?رویکرد مورد احتیاج برای افزایش فراوری و رشد مالی، رویکرد نرم افزاری و افزایش بهره وری است

به گزارش واندر هنگر، خبرگزاری خبرنگاران- رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: نگاه نرم افزاری و آنچه که به افزایش بهره وری در حوزه فراوری بخش کشاورزی مربوط است در نظام برنامه ریزی ما مغفول مانده و همیشه مورد بی توجهی قرار گرفته است.

?رویکرد مورد احتیاج برای افزایش فراوری و رشد مالی، رویکرد نرم افزاری و افزایش بهره وری است

به گزارش خبرنگار ما در تبریز؛ مهندس اکبر فتحی در جلسه پژوهش ها و طرحهای رشد 8 درصدی و برنامه ریزی سفر ریاست جمهوری با بیان اینکه در سفر ریاست محترم جمهوری در پی آماده سازی و احصاء طرح هایی هستیم که در صورت تخصیص اعتبار برای بخش کشاورزی بتوانیم این اعتبارات را کسب نماییم گفت: رشد 8 درصدی در این طرحها عملاً لحاظ می گردد زیرا رشد مالی زمانی عملی خواهد بود که فعالیتهای مربوطه منجر به فراوری بیشتر کالا و خدمات گردد این افزایش فراوری به وسیله افزایش ظرفیت تازه و یا افزایش بهره وری امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه تحقق رشد 8 درصدی احتیاجمند شناخت کافی از پروژه ها و طرحهای مورداحتیاجی است که چه به لحاظ افزایش بهره وری و چه به لحاظ ایجاد ظرفیت تازه منجر به افزایش فراوری خواهند شد با اشاره به حجم فراوان پروژه های نیمه کاره بخشهای مالی در سطح استان گفت: با فرایند تخصیص اعتبارات کنونی سالها زمان لازم خواهد بود تا تمامی پروژه های نیمه کاره استان تکمیل گردد لذا فارغ از این نوع پروژه ها یکسری طرح و پروژه های تازه باید تعریف گردد.

مهندس فتحی بر حاکم بودن دو نوع نگاه بر نظام برنامه ریزی تاکید کرد و اضافه نمود: متاسفانه نگاه نرم افزاری در نظام برنامه ریزی ما مغفول مانده و اغلب نوع نگاه و روینمودها سخت افزاری بوده است از جمله احداث پل، طرح های فیزیکی آبخیزداری، کانال و ... از مواردی است که اغلب مورد توجه قرار می گیرد اما آنچه که به افزایش بهره وری در حوزه فراوری بخش کشاورزی مربوط است، همیشه مورد بی توجهی قرار گرفته است.

وی تصریح نمود: فراهم نمودن شرایط و امکانات پیش زمینه لازم برای سرمایه گذاری است، اما رویکرد مورد احتیاج برای افزایش فراوری و رشد مالی رویکرد نرم افزاری و افزایش بهره وری است.

وی افزایش فراوری حاصل از طرح جهش فراوری دیمزارها را که با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام در شرایط سخت خشکسالی سال زراعی1399-1400 باعث افزایش عملکرد حداقل140 کیلوگرمی غلات در دیمزارها شد، نمونه موفقی از رویکرد نرم افزاری دانست و گفت: همیشه با اعتباری محدود در مقابل خواسته های نامحدود روبرو هستیم لذا اولویت بندی خواسته هایی که با تامین اعتبار محدود بتواند منجر به رشد گردد بسیار پر اهمیت خواهد بود به همین دلیل بر کوشش معاونت برنامه ریزی بر استفاده حداکثری از سهم اعتبارات ملی که 85 درصد اعتبارات را تشکیل می دهد تاکید کرد و گفت: از 15 درصد اعتبارات استانی هم اگر کارشناسی های اجرا شده نتواند با سازمان برنامه بودجه به تفاهمی دست یابد، نماینده حاضر در شورای برنامه ریزی باید در جریان امر قرار گرفته و در شورای برنامه ریزی مطرح گردد.

مهندس فتحی به سفرهای رئیس جمهور محترم به استان اشاره و با بیان اینکه از هم اکنون باید آمادگیهای لازم صورت گیرد، گفت: مشاوره و کسب تجارب از استانهایی که رئیس جمهور و هیئت مالی وی سفر داشته اند می تواند اطلاعات مفیدی راجع به موضوعات مورد بحث و پروژه هایی که در اولویت قرار گرفته اند و شیوه طرح و جلب نظر مساعد ایشان کسب نمود.

وی تهیه سیمای مختصری از کشاورزی استان را مدنظر قرار داد و اضافه نمود: این سیمای مختصر در قالب چندین صفحه باید بطور مختصر بیانگر واقعیات و شرایط موجود در حوزه های کشاورزی، منابع طبیعی، عشایر، دامپزشکی استان باشد و چالشهای فراروی بخش کشاورزی اولویت بندی شده و اقدامات اجرا شده یا ابتر مانده در راستای حل آنها و هم حمایتهای لازم برای ادامه این اقدامات در قالب این سیما آورده گردد و بعلاوه پروژه های نیمه تمام و پروژه های پیشنهادی مدیریت شهرستانها که نظرات واحدهای تخصصی در ارتباط با آنها کسب شده در ادامه ذکر گردد.

وی گفت: محل های بازدید هم از پروژه های نیمه تمامی که احتیاج به مساعدت دارند و هم پروژه های آماده بهره برداری باید معین گردند و از زیربخشهای مختلف (صنایع تبدیلی، شهرک های کشاورزی اعم از دامپروری و گلخانه، معاونت دام، معاونت فراوریات گیاهی، منابع طبیعی، آبرسانی امور عشایر و ...) این انتخابها صورت پذیرد.

مهندس فتحی در راستای توجه به افزایش بهره وری گفت: اگر بتوانیم در شمالغرب استان با حذف آیش و جایگزینی آن با تناوب حبوبات و علوفه یکساله به رشد فراوری و بهبود وضع معیشتی کشاورز اقدام نماییم، به تحول مدنظر دست یافته ایم.

وی به سند تدبیر و توسعه و آمایش اشاره کرده و گفت: در قالب این سند یکسری طرحهایی در راستای محقق نمودن رشد مالی تعریف شده و ظرفیتهای استان مورد شناسایی واقع شده و فرصتها، تهدیدها، نقاط قوت و نقاط ضعف مورد توجه قرار گرفته است که می توان از آن بهره برد.

وی به واحدهای فعال و نیمه فعالی اشاره کرد که یافتن راه هایی برای وارد نمودن این واحدها به چرخه فراوری می تواند جزو پروژه های پیشنهادی قرار گیرد، حوزه تجارت کشاورزی را همیشه بخش مغفول پروژه های کشاورزی ارزیابی نموده و بر تعریف پروژه های متناسب با شرایط و پتانسیل هر سه حوزه آبریز استان(سفید رود، ارس، ارومیه) تاکید کرد.

وی نوسازی ناوگان ماشین آلات کشاورزی را جزو پروژه های پیشنهادی خواند و در زمره کارهای نرم افزاری به برطرف اختلاف بین منطقه آزاد تجاری و سرزمین اصلی در حوزه ارس اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری کلانی که در مرحله بهره برداری متوقف گردد به اتلاف منابع منجر خواهد شد لذا در این زمینه هم باید پروژه های پیشنهادی مطرح گردد.

مهندس فتحی احداث شهرکهای گلخانه ای تازه را هم به اسم پروژه پیشنهادی قابل طرح دانست و گفت: اصلاح الگوی کشت و به ویژه در حوضه دریاچه ارومیه از مباحثی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نبود آمار دقیق موضوعی است که بخش کشاورزی به شدت از آن رنج می برد، اضافه نمود: سرشماری ده ساله کشاورزی که به وسیله سازمان مدیریت صورت می گیرد مبنای آمار کشاورزی است پروژه پیشنهادی اعطای اعتبار این سرشماری به خود بخش کشاورزی است تا به وسیله کارشناسان خود سازمان و سازمان نظام مهندسی یکسری آمار دقیق ارائه گردد که قابل استناد باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص برنامه های تحولی وزیر محترم جهادکشاورزی هم بر احصاء راهکارهای اجرائی رسیدن به این اهداف تاکید کرد و در ارتباط با پیوست فرهنگی پروژه ها به برنامه های احصاء شده در راستای تحقق برنامه های گام دوم انقلاب در بخش کشاورزی اشاره کرد و بخش هایی که امکان طرح آن به اسم پروژه پیشنهادی هست را قابل توجه به اسم مبنای عمل برنامه های سفر ریاست جمهوری و تحقق رشد 8 درصدی دانست.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1820

به "?رویکرد مورد احتیاج برای افزایش فراوری و رشد مالی، رویکرد نرم افزاری و افزایش بهره وری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "?رویکرد مورد احتیاج برای افزایش فراوری و رشد مالی، رویکرد نرم افزاری و افزایش بهره وری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید