توسعه چاپ دیجیتال پیش بینی حذف کتاب کاغذی را از کم رنگ نموده است

به گزارش واندر هنگر، خبرنگاران ، چاپ دیجیتال، یکی از روش های مدرن و پراستفاده در صنعت نشر و فراوری کتاب است. چاپ دیجیتال به ناشران و نویسندگان اجازه می دهد تا کتاب هایشان را بدون تاخیرهای زیاد و با سرمایه گذاری کمتری چاپ و یا بازانتشار نمایند. این فرایند یک روش سریع، مقرون به صرفه و کارآمد برای نشر و فراوری کتاب است که در دهه های اخیر در جهان استفاده می گردد؛ در ایران نیز در دو دهه اخیر سهم زیادی را در فراوری کتاب داشته است.

توسعه چاپ دیجیتال پیش بینی حذف کتاب کاغذی را از کم رنگ نموده است

تجهیزات این چاپ گران و دارای دانش فنی بیشتری هستند، این موارد ممکن است برای ناشران خصوصی یا شرکت های کوچک ایجاد مشکل کند، با پیشرفت فناوری، چاپ دیجیتال به یکی از روش های پُراستفاده در صنعت نشر و فراوری کتاب تبدیل شده است. در این روش، فایل الکترونیکی کتاب به چاپگر دیجیتال ارسال می گردد و پس از چاپ، کتاب صحافی و فراوری می گردد، اما مزایای این شیوه چاپی چیست و چگونه می تواند در توسعه یا رشد فراوری کتاب موثر باشد؟

محمد مهدی تینای طهرانی، مدرس دانشگاه و کارشناس فناوری های چاپ دیجیتال معتقد است که طی سال های اخیر اقبال ناشران و حتی مردم از چاپ دیجیتال به دلیل سهولت و مزایایی که در شیوه های چاپی دارد بیشتر شده و حتی طی سال های آینده افزون تر هم خواهد شد.

برترین و مهمترین فایده چاپ دیجیتال کاهش هزینه فراوری کتاب است، درباره ویژگی های این نوع چاپ بیشتر بفرمایید.

در چاپ سنتی، باید پلیت های مجزای چاپ برای کتاب تهیه گردد و هزینه های فراوری چاپی برای هر کتاب در شمارگان پایین و بالا می رود، با استفاده از چاپ دیجیتال، فایل الکترونیکی همان کتاب می تواند بیش از یک بار چاپ شده و هزینه های فراوری کمتری برای ناشر و نویسنده داشته باشد. به دلیل سرعت و کارآیی بالای چاپ دیجیتال، کتاب بعد از تهیه فایل الکترونیکی، به راحتی و در مدت کوتاهی می تواند چاپ گردد. در این روش، دستگاه چاپ دیجیتال برای فراوری کتاب ها از تونرهای رنگی و با رطوبت کمتری نسبت به چاپ سنتی استفاده می نماید و باعث می گردد کتاب های فراوری شده، در طولانی مدت به خوبی حفظ شوند.

مزایای چاپ دیجیتال برای مخاطبان مستمر کتاب مثل دانشجویان و سایر افراد چیست؟

چاپ دیجیتال، به ناشران و نویسندگان اجازه می دهد تا به دانشجویان، دانش آموزان و علاقه مندان به کتاب، دسترسی به کتاب های نو تر و با موضوعات مختلف و متنوع بدهند؛ بعلاوه با فراوری عناوینی که بیشتر درخواست دارند، می توان عایدی بیشتری برای ناشران و نویسندگان فراهم کرد و موجب تشویق به فراوری بیشتر کتاب های مهم و خاص شد؛ البته در بعضی موارد، ناشران ممکن است برای فراوری کتاب هایی که فروششان کم است، از چاپ دیجیتال استفاده نمایند.

پیش بینی ها درباره آینده چاپ دیجیتال در صنعت نشر چیست؟

از دیگر مواردی که نشان دهنده مزیت چاپ دیجیتال به شمار می رود، قابلیت چاپ کتاب های سفارشی براساس سلیقه خاص هر شخص است که زمینه کاهش تخلف و تقلید در فراوری کتاب های تحقیقاتی و فنی می گردد؛ بعلاوه چاپ دیجیتال اجازه می دهد تا دانش آموزان و دانشجویان به راحتی به جستجوی مطالب پرداخته و از اطلاعات به روز استفاده نمایند؛ زیرا به راحتی ادیشن و ویرایش های نو یک کتاب ایجاد و چاپ می گردد؛ در نتیجه، چاپ دیجیتال به عنوان یک روش کارآمد و مقرون به صرفه برای نشر و فراوری کتاب ها، همچنان مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل کوشش صنعت نشر برای سازگاری با فناوری، این روش نیز در حال توسعه و پیشرفت است.

درباره کیفیت چاپ کتاب به روش افست و دیجیتال بفرمایید.

درگذشته کیفیت چاپ افست با فاصله زیادی از چاپ دیجیتال قرار داشت. اما سال های اخیر، کیفیت ساخت دستگاه ها و تجهیزات چاپ دیجیتال بیشتر شده و در آن ها از فناوری های نوی یاری گرفته اند. به همین خاطر فاصله کیفیت چاپ دیجیتال و چاپ افست نیز بسیار کمتر شده است. تاجایی که در سال های اخیر عملاً نمی توان از روی کیفیت متوجه نوع چاپ دیجیتال یا افست شد و تنها افراد حرفه ای می توانند این موضوع را تشخیص دهند؛ درنتیجه اگر نگران کیفیت کتاب خود باشیم هر دو روش دیجیتال و افست می توانند کیفیت مد نظر را تهیه نمایند به همین خاطر هرساله در ایران برتعداد ناشرانی که از سیستم های دیجیتال استفاده می نمایند بیشتر و بیشتر می گردد.

ازسوی دیگر امروزه به دلیل قیمت زیاد کاغذ و وقت گیر بودن چاپ افست، چاپ کتاب بیشتر به سمت دیجیتال پیش رفته است. چاپ دیجیتال را می توان در حیطه های بسیاری به کار برد که یکی از این حیطه ها چاپ دیجیتال کتاب است، چاپ دیجیتال نسبت به چاپ افست سرعت اولیه آماده سازی بالاتری دارد و از کیفیت خوبی هم برخوردار است.

و تفاوت عمده چاپ دیجیتال با شیوه ای مثل افست چیست؟

دلیل تفاوت این نوع چاپ با سایر روش ها، در استفاده از رایانه و نرم افزارهای دیجیتالی نیست. چه در چاپ دیجیتال چه در سایر روش ها، از ابزارهای دیجیتال برای چاپ استفاده می گردد. تفاوت این روش با سایر روش­ها ارتباط مستقیم است. این به این معنی است که در روش های دیگر، ابزار دیجیتال در خود چاپ دخیل نیست. چاپ دیجیتال به چاپی اطلاق می گردد که از تکنیک های مخصوص همراه با تکنولوژی استفاده شده و اطلاعات و محتویات به صورت دیجیتالی و بدون هیچ گونه واسطه به دستگاه چاپ منتقل شوند. هیچ نیروی انسانی واسط در این روش وجود ندارد و کاملاً به صورت ماشینی انجام می گردد. در چاپ دیجیتال، فایل موردنظر و محتویات آن به طور مستقیم به دستگاه چاپ انتقال یافته و با سرعتی بالا روی کاغذ یا پارچه چاپ می شوند. این چاپ امروزه عمدتا به دو روش انجام می گردد که شیوه جوهرافشان و لیزری از انواع روش های آن هستند.

انتشار کتاب در شمارگان دلخواه را هم باید به مزیت های چاپ دیجیتال کتاب افزود، امروزه ناشران چقدر به این مزیت واقف هستند؟

در چاپ دیجیتال کتاب، مراحل پیش از چاپ که شامل لیتوگرافی است حذف شده و احتیاجی به پلیت های ویژه برای هر دوره از چاپ نیست. در نتیجه زمان چاپ کوتاه تر می گردد؛ بعلاوه در این چاپ اندازه فراوری موارد زائد کمتر بوده و از نیروی انسانی کمتری استفاده می گردد. همانطور که گفتید یکی از مزیت های اصلی چاپ دیجیتال کتاب این است که می توان کتاب را در تیراژ دلخواه چاپ کرد. این تیراژ می تواند حتی یک جلد باشد. چاپ با تیراژ پایین صرفه مالی بیشتری برای ناشر و نویسنده دارد. زیرا در ابتدا می توانند کتاب خود را در شمارگان پایین به بازار عرضه نمایند و پس از اطلاع از سلیقه مخاطب آن را تنو چاپ نمایند و دچار ضرر مالی نشوند.

از دیگر ویژگی های چاپ دیجیتال می توان به سرعت زیاد انجام فرآیند اشاره نمود. این نوع چاپ موجب صرفه جویی در زمان می گردد. در کوتاه ترین زمان ممکن، چاپ صورت گرفته و در هر مرحله امکان ایجاد تغییر در تنظیمات امکان پذیر است. در واقع آنچه موجب کوتاه بودن زمان چاپ می گردد، سرعت بالای آماده سازی و آغاز چاپ آن است. چاپ دیجیتال کتاب در مقایسه با سایر روش ها با سرعت زیادی انجام می گردد.

به طور خلاصه مهم ترین منشخصه های چاپ دیجیتال را می توان در مؤلفه های زیر دانست؛

  • آسان بودن روش اجرا

    امکان تغییر اطلاعات و تنظیمات

    سازگاری با محیط زیست و فراوری مواد زاید کمتر

    سرعت بالا و صرفه جویی در زمان

    دقت زیاد و درصد خطای کمتر

    کیفیت قابل قبول چاپ

    هزینه کمتر نسبت به سایر روش ها به خصوص در تیراژهای کم

    قابلیت چاپ تعداد کم برای اطمینان از کیفیت و رنگ

    امکان شخصی سازی

    امکان حذف مرحله لیتوگرافی

    امکان استفاده از انواع کاغذ و مقواحتی چاپ روی جعبه های ساخته شده

    چاپ در ابعاد خیلی بزرگ

    صرفه جویی در اندازه مواد اولیه

    زمان عرضه و تحویل کوتاه نسبت به سایر روش ها

    امکان ویرایش و اصلاح اطلاعات

مزایای چاپ دیجیتال برای ایجاد تغییر در نسخه های بعدی چیست؟

در واقع هر نوع تغییر و یا تنظیمات اختصاصی را می توان در چاپ دیجیتال انجام داد بدون اینکه احتیاج به آماده سازی قبلی باشد. در نظر داشته باشید که در چاپ افست پس از آماده سازی پلیت، امکان تغییرات فیزیکی وجود ندارد. در چاپ دیجیتال تنظیمات نهایی را می توان براساس خواسته مشتری انجام داد در حالی که پایه طراحی از قبل وجود داشته است.

در بعضی نمونه کتاب ها مشاهده شده که دقت در جزئیات چاپی را می توان در چاپ دیجیتال به خوبی لحاظ کرد.

بله. قبل از چاپ در شمارگان زیاد می توان چند نمونه از کار را چاپ کرد و در صورت وجود هرگونه اشکال و خطای جزئی، آن را رفع کرد. این مورد هزینه اضافی به همراه ندارد و موجب اختلال در امور چاپ نمی گردد. در تکنولوژی دیجیتال امکان چاپ در نمونه های کمتر و به صورت شخصی نیز وجود دارد. بسیاری از شرکت ها و موسسات ترجیح می دهند روش های مدرن تر را سفارش دهند و این بستگی به بودجه، زمان و پیش احتیاجهای مدیریتی دارد. نکته جالب توجه این است که در چاپ دیجیتال کتاب شما می توانید محتویات و اطلاعات هر نمونه را در حین کار نیز تغییر دهید.

فکر می کنید افکار عمومی در حوزه کتاب از این شیوه چاپی باز هم استقبال خواهند کرد؟

اولا با توجه به سرمایه گذاری های عظیمی که چاپخانه ها و ناشران بزرگ جهان در حوزه دیجیتال درحال انجام آن هستند به نظر می رسد که فراوری کتاب در حال رشد یا تغییر از حالتی به حالت دیگر است، یعنی برخلاف تصور سال های گذشته دستگاه های خوانش الکترونیکی یا مطالعه از روی فایل های پی دی اف جایگزین مطالعه کتاب نشده است، دوم آنکه با توجه به رصد جهان در حوزه نشر و فراوری کتاب این ذائقه مشتریان و مخاطبان کتاب است که دچار تغییر شده و همان تنوع طلبی که در سایر حوزه ها نفوذ پیدا نموده در این زمینه نیر جاری شده است؛ یعنی مخاطبان کتاب مانند همه کالاها خواستار تنوع هستند و علاقه دارند تا هرسال و شاید هرماه آخرین ویرایش یک کتاب را با اعمال تغییرات روزانه مد نظر مولف دریافت نمایند و چاپ دیجیتال با امکان فراوری کتاب در شمارگان محدود به یاری این ایده آمده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 14 فروردین 1402 بروزرسانی: 14 فروردین 1402 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 2208

به "توسعه چاپ دیجیتال پیش بینی حذف کتاب کاغذی را از کم رنگ نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه چاپ دیجیتال پیش بینی حذف کتاب کاغذی را از کم رنگ نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید