روغن های سالم مخصوص آشپزی

به گزارش واندر هنگر، امروزه گزینه های متنوعی از روغن های مخصوص پخت و پز در بازار موجود است. با این حال، در عصر امروزی که همه نسبت به سلامت خود حساس می باشند، اهمیت دارد که معین کنید چه روغنی برای سلامت شما

روغن های سالم مخصوص آشپزی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

امروزه گزینه های متنوعی از روغن های مخصوص پخت و پز در بازار موجود است. با این حال، در عصر امروزی که همه نسبت به سلامت خود حساس می باشند، اهمیت دارد که معین کنید چه روغنی برای سلامت شما خوب است. این مقاله اطلاعاتی را در این خصوص فراهم ساخته است.

روغن آشپزی اغلب به اسم یک چربی مایع تعریف می گردد که از گیاهان و حیوانات بدست آمده و به طور گسترده در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. بعلاوه به صورت خام یا طبیعی جهت تهیه یا طعم بخشیدن به غذاهایی از قبیل سس سالاد و سس نان بکار برده می شوند. یک روغن مخصوص آشپزی در صورتی سلامتی بخش خواهد بود که حاوی چربی های اشباع نشده مونو (با یک پیوند دوگانه) و اشباع نشده پلی (با چند پیوند دوگانه) باشد که به محافظت از قلب یاری می نمایند. نکاتی که در ادامه آورده شده ممکن است به شما در انتخاب یک روغن مناسب آشپزی یاری نماید:

از مصرف تمامی روغن های گیاهی (نباتی) خودداری کنید به این علت که یک قاشق غذاخوری از این روغن حاوی حدود 14 گرم چربی و به طور تقریبی 125 کالری است.

از روغنهای گیاهی تصفیه نشده و تهیه شده به روش پرس سرد در حداقل میزان جهت بکار بردن در سس سالاد بهره ببرید. بعضی از نمونه های شاخص آن روغنهای کنجد، آفتابگردان و کاژیره یا گلرنگ را شامل می گردد.

برای آشپزی از روغن فوق بکر زیتون استفاده نمایید.

روغنهایی که سرشار از چربی ترانس یا اشباع شده می باشند را مصرف نکنید و آن را با روغنهای حاوی چربی های اشباع نشده مونو و اشباع نشده پلی جایگزین سازید.

روغنهای هیدروژنه را مصرف نکنید.

در ادامه فهرستی از روغن های مخصوص پخت و پز که حاوی چربیهای خوب مفید برای سلامت شما می باشند را معرفی می کنیم:

برترین روغن های توصیه شده

روغن زیتون

روغن زیتون برترین جایگزین برای تمام روغنهای آشپزی دیگر سرشار از چربی است. این روغن از میوه زیتون بدست آمده که بر طبق آنچه گفته می گردد در منطقه ها مدیترانه ای می توان آن را یافت. روغن زیتون به انواع مختلف زیر طبقاتی مانند روغن زیتون فوق بکر، روغن زیتون بکر، روغن زیتون خالص و غیره بر اساس سطح محتوای چربی آنها تقسیم می گردد. روغن زیتون فوق بکر سرشار از آنتی اکسیدان و چربیهای اشباع نشده مونو بوده که برای سلامت کلی مفید می باشند. این روغن طعم خوبی به سالاد و آماده سازی غذاهای ایتالیایی می بخشد.

روغن بادام

روغن بادام یکی از مشهورترین روغن هایی است که به منظور جایگزینی کم چرب برای بسیاری از روغنهای گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد. تنها نقطه ضعف این روغن آن است که کمی گران می باشد. روغن بادام به طور چشمگیری در خاور میانه و منطقه ها موسمی دنیا فراوری و مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن از میوه خشک بادام بدست آمده و Oleum amygdalae نامیده می گردد. گرچه این روغن از میزان چربی پایینی برخوردار است، اما بعلاوه حاوی میزان زیادی اسیدهای چربی است که مورد احتیاج بدن انسان می باشند. استفاده مرتب از روغن بادام جهت آشپزی ممکن است پوست را بسیار زیبا سازد.

روغن کانولا

روغن کانولا از دانه ای تحت اسم دانه کلزا یا تخم منداب بدست می آید. این گیاه اروپایی آسیایی برای مدت زمان بسیار طولانی جهت فراوری انواع مختلف روغن مورد استفاده قرار می گرفته است. برترین ویژگی این روغن آن است که محتوای اسید اروسیک آن که میزان قابل توجهی چربی به بدن می افزاید، بسیار پایین است. از سوی سازمانها و انجمن های پزشکی سراسر دنیا مصرف مداوم این روغن بسیار مفید اسم شده است.

جهت انتخاب برترین روغن آشپزی، بعلاوه می توانید به برچسب آن که نشان دهنده سطح کلسترول و محتوای چربی در این روغنها است، توجه کنید. هرچند توصیه می گردد مصرف روغنی را ادامه دهید که عمدتاً در منطقه ای که زندگی می کنید، مورد استفاده قرار می گیرد. بهتر است مصرف روغن خود را کاهش داده، رژیم غذایی کم چرب را برگزیده و به طور مرتب ورزش نموده تا از بدنی سالم برخوردار شوید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های متخصص این شاخه علمی در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 2 آبان 1400 بروزرسانی: 2 آبان 1400 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1816

به "روغن های سالم مخصوص آشپزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روغن های سالم مخصوص آشپزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید