجلسی

مایه ماکارونی مجلسی هم می تواند خیلی ساده باشد، یعنی با موادی که ما گفتیم آماده گردد، یا برای رنگارنگ کردن ماکارونی تان شامل مواد مختلفی از جمله نخود فرنگی، هویج و غیره باشد.

در تهیه مایه ماکارونی می توانید به جای رب از آب گوجه بهره ببرید یا حتی سس قرمز بزنید تا طعم بهتری بگیرد.

3. درست کردن ته دیگ و دم کردن ماکارونی

برای دم کردن ماکارونی ابتدا مقداری روغن در کف قابلمه عمیق و نچسب مد نظرتان بریزید سپس برش های ضخیم سیب زمینی را کف قابلمه بگذارید و اجازه دهید سرخ گردد. سپس اولین لایه از ماکارونی آبکش شده را بریزید و بعد چند قاشق از مایه ماکارونی اضافه کنید و هم بزنید. این کار را تا اتمام مایه ماکارونی و ماکارونی ادامه دهید.

برای آن که ماکارونی تان خوش عطر و طعم باشد مقداری زعفران دم نموده بریزید و بعد در قابلمه که رویش دم کنی کشیدید را بگذارید و اجازه دهید ماکارونی به مدت 35 الی 45 دقیقه بپزد.

برای سرو ماکارونی مجلسی، ابتدا قابلمه را که از روی گاز برداشتید برای مدت کوتاهی در آب سرد قرار دهید تا ته دیگ تان به راحتی جدا گردد. سپس روی قابلمه ظرف سروتان را قرار دهید و قابلمه را بچرخانید تا ماکارونی تان درسته و قالبی درآید. ماکارونی مجلسی شما آماده است. نوش جان!

نکته مهم برای تهیه ماکارونی مجلسی

اگر مهمان هایتان گیاهخوار یا وگان هستند می توانید ماکارونی مجلسی خود را با سویا و سیب زمینی درست کنید. طرز تهیه ماکارونی با سویا و سیب زمینی را می توانید در کتاب کاله بخوانید.

برای زیباتر شدن ته دیگ ماکارونی تان می توانید قبل از گذاشتن سیب زمینی کف قابلمه مقداری کنجد بریزید کنجد به سیب زمینی می چسبد و بعد از پخت نمای زیبایی به ته دیگتان می دهد.

فوت وفن ها و نکات مهم تهیه ماکارونی مجلسی

ماکارونی مجلسی را باید با رعایت نکات و فوت وفن ها بپزید تا حاصل کار غذایی مجذوب کننده و خوشمزه باشد. در ادامه فوت وفن های لازم برای پخت ماکارونی مجلسی را با هم مرور می کنیم:

ماکارونی را در زمان آبکشی زیاد هم نزنید

زمانی که ماکارونی را به آب جوش اضافه کردید مدام آن را هم نزنید چون این کار باعث بهم چسبیدن و له شدن ماکارونی خواهد شد.

ادویه مناسب ماکارونی مجلسی

برای داشتن یک ماکارونی مجلسی خوشمزه ادویه مناسب بهره ببرید. زعفران یکی از برترین ادویه هاست اما نکته مهم این است که در آخرین مرحله قبل از بستن در قابلمه برای دم کشیدن ماکارونی آن را اضافه کنید. دارچین هم گزینه خوبی است اما حواستان باشد که دارچین زیادی نریزید.

طرز تهیه ماکارونی مجلسی با مرغ

برای تهیه ماکارونی می توانید به جای گوشت چرخ نموده از ماکارونی بهره ببرید. در طرز تهیه ماکارونی مجلسی با مرغ باید مرغ را از قبل بپزید و بعد آن را به صورت ریش ریش درآورید یا به شکل مکعب های کوچک خرد کنید و بعد از سرخ شدن پیاز به مایه ماکارونی اضافه کنید.

تهیه ته دیگ ماکارونی به شکل مجلسی

تهیه ته دیگ متفاوت برای ماکارونی مجلسی

ماکارونی مجلسی خود را می توانید هم با ته دیگ سیب زمینی تهیه کنید هم به جای سیب زمینی از نان لواش بهره ببرید. اما اگر خواستید می توانید از خود ماکارونی برای تهیه ته دیگ ماکارونی بهره ببرید.

برای این کار مقداری از ماکارونی را مثل شکل بالا رول کنید و ته قابلمه بگذارید. حاصل این کار، ته دیگ مجذوب کنندهی است که در تصویر بالاتر می بینید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 8 اسفند 1401 بروزرسانی: 8 اسفند 1401 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 2196

به "طرز تهیه ماکارونی مجلسی و رستورانی برای مهمانی و دورهمی" امتیاز دهید

1 کاربر به "طرز تهیه ماکارونی مجلسی و رستورانی برای مهمانی و دورهمی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه ماکارونی مجلسی و رستورانی برای مهمانی و دورهمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید