تبادل علمی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با کشورهای ترکیه و ایتالیا

به گزارش واندر هنگر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: در راستای واگذاری طرح پایش چرم و کفش به واحد تبریز فرصت های مطالعاتی برای استادان و دانشجویان ایجاد کردیم که برای تبادل علمی و مهارتی به کشورهای ترکیه و ایتالیا اعزام شوند.

تبادل علمی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با کشورهای ترکیه و ایتالیا

با ما همراه باشید و با تور ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

گروه استان های خبرگزاری خبرنگاران؛ محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خرداد امسال در بخشنامه ای آیین نامه دیپلماسی علمی دانشگاه آزاد اسلامی را به معاونان، رؤسای مراکز و مدیران کل سازمان مرکزی و رؤسای استان ها، واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد.

آیین نامه دیپلماسی علمی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد

دکتر طهرانچی این بخشنامه را در راستای پیاده سازی راهبردهای نظام فرهنگی-تربیتی، نظام آموزشی، نظام پژوهش و فناوری، نظام مدیریتی و ... تحقق اهداف اسناد بالادستی کشور در حوزه علم و فناوری مانند سند جامع روابط علمی بین المللی جمهوری اسلامی ایران مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و سیاست های کلان دانشگاه در حوزه علم و فناوری و دیپلماسی علمی ابلاغ نموده است.

دیپلماسی عمدتاً به قواعد و قوانینی اطلاق می گردد که روابط بین الملل را به وسیله ملاقات و مصاحبههای دیپلمات های رسمی برقرار می نماید. به عبارت ساده تر دیپلماسی مجری سیاست خارجی در چارچوب قوانین و چشم اندازهای سیاست خارجی هر کشور است. در واقع به این قوانین دکترین سیاست خارجی گفته می گردد که به وسیله رئیس هر حکومت یا وزیر امور خارجه اعلام می گردد و دیپلماسی باید در خدمت این دکترین قرار بگیرد.

دیپلماسی علمی قرار است به وسیله سازوکار دیپلماسی بین دولت ها، مؤسسات، متخصصان و مردم ارتباط و تعامل هدفمند ایجاد کند. بی شک اگر کشوری به دنبال ایجاد فرصت برای توسعه علمی، فناوری و نوآوری باشد، تنها راه دستیابی به آن، دیپلماسی علمی است.

بهره جستن از ظرفیت های علم و فناوری برای تحقق اهداف سیاست خارجی دولت ها و همچنین بهره گیری از ابزارهای دیپلماتیک و سیاست خارجی برای ارتقای علم و فناوری در درون کشورها را نیز می توان از دیگر نتایج دیپلماسی علمی نام برد.

خبرنگار خبرنگاران به همین مناسبت با عزیز جوانپور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز به مصاحبه نشسته است که در ادامه می خوانیم.

خبرنگاران: دیپلماسی علمی چه کمکی به پیشرفت در حوزه فناوری و ارتقای علمی کشور می نماید؟

جوانپور: دیپلماسی علمی از عناصر دیپلماسی عمومی است. موضوع اصلی دیپلماسی علمی استفاده از ظرفیت های علم برای تحقق اهداف سیاست خارجی بوده و علم زبانی بین المللی محسوب می گردد که از هرگونه تعصبات به دور است. علم و روابط بین المللی عواملی هستند که بر یکدیگر تأثیر می گذارند و می توانند همدیگر را بهبود ببخشند.

در واقع علم و فناوری به عنوان یکی از عرصه های دیپلماسی، فضای مناسبی را برای مصاحبه میان دولت ها فراهم می نمایند. جذابیت های فراوانی در علم وجود دارد که سبب می گردد، دیپلماسی به دنبال به خدمت دریافت آن باشد. ازجمله جذابیت ها می توان به قدرت زایی و ثروت زایی، هسته اصلی توسعه بودن، قابلیت تجزیه پذیری به لایه های مختلف و ورود به همه ابعاد زندگی انسان اشاره نمود. وجود چنین ظرفیتی موجب ایجاد عرصه جدیدی به نام دیپلماسی علمی شده است.

توسعه و تقویت شبکه های ارتباطات ملی و فراملی میان دانشگاه ها، مراکز علمی، دانشمندان، پژوهشگران، بنگاه های توسعه علمی و فناوری داخلی و خارجی و گسترش همکاری ها در سطوح دولتی و نهادهای مردمی با اولویت کشورهای اسلامی از نتایج مثبت دیپلماسی علمی است.

گسترش همکاری و تعامل سازنده و الهام بخش در حوزه علم و فناوری با سایر کشورها و مراکز علمی و فنی منطقه ای به ویژه دنیا اسلام، توسعه صنایع و خدمات مبتنی بر علوم و فناوری جدید و حمایت از فراوری و صادرات محصولات دانش بنیان و متکی بر فناوری های بومی و دارای ویژگی مزیت و ظرفیت بالا، اهتمام بر انتقال فناوری و کسب دانش، طراحی، ساخت و فراوری محصولات کشور، استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور و جذب متخصصان و محققان برجسته سایر کشورها به ویژه کشورهای اسلامی از دیگر نتایج مثبت دیپلماسی علمی است.

اسفند سال 96 شورای عالی انقلاب فرهنگی سند جامع روابط بین الملل جمهوری اسلامی ایران را تصویب نموده که آن هم مبتنی بر دو سند بالادستی، تکلیف توسعه دیپلماسی علم و فناوری را تعیین نموده است.

خبرنگاران: به نظر شما پرداختن به دیپلماسی علمی چه ضرورتی برای جامعه علمی و دانشگاهی دارد؟

جوانپور: بین وجوه مختلفِ دیپلماسی که شامل دیپلماسی فرهنگی، ورزشی، علمی و دیپلماسی رسانه است، دیپلماسی علمی به این دلیل که هدف آن نخبگان و تصمیم گیرندگان آینده کشورها هستند، دارای اهمیت و تأثیر مضاعفی است.

از آنجا که اغلب نخبگان سیاسی از میان دانشگاهیان برگزیده می شوند، گسترش اعطای بورس های بین المللی و پذیرش دانشجویان خارجی به منزله نوعی معرفی فرهنگ و جامعه خود به رهبران سیاسی و مدیران ارشد آینده کشورهای دنیا است و روابط دانشگاهی می تواند موجب استحکام روابط سیاسی و مالی میان دولت ها گردد.

خبرنگاران: پژوهش های مشترک علمی و فناوری چگونه موجب ارتقای علمی دانشگاه ها می گردد؟

جوانپور: پژوهش های مشترک علمی؛ تعداد دانشجویان، استادان و پژوهشگران، تعداد دوره های مطالعاتی، برنامه ها و مدارک تحصیلی، ارائه برون مرزی برنامه های تحصیلی، شبکه ها و کنسرسیوم های بین المللی، فعالیت های فوق برنامه ای تحصیلی با عناصر بین المللی و چندفرهنگی، تمایل کشورها برای پذیرش دانشجویان خارجی، تعداد مدرک های مشترک، همکاری ها، نمایندگی ها و پردیس های تابع برون مرزی و بنیان نهادن سازمان های ملی جدید برای تمرکز بر آموزش بین المللی را افزایش می دهد و سیاست ها و برنامه های دولتی جدید در سطح منطقه ای و ملی که از جابه جایی دانشگاهی و سایر اقدامات بین المللی حمایت می نمایند، رجحان می یابد.

خبرنگاران: به اشتراک گذاشتن تجربیات علمی کشورها چه تأثیری بر شکوفایی علمی نخبگان دانشگاهی دارد؟

جوانپور: لازمه فعال شدن کشورها در دیپلماسی علمی، فعال شدن دانشگاه ها در این زمینه است. در واقع سکان دار راهنمایی دیپلماسی علمی کشورها، دانشگاه ها هستند. پیش شرط فعال شدن دانشگاه ها در عرصه دیپلماسی علمی نیز بین المللی شدن آنهاست.

بین المللی شدن یعنی مجموعه فعالیت های مربوط به گسترش همکاری ها و ارتباط علمی و دانشگاهی بین المللی -که هدف از آن فراهم کردن محیط آموزشی و پژوهشی در دانشگاه هاست - و باید به نحو واقعی در ارتباط با چشم اندازها و پیشرفت های دنیای باشد.

دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در این باره تفاهم نامه همکاری در جذب دانشجو با دانشگاه کرکوک عراق بسته و دوره های کوتاه مدت برای دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی برگزار نموده و تبادل دانشجو با کشورهای همسایه ازجمله فعالیت های این دانشگاه است.

خبرنگاران: حرکت دانشگاه آزاد اسلامی را برای تحقق دیپلماسی علمی چگونه ارزیابی می کنید؟

جوانپور: دانشگاه آزاد اسلامی اکنون با ابلاغ دیپلماسی علمی از سوی دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی راستا تعیینی را برای دیپلماسی علمی تعیین نموده که در راستای اهداف تدوین شده و با مدیریت وی ازنظر دیپلماسی علمی در سطح خوبی ظاهر خواهیم شد.

خبرنگاران: آیا مأموریت مطالعاتی اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکتری با اولویت طرح پایش انجام می گردد؟

جوانپور: با توجه به واگذاری طرح پایش چرم و کفش از سوی سازمان مرکزی به دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به همین دلیل فرصت های مطالعاتی برای استادان هیئت علمی و دانشجویان دکتری ایجاد کردیم که به منظور تبادل علمی و مهارتی به کشورهای ترکیه و ایتالیا اعزام شوند.

خبرنگاران: دیپلماسی علمی به چه میزان می تواند در برطرف چالش های کشور مؤثر واقع گردد؟

جوانپور: یکی از جنبه های دیپلماسی علمی و آکادمیک آشنایی با منظرها، روش ها و سبک های آموزش و پژوهش در دیگر کشورهاست. حتی عظیم ترین و شناخته شده ترین دانشگاه ها در دنیا، بخشی از اعتبار خود را مدیون فضای چندفرهنگی و مبادلات دانشجویی هستند و با وجود داشتن بالاترین استانداردها از همکاری و تشکیل تیم های مشترک پژوهشی استقبال می نمایند، طرح های مبادله دانشجو را به کار می گیرند و بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان توانا فراهم می نمایند.

با روش های گفته شده چالش های مالی و تبادل علمی و مهارتی بین کشورها به ویژه کشورهای اسلامی زمینه های لازم برای برطرف مسائل و مسائل کشور خواهد شد.

4121/4062/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 10 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1015

به "تبادل علمی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با کشورهای ترکیه و ایتالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبادل علمی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با کشورهای ترکیه و ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید