پدتای؛ خوراک خوش خنده ها

به گزارش واندر هنگر، تایلند را با اسم سرزمین لبخند می شناسند. صحبت از غذای تایلند که می گردد معمولا ظاهر رنگارنگ غذاهای تایلندی به فکر می آید؛ غذاهایی که فلفل قرمز دارند و موسیر، جای سیر را در آنها گرفته است.تایلندی ها عاشق زنجبیل هستند و اغلب نوعی از ریحان به نام ریحان تند را که بومی خودشان است، در طبخ غذاهایشان استفاده می نمایند. آنها نارگیل و شیر نارگیل را هم در بیشتر غذاهایشان می ریزند و فرهنگ

پدتای؛ خوراک خوش خنده ها

پدتای؛ خوراک خوش خنده ها

نویسنده:ساقی اخوان

تایلند را با نام سرزمین لبخند می شناسند. صحبت از غذای تایلند که می گردد معمولا ظاهر رنگارنگ غذاهای تایلندی به فکر می آید؛ غذاهایی که فلفل قرمز دارند و موسیر، جای سیر را در آنها گرفته است.

تایلندی ها عاشق زنجبیل هستند و اغلب نوعی از ریحان به نام ریحان تند را که بومی خودشان است، در طبخ غذاهایشان استفاده می نمایند. آنها نارگیل و شیر نارگیل را هم در بیشتر غذاهایشان می ریزند و فرهنگ آشپزی شان برگرفته از کشورهایی مانند مالزی، ویتنام و برمه و بر اساس توازن بین 4 مزه اصلی یعنی شیرینی، ترشی، شوری و تلخی است یعنی در تمام غذاهایشان این 4 طعم احساس می گردد. در این مقاله با پدتای، یکی از معروف ترین غذاهای تایلندی آشنا می شوید.

عادات غذایی تایلندی ها

این سرزمین و عادات غذایی مردمش شباهت فراوانی با کشور مالزی دارد. شاید شما غذای تایلندی را با نام تای شنیده باشید که تعریف آن در واقع غذای سبکی است که مواد تشکیل دهنده اش بیشتر سبزیجات است و انواع ادویه جات؛ البته به صورت آب پز یا نیم پز. کلا غذاهای تایلندی با طعم دهنده هایشان تفاوت خود را نشان می دهند. انواع میگو، خرچنگ و هر جانور دریایی که تصورش را بکنید در رستوران های تایلندی جلوی چشم تان صید می شوند و با اضافه کردن ادویه های جادویی مانند سیر، فلفل قرمز و سیاه، برگ لیمو، ریحان، زردچوبه، زیره و شیر نارگیل، غذاهای دریایی کاملا متفاوتی را تجربه می کنید. در واقع غذاهای تایلندی به خاطر وجود خلیج تایلند و رودخانه های بسیار در آن کشور، وابستگی زیادی به جانوران و حتی گیاهان دریایی دارد.

این کشور به علت نزدیکی به 2 کشور چین و هند، آمیزه ای از غذاهای این 2 کشور است. تاثیرپذیری از هند با انواع ادویه جات و تاثیرپذیری از چین با سرخ کردن غذاها. ماده اصلی دیگری که در بیشتر غذاها و پیش غذاهای تایلندی یافت می گردد، سس است که شامل کاری، سرکه، لیموترش، سس های ماهی و سیر است. اگر سوپ به نام پیش غذا ادویه دار باشد، غذای اصلی را بدون ادویه سرو می نمایند. در کنار تمامی غذاها، سالاد تند همراه با چند نوع سس مخصوص و سبزیجات وجود دارد. توصیه دیگر تایلندی ها خیارهای ورقه ورقه شده بعد از صرف یک غذای پرادویه است. به غیر از ماهی و سبزیجات، تایلندی ها غذای اصلی دیگری هم دارند که اغلب تفت داده شده می خورند. برنج همراه با شیره ای سفیدرنگ (یا همان شیر نارگیل) جزو محبوب ترین غذاهای تایلندی است.

نکته دیگری که در خصوص عادات غذایی تایلندی ها بسیار جالب است، وسایلی است که آنها هنگام خوردن استفاده می نمایند. به نام نمونه قاشق های سرامیکی زیبایی که برای خوردن سوپ از آنها استفاده می نمایند.

مـواد لازم (برای4 نفر)

میگوی عظیم

12

عدد

220

کیلوکالری

تخم مرغ

1

عدد

100

کیلوکالری

فتوچینی پخته

4

لیوان

640

کیلوکالری

پیاز قرمز

1

عدد

15

کیلوکالری

تمرهندی

5/0

بسته

30

کیلوکالری

شکر

2

قاشق غذاخوری

64

کیلوکالری

سس سویا

4

قاشق غذاخوری

20

کیلوکالری

بادام زمینی

20

عدد

90

کیلوکالری

ساقه سیر

5/0

لیوان

25

کیلوکالری

جوانه ماش

1

لیوان

25

کیلوکالری

فلفل قرمز

3

عدد

10

کیلوکالری

آب لیموترش

3/1

لیوان

0

کیلوکالری

موسیر تازه

5/0

لیوان

25

کیلوکالری

روغن کانولا

2

قاشق غذاخوری

180

کیلوکالری

طرز تهیه

ابتدا تمرهندی را در آب بخیسانید و صاف کنید تا هسته هایش جدا شوند. سپس آن را همراه شکر و سس سویا روی حرارت بگذارید تا به صورت سس غلیظی درآید. میگوها را از قبل سرخ کنید و همراه پیاز خلال شده، یک عدد تخم مرغ، فتوچینی های پخته و سس تهیه شده برای چند دقیقه روی حرارت بگذارید. در تابه ای دیگر، ساقه های سیر خلال شده، جوانه ماش، فلفل قرمز، بادام زمینی، موسیر و آب لیمو ترش را تفت بدهید و هنگام سرو روی آن بریزید.

این غذا چند کالری دارد؟

این غذا در مجموع دارای 1440 کیلوکالری انرژی است و در صورتی که به 4 قسمت تقسیم گردد به هر نفر 360 کیلوکالری انرژی خواهد رسید.

میگو؛ منبع پروتئین

وقتی صحبت از میگو می گردد همه به یکدیگر یادآوری می نمایند که این ماده غذایی، کلسترول فراوانی دارد بنابراین نباید در خوردن آن زیاده روی کرد. به علاوه باید آن را از برنامه غذایی بیماران قلبی یا حتی کسانی که چربی خون بالا دارند، حذف کرد. در حالی که مطالعات نشان داده اند عادت به خوردن این منبع پروتئینی برای کسانی که چربی خونشان در محدوده نرمال است، مشکل ساز نخواهد بود. اولین نکته درباره میگو آن است که با خوردن هر 100 گرم از این ماده غذایی 23 گرم پروتئین تامین می گردد. ضمناً، مقادیر قابل ملاحظه ای سلنیوم و مهمیم دارد بنابراین، مصرف آن برای کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مفید خواهد بود. از قلم نیاندازید که دریافت مهمیم هم به تنظیم قند خون و حتی سطح کلسترول و چربی خون یاری می نماید.

موسیر؛ مفید برای دیابتی ها

موسیر گیاهی است شبیه سیر که ریشه اش فقط یک پیاز درشت است. برگ هایش باریک و دراز و گل هایش بنفش مایل به قرمزند. حدود 40 گونه از این گیاه شناخته شده که همگی در نواحی معتدل می رویند. پیاز این گیاه خوراکی است و در ترشی ها و بعضی غذاها به کار می رود و بویش از سیر کمتراست. خوردن این سبزی قندخون را پایین می آورد به این علت مصرف مرتب آن به دیابتی ها توصیه می گردد. دیگر آنکه خاصیت گندزدایی آن برای دفع انگل ها موثر است و یک ضدعفونی نماینده قوی به شمار میرود. علاوه بر اینها، موسیر افزایش دهنده ادرار و ترمیم نماینده زخم هاست. جالب تر اینکه از بروز بیماری های قلبی با کاهش سطح چربی و فشارخون جلوگیری می نماید بنابراین عادت به خوردن آن برای بیماران قلبی اقدامی مفید به شمار میرود.

خواص پیاز

پیاز، سبزی ضدعفونی نماینده ای است که عادت به خوردن آن ضد سرماخوردگی و بیماری های عفونی است و خوردن یک عدد میانه آن (با وزن 90 گرم) تامین نماینده 5 درصد از احتیاج بدن به پتاسیم است. به علاوه وجود کوئرستین در این سبزی احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را به اندازه قابل ملاحظه ای کاهش می دهد به خصوص اگر 4 بار در هفته به مصرف برسد. البته نباید پیاز پوست کنده را در معرض هوا قرار داد زیرا تمامی میکروب های محیط را می گیرد و دیگر ماده غذایی مفیدی نخواهد بود. درباره پیاز قرمز باید گفت این پیاز به علت رنگدانه هایش خاصیت آنتی اکسیدانی بیشتری دارد بنابراین عادت به خوردن آن به خصوص برای کسانی که در معرض ترکیبات اکسیدان هستند (چه در محیط مثل آلودگی هوا و چه بر اثر تغذیه نادرست مثل فست فودها) توصیه می گردد.

اگر دیابت دارید

فتوچینی و بادام زمینی را از این غذا حذف کنید. به جای تخم مرغ هم چند تکه فیله ماهی آزاد به آن اضافه کنید و اندازه سبزیجات تازه به کار رفته در آن را افزایش دهید و آنها را به جای تفت دادن، بخارپز کنید.

اگر فشار خون دارد

به جای پیاز از پیازچه بهره ببرید زیرا این سبزی پتاسیم بیشتری دارد. ضمناً به هیچ نام نمک در غذای تان نریزید و آن را با حداقل فتوچینی میل کنید تا کمترین اندازه انرژی به شما برسد زیرا یکی از توصیه های موثر برای کاهش فشارخون، پایین آوردن وزن است.

اگر چربی خون دارید

اگر میگوهای تان درشت هستند بیش از 2 عدد آن را میل نکنید. یادتان باشد که سبزیجات به خصوص موسیر به کار رفته در این غذا کاهنده چربی خون هستند و اگر با پیاز همراه گردد به علت داشتن ترکیب آنتی اکسیدانی به نام کوئرستین احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را که در شما بالاست، به حداقل می رساند.

منبع: salamatiran.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1780

به "پدتای؛ خوراک خوش خنده ها" امتیاز دهید

10 کاربر به "پدتای؛ خوراک خوش خنده ها" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پدتای؛ خوراک خوش خنده ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید