تور کانادا: راهنمای تحصیل در رشته دندانپزشکی 2021 ، خبر کانادا

به گزارش واندر هنگر، تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا از رویاهای متقاضیان مهاجرت تحصیلی است؛ چراکه اعتبار مدارک فارغ التحصیلی، بازار کار و عایدی بسیار خوب آن در این کشور بسیار وسوسه انگیز است و یکی از مشاغل مورد احتیاج کانادا به شمار میرود. دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه های کانادا از رشته دندانپزشکی احتیاج به شرایط مشخصی دارد.

تور کانادا: راهنمای تحصیل در رشته دندانپزشکی 2021 ، خبر کانادا

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

در این صفحه از مجله لتسگویونی به آنالیز شرایط سنی تحصیل پزشکی در کانادا، هزینه تحصیل پزشکی در کانادا و به طور کلی تخصص دندانپزشکی در کانادا می پردازیم.

تحصیل دندانپزشکی در کانادا

حرفه دندانپزشکی یکی از پرعایدیترین مشاغل کشور کاناداست. امروزه امور مربوط به دندانپزشکان بسیار گسترده تر از گذشته است؛ چراکه علاوه بر معاینه سلامت دهان و دندان بیمار، ترمیم یا کشیدن آن، با پیشرفت علم دندانپزشکی وظایفی اعم از تشخیص و درمان مسائل دهان و دندان، بهبود زیبایی، بازسازی و عمل جراحی نیز در حیطه تخصص دندانپزشکان جای گرفته است.

تحصیل دندانپزشکی در کانادا آموزشی گسترده، تعهد اقتصادی بالا و تلاشی بسیار می طلبد؛ با اینکه تحصیل در رشته دندانپزشکی و کار در این حرفه هواداران زیادی دارد، اما فرایند دوره های تحصیلی یا تطبیق مدارک دندانپزشکان در این کشور برای مجوز کار، چندان ساده و آسان نیست. البته که هر چه باشد به ثبات شغلی و عایدی آن می ارزد!

دوره تحصیل رشته دندانپزشکی مانند دیگر رشته های علوم پزشکی بسیار طولانی ست و معمولا به سه دوره اصلی تقسیم می گردد؛ دوره آمادگی آزمون در کالج یا دانشگاه، دوره عمومی و دوره تخصصی رشته دندانپزشکی.

دوره های آمادگی آزمون اجباری نیست، اما شرایط موفقیت در آزمون ورودی را تسهیل می نماید. دوره های عمومی تخصص دندانپزشکی حدود 5 سال است. پس از گذراندن دوره عمومی، دانشجویان وارد دوره تخصصی (3 تا 5 ساله) می شوند؛ دوره تخصصی رشته دندانپزشکی در کانادا شامل بهداشت دهان و دندان، دندانپزشکی بچه ها، ارتودنسی، آسیب شناسی دهان، رادیولوژی فک و دهان، جراحی دهان، لثه درمانی، ریشه درمانی و پروتز درمانی می گردد.

بر اساس قوانین مهاجرت تحصیلی و سیستم آموزش این کشور، متقاضیان تحصیل در رشته دندانپزشکی در دانشگاه های کانادا باید پس از اتمام دوره دبیرستان، مدرک کارشناسی از رشته های مرتبط با علوم پزشکی داشته باشد تا بتواند درخواست اپلای ثبت کند. با این حساب رشته دندانپزشکی در کانادا حداقل 10 سال طول می کشد!

افزون بر طول دوره، دندانپزشکی یکی از پرهزینه ترین رشته ها در بین مجموعه های آموزش عالی این کشور محسوب می گردد؛ بنابراین باید از عهده هزینه ها برآمد و شرایط را آنالیز کرد.

مزایای تحصیل دندانپزشکی در کانادا

کانادا یکی از پرطرفدارترین مقاصد مهاجرت تحصیلی برای تحصیل در رشته دندانپزشکی محسوب می گردد، چراکه اعتبار مدارک فارغ التحصیلی، سیستم آموزشی با کیفیت (مطابق با استاندارد های دانشگاه های آمریکا) و امکانات مدرن و پیشرفته آموزشی آن، دانشگاه های کانادا را با بسیاری از موسسات آموزشی دیگر کشورها متمایز نموده است.

هزینه زندگی در کانادا و تحصیل در رشته داندانپزشکی مقرون به صرفه تر از دیگر کشورهای انگلیسی زبان است؛ در مقایسه با آمریکا و استرالیا به عنوان پرطرفدارترین مقاصد مهاجرت تحصیلی، زندگی و تحصیل در کانادا مقرون به صرفه تر است و مدارک فارغ التحصیلی آن از اعتبار بالایی برخوردار هستند.

عایدی دندانپزشکان در کانادا از میانگین دنیای بالاتر است؛ متقاضیان پس از مهاجرت تحصیلی و اتمام دوره، آینده اقتصادی خوبی در این کشور خواهند داشت. بر اساس گزارش مجله پِی اِسکِیل payscale میانگین عایدی خالص سالانه دندانپزشکان در این کشور حدود 115,936 دلار کانادا اعلام شده است.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در کانادا

همان طور که پیش تر اشاره کردیم، متقاضیان تحصیل در رشته داندانپزشکی در کانادا پس از دوره دبیرستان باید مدرک چهارساله کارشناسی در یکی از رشته های زیرمجموعه شیمی معدنی، زیست شناسی، فیزیک، شیمی ارگانیک، ژنتیک و میکروب شناسی دریافت نمایند. تنها پس از دریافت مدرک فارغ التحصیلی یکی از رشته های مربوطه، می توان برای دریافت پذیرش تحصیلی از اقدام کرد.

باتوجه به سیستم آموزشی این کشور، بعضی از کالج ها و حتی دانشگاه های کانادا اقدام به برگزاری دوره آمادگی premedical می نمایند. در این دوره های 2 تا 4 ساله، دانش مربوط به فیزیولوژی، پیشگیری، معاینه، تشخیص و درمان نقص و اختلالات دهان، دندان ها، فک ها و بافت های اطراف دهان و دندان ارتقا پیدا می نماید و در خاتمه دوره مدرک کارشناسی علوم پایه اعطا می گردد.

آزمون DAT

مرحله دوم تحصیل دندانپزشکی در کانادا، شرکت در آزمون ورودی دانشگاه هاست. برخلاف رشته های دیگر، تحصیل در رشته های زیرمجموعه علوم پزشکی در دانشگاه های کانادا احتیاج به شرکت در آزمون ورودی دارد. آزمونی که برای رشته دندانپزشکی در این کشور در نظر گرفته شده، DAT نام دارد. در واقع این آزمون صلاحیت شرکت نماینده را برای ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی مشخص می نماید.

آزمون Dental Aptitude Test (یا همان DAT) تحت نظر انجمن دندانپزشکی کانادا برگزار می گردد، اما در اصل به وسیله انجمن دندانپزشکی آمریکا یا ADA طراحی شده است. این آزمون در هر دو کشور کانادا و آمریکا برگزار می گردد و اعتبار دارد، اگرچه موسسات آموزشی کانادا فقط نتایج آزمونی که در این کشور برگزار می گردد را می پذیرند.

آزمون DAT که از سال 1966 در کانادا رایج شده است، دو بار در سال (فوریه و نوامبر) برگزار می گردد و نزدیک به سه ساعت زمان می برد. سوالات این آزمون شامل سنجش مهارت عمومی، علوم طبیعی (زیست شناسی و شیمی)، آزمون توانایی ادراکی و درک مطلب می گردد.

هر یک از بخش های آزمون DAT زیرمجموعه های متعددی دارد که نمره نهایی دانشجو طبق این بخش ها (و ضریب آن ها) مشخص می گردد. دانشجو با کسب امتیاز مورد نظر می تواند برای درخواست اپلای از دانشگاه های کانادا اقدام کند. در واقع کسب امتیاز لازم از این آزمون به معنای دریافت پذیرش تحصیلی نیست.

گفتنی است که بعضی کالج ها و دانشگاه ها از آزمون مشخص صلاحیت پزشکی (MCAT) و آزمون پذیرش (CASPer) استفاده می نمایند؛ بنابراین آنالیز دقیق شرایط پذیرش تحصیلی رشته دندانپزشکی در کانادا باید به تفکیک موسسات آموزشی و دانشکده های این رشته صورت بگیرد.

شرایط اپلای رشته دندانپزشکی شباهت هایی با رشته پزشکی دارد؛ جهت مطالعه شرایط تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه های کانادا کلیک کنید.

مدارک مورد احتیاج پذیرش رشته دندانپزشکی در کانادا

پس از احزار صلاحیت متقاضی با نمره آزمون های ورودی، نوبت به درخواست اپلای از دانشگاه های کانادا می رسد. هر یک از دانشگاه ها شرایط و ضوابط مختص خود را دارند؛ در واقع مواردی که در ادامه آنالیز می گردد، مدارک و شرایط مشترک برنامه های تحصیلی این رشته (رشته دندانپزشکی (DDS) یا جراحی دندان (DMD)) است.

نمره معدل آخرین مدرک تحصیلی (در رشته تحصیلی مرتبط، مطابق آنچه در بالا گفته شد) یکی از اصلی ترین مدارک مورد احتیاج برای تحصیل رشته دندانپزشکی در کانادا محسوب می گردد. در اغلب دانشکده های پزشکی ارائه نمره معدل 3.5 (GPA) از شرایط پذیرش تحصیلی اعلام شده است.

تسلط کامل به زبان انگلیسی برای دریافت پذیرش تحصیلی از رشته های علوم پزشکی دانشگاه های کانادا لازم است؛ این مهارت با ارائه کارنامه آزمون های بین المللی مانند آیلتس (با حداقل نمره 6.5) و آزمون تافل (با حداقل نمره 100) قابل اثبات است.

دانشجویانی که به اندازه کافی در زبان انگلیسی مهارت ندارند، اما شرایط مناسبی برای ادامه تحصیل در رشته داندانپزشکی دارند، می توانند در دوره های آموزش زبان انگلیسی شرکت نمایند و پس از آن دوره تخصصی خود را آغاز نمایند.

علاوه بر این، ارائه مدارکی مانند ریز نمرات مقاطع تحصیلی پیشین، انگیزه نامه تحصیلی، رزومه تحصیلی قوی، و در بعضی دانشگاه های کانادا توصیه نامه تحصیلی از جمله مدارک مورد احتیاج اپلای از این رشته محسوب می شوند.

شرایط پذیرش رشته دندانپزشکی در کبک

همان طور که می دانید سیستم آموزشی کانادا به صورت استانی مدیریت و اجرا می گردد؛ به همین علت، شرایط تحصیل در هر استان تفاوت های ظریفی با یکدیگر دارند. متقاضیان مهاجرت تحصیلی به دانشگاه های استان کبک باید پیش از تحصیل در رشته تخصصی، دوره پیش دانشگاهی سژپ CEGEP را سپری نمایند.

متقاضیان رشته دندانپزشکی در کبک برای دریافت پذیرش تحصیلی باید در یکی از دوره های دیپلما در کالج یا سژپ شرکت نمایند تا شرایط تحصیل در دانشگاه را به دست آورند. این دوره ها دو ساله است و شرایط را برای تحصیل در دانشگاه مهیا می نماید.

شرایط سنی تحصیل پزشکی در کانادا

یکی از مهم ترین شرایط مورداحتیاج برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا، شرایط سنی متقاضی است. از آن جایی که رشته دندانپزشکی یکی از رشته های زیرمجموعه علوم پزشکی محسوب می گردد، دریافت پذیرش این رشته از مجموعه های آموزش عالی این کشور بسیار رقابتی است؛ با اینکه بسیاری از موسسات آموزشی شرایط سنی را برای پذیرش اعلام نمی نمایند، اما با داشتن سن مناسب می توان از رقبا پیشی گرفت.

حداقل سن مناسب برای اپلای 17 و در بعضی دانشگاه های کانادا 18 اعلام شده است؛ سنین مناسب برای پذیرش رشته دندانپزشکی زیر 23 سال است. هرچه به 30 سالگی نزدیک تر باشید، جهت اپلای این رشته سخت و انتخاب دانشگاه محدودتر می گردد. از مرحله پذیرش که بگذریم، مسئولان ویزای تحصیلی کانادا نیز شرایط سنی را آنالیز می نمایند.

جهت آنالیز شرایط و شرایط تحصیلی خود برای تحصیل در این رشته می توانید فرم ارزیابی آنلاین پذیرش تحصیلی را در سایت لتسگویونی تکمیل کنید و از همین حالا به فکر فراهم کردن شرایط مورد احتیاج باشید.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در کانادا

به جرات می توان گفت که رشته دندانپزشکی گران ترین رشته در دانشگاه های کاناداست. شهریه دوره های دندانپزشکی دانشگاه به دانشگاه فرق دارد، اما به طور میانگین تمام دوره تحصیلی دندانپزشکی 56,621 دلار آب می خورد.

دوره های آمادگی آزمون صلاحیت متقاضیان تحصیل در رشته دندانپزشکی دانشگاه های کانادا (Pre-Dentistry) حدود 35,400 دلار کانادا هزینه دارد که شامل دوره تخصصی نمی گردد.

بسیاری از کالج های کانادا دوره های مربوط به رشته دندانپزشکی (دستیار دندانپزشک، پذیرش دندانپزشکی، بهداشت دندان و ...) برگزار می نمایند که بسته به کالج و طول دوره تحصیلی 13,322 دلار تا 64,716 دلار هزینه دارند.

طبق آمار سایت مهاجرت کانادا میانگین هزینه تحصیل دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی حدود 29714 دلار کاناداست؛ در مقایسه با رشته های علوم انسانی (به طور میانه سالانه 5,542 دلار) رشته های دندانپزشکی با میانه شهریه 21,717 دلار و رشته های علوم پزشکی با میانگین شهریه سالانه 14,162 دلار گران ترین رشته ها هستند.

تحصیل رایگان دندانپزشکی در کانادا

معمولا تحصیل در کانادا برای دانشجویان خارجی رایگان نیست. دانشجویان واجد شرایط می توانند با استفاده از برنامه های یاری هزینه تحصیلی از اندازه مخارج زندگی و تحصیل بکاهند. این برنامه ها در هر یک از موسسات ارائه دهنده آن در این کشور شرایط و مزایای منحصر به فردی دارند و باید به تفکیک دانشکده های دندانپزشکی آنالیز شوند.

برترین دانشگاه های دندانپزشکی کانادا

هزینه ها و شرایط اپلای رشته دندانپزشکی به صندلی دنیای و ملی دانشگاه محل تحصیل بستگی دارد. اگر شما هم در پی تحصیل در رشته دندانپزشکی در برترین دانشگاه های کانادا هستید، با خبرنگاران همراه شوید.

دانشکده دندانپزشکی دانشگاه بریتیش کلمبیا با کسب امتیاز 77.3 موسسه QS توانسته است رتبه 24 دنیای را از آن خود کند. این دانشکده در شهر ونکوور واقع شده است. فارغ التحصیلان این دانشکده گواهینامه درجه یک دندانپزشکی را در سطح دنیای دریافت و دانش عملی در زیست شناسی دهان و دندان را کسب می نمایند.

بر اساس رتبه بندی موسسه آماری QS دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تورنتو با امتیاز 74.2 در صندلی سی وششم دنیا قرار گرفته است. در این مجموعه رشته های جراحی دندان (BDS)، مراقبت از دهان و دندان، ارتودنسی، جراحی فک و صورت، و دندانپزشکی بچه ها ارائه می گردد.

دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آلبرتا در شهر ادمونتون استان آلبرتا واقع شده و با همکاریِ استادان برجسته خود رشته های کارشناسی جراحی دندان (BDS)، دکتری جراحی دندان (DDS)، مراقبت از دهان و دندان و دوره های تحصیلات تکمیلی دندانپزشکی را برگزار می نماید.

در ادامه فهرست برترین دانشگاه های کانادا در رشته دندانپزشکی نام دانشگاه های مک گیل، منیتوبا، مونترال، وسترن، لاوال، دالهاوزی و ساسکاچوان نیز به چشم می خورد.

معادل سازی مدرک دندانپزشکی در کانادا

کد شغلی دندانپزشکی در فهرست مشاغل مورد احتیاج کانادا (NOC) 3115 است؛ بنابراین متقاضیان این رشته تنها برای تحصیل این کشور را برنمی گزینند. بسیاری از دندانپزشکان که پس از اتمام دوره تحصیل و از روشی به غیر مهاجرت تحصیلی وارد خاک کانادا می شوند، باید مدارک تحصیلی و شغلی خود را براساس قوانین این کشور معادلسازی نمایند؛ این افراد دو جهت مجزا در پیش رو دارند؛ جهت دایرکت لایسنسینگ و جهت تحصیلات تکمیلی.

در روش دایرکت لایسنس متقاضی باید در آزمون NDEB شرکت کند و با کسب امتیاز لازم مانند فارغ التحصیلان این رشته از موسسات آموزش عالی این کشور، به فعالیت خود به عنوان دندانپزشک ادامه دهد.

در روش تحصیلات تکمیلی متقاضی باید در آزمون AFK شرکت کند و با توجه به امتیاز کسب شده، دوره های تخصصی ویژه ای را در موسسات آموزشی کانادا سپری کند تا مجوز کار در این کشور را داشته باشد.

منبع: لتس گو یونی
انتشار: 21 آذر 1400 بروزرسانی: 21 آذر 1400 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1868

به "تور کانادا: راهنمای تحصیل در رشته دندانپزشکی 2021 ، خبر کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور کانادا: راهنمای تحصیل در رشته دندانپزشکی 2021 ، خبر کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید