آشنایی با طبعیت بکر و دست نخورده شهر چمستاننگاهی به پیشینه شهر چمستانطبیعت بکر چمستان&middot روستای گزناسرا&middot روستا و آب گرم لاویج

به گزارش واندر هنگر، شهرهای شمالی ایران از دیرباز همواره مورد توجه مسافران و مهاجران بوده است، آب و هوای معتدل، نزدیکی به دریا و جنگل، دشت های سرسبز و آبشارهای فراوان و از همه مهم تر وجود کوه و ییلاقات از مهم ترین عواملی است که شهر های شمالی را برای هرکسی جذاب و دیدنی می نماید. استان مازندران یکی از سرسبزترین استان های شمال ایران است که مابین استان گیلان و گلستان قرار گرفته است. تک تک شهرستان های استان مازندران ویژگی های منحصربه فردی دارند و در سال های اخیر توجه زیادی را به خود جلب نموده اند. بسیاری از افراد به دلایل کاری یا بعد از بازنشستگی تمایل دارند برای تنوع هم که شده چندسالی را در یکی از شهرهای استان مازندران زندگی نمایند، شهر چسمتان یکی از بهترین گزینه های زندگی در بین شهرهای شمالی است. با ما همراه باشید، در ادامه از ویژگی های شهر چمستان بیشتر سخن خواهیم گفت.

آشنایی با طبعیت بکر و دست نخورده شهر چمستاننگاهی به پیشینه شهر چمستانطبیعت بکر چمستان&middot روستای گزناسرا&middot روستا و آب گرم لاویج

منطقه چمستان از شهرهای شهرستان نور است، این شهر از سرسبزترین و زیباترین شهرهای استان مازندران به شمار می رود. نام این شهر از زبان طبری که گویش مازندرانی است ریشه گرفته است. بعضی از تاریخ­شناسان عقیده دارند که چَمِسْتان تغییریافته کلمه چمنستان یا چمازستان است، چماز نوعی از سرخس اشاره دارد. چمستان دارای امکانات شهری نظیر شهرداری، بخشداری، دادگستری، سایر ادارات و دوایر دولتی، امکانات گازکشی، کتابخانه، عمومی، سینما، و کانون فرهنگی تربیتی است.

شهر چمستان 15 کیلومتر از شهر نور فاصله دارد و از سمت شمال غربی به این شهرستان محدود می شود. شهر چمستان از جنوب با بخش بلده و شهرهای ایزدشهر، شوسه و آمل نیز همسایه است. شهر چسمتان به دلیل قرارگیری در زمین های جلگه خیز و کوه پایه ها از طبیعت بسیار سرسبزی برخوددار است، در سرتاسر محیط داخل و خارج شهر جنگل های کوچک و عظیمی دیده می شود. دو رود لاویح و وازرود از کنار این شهر عبور نموده اند.

اقتصاد و کسب و کار در شهر چمستان

شهر چسمتان با وجود وسعت کمی که دارد اما سرشار از منابع معدنی مانند زغال سنگ، شن و ماسه است و بخش عظیمی از صنایع معدنی کشور را تغذیه می نماید. بخش عمده دیگر اقتصاد شهر چمستان مربوط به شهرک های صنعتی، پرورش ماهی، پرورش مرغ زربال، کشاورزی و شرکت دام دارو می باشد. بیشتر مردمان محلی این شهر زیبا همچنان پیشه پدران و نیکان خود را دنبال نموده و به کشاوری و شالی کاری مشغول هستند. در هنگام تابستان اگر از شهر چمستان عبور کنید شالیزارهای برنج رو در هر گوشه از شهر خواهید دید. برنج های چمستان از مرغوب ترین برنج های استان مازندران است.

زمین های کشاورزی چمستان بسیار حاصلخیز بوده و سالیانه کشاورزان محصولاتی مانند گندم، جو و سیب زمینی را به مقدار زیادی کشت می نمایند. در شهرهای شمالی صنعت پرورش عسل بسیار رواج دارد و شهر چمستان نیز از این قاعده مستثنی نیست، مردمان محلی شهر چسمتان علاوه بر دامپروری و پرورش طیور از پرورش کندوهای عسل غافل نمی شوند. از محصولات خانگی و محلی شهر چمستان که عمدتا به عنوان سوغاتی از بازارهای محلی شهر خریداری می شود می توان به لواشک، ترشک، مربا، انواع محصولات زیتون اشاره نمود.

شهر چمستان در شهرستان نور بیشترین ارتفاع را از سطح دریا نسبت به دیگر شهرهای اطراف دارد، همین عامل باعث به وجود آمدن طبیعتی بکر در این منطقه شده است. روستاهای نزدیک به ارتفاعات شهر چمستان بدون اغراق رویایی ترین منظره های ممکن را دارند، خود را تصور کنید که بر بالای تپه ها ایستاده اید و فرشی از ابرهای سفید بر زیر پای شما کشیده شده است و در دوردست ها جنگل های سرسبز به چشم می خورند. این طبیعت چیزی نیست که در هرجایی از جهان بتوانید تجربه کنید. شهر چمستان توسط کوه های میرخمند، واز، لاویج، طارم، رودبارک و گزناسرا احاطه شده است.

یکی از مناطق جنگلی که در منطقه چمستان واقع شده است، جاذبه گردشگری دریاچه سد الیمالات است. این منطقه جنگلی به قدری زیبا است که هرکسی حتما باید یکبار در طول زندگی خود به این منطقه سفر کند. جاذبه گردشگری الیمالات یک منطقه با پوشش های مختلف جنگلی است که هرچه به سمت ارتفاع پیش می رویم طبیعت بکرتر می شود، در نهایت جهت به دریاچه بسیار عظیم و زیبایی می رسیم که در دل کوه و جنگل قرار گرفته است.

اگر که به دنبال آرامش و سکوت هستید، ما به شما ماهیگیری در دریاچه الیمالات را توصیه می کنیم. خود را تصور کنید که در کنار این دریاچه نشسته اید و تا دوردست ها کوه و جنگل ادامه دارد، صدا پرنده ها و جیرجیرک و قورباغه باهم درهم آمیخته و محیط را تلطیف می نماید. در چندسال اخیر به دلیل استقبال بی نظیر گردگشران از این جاذبه طبیعی و علاقه به کمپ زدن در شب، امکانات رفاهی نظیر سوئیت، سوپرمارکت، رستوران، مکان نصب چادر، آلاچیق و کافی شاپ، امکانات قایق سواری و ماهیگیری را برای گردشگران و کوهنوردان فراهم شده است.

روستاهای زیادی در اطراف شهر چمستان قرار دارند که هرکدام به نوبه خود زیبایی خاص خود را دارند اما روستای گزناسرا از معروف ترین جاذبه های گردشگری شهر چسمتان است که در فصل های گرم مورد توجه گردشگران واقع شده است. روستای گزناسرا در دل کوهستان بنا شده است و در فصول سرما زندگی و سفر را کمی برای ساکنین و گردشگران سخت می نماید اما سرسبزی و خرمی این روستا بی نظیر است. جنگل پنسا، اتراجار افراجار، چمازچال سرخس های کرفی از پوشش های گیاهی این روستا هستند که گفته می شود قدمت بسیار زیادی دارند و حتی به دوران ماقبل تاریخ برمی شود. قلقلک چشمه یکی از معروف ترین چشمه های این منطقه است که اسم آن برگفته از قل قل در حال جوشیدن چشمه است. قله مرتفع گنج کول و مقبره آقابالا شاه در بالای قله از دیگر اماکن زیبا و دیدنی روستای گزناسرا هستند.

چشمه های آبگرم سالیان درازی است که در فرهنگ مردم ایران نماد خواص های درمانی زیادی است. چشمه های آبگرم در شهرهای شمالی استان مازندران به وفور دیده می شوند. چشمه های آبگرم منطقه چمستان سرشار از املاح معدنی به خصوص گوگرد هستند که برای بیماری های مختلف مفید و موثر هستند. روستای لاویج در فاصله کمی از شهر نور و پارک جنگلی کشپل واقع شده است. نام این روستا بیشتر به خاطر وجود چشمه های آبگرم برسر زبان ها افتاده است. در کنار منطقه ای از روستا لاویج که چشمه های آبگرم قرار دارند، تکه سنگی وجود دارد که به دلیل شباهت زیادی که به فیل دارد به نام فیل سنگی شناخته می شود. روستای لاویج مردمانی بسیار مهمان نواز و خونگرم دارند که با دستان خود همراه با عشق محصولات طبیعی زیادی را به عمل می آوردند، قطعا عسل طبیعی لاویج یکی از خوشمزه­ ترین عسل هایی است که تا به الان خورده اید.

مازندران

منبع: الی گشت
انتشار: 30 آذر 1399 بروزرسانی: 30 آذر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1310

به "آشنایی با طبعیت بکر و دست نخورده شهر چمستاننگاهی به پیشینه شهر چمستانطبیعت بکر چمستان&middot روستای گزناسرا&middot روستا و آب گرم لاویج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با طبعیت بکر و دست نخورده شهر چمستاننگاهی به پیشینه شهر چمستانطبیعت بکر چمستان&middot روستای گزناسرا&middot روستا و آب گرم لاویج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید