بی توجهی به طرح پایلوت کشوری، توسعه گلخانه های جم در حد حرف ماند

به گزارش واندر هنگر، خبرنگاران - گروه استان ها - علی اکبر قیصری: گلخانه یکی از ساختارهای باغبانی است که در آن گرما، رطوبت، نور و میزان گاز کربنیک قابل کنترل است که می توان در تمامی سال به ویژه خارج از فصل گیاهانی را داخل آن پرورش داد.

بی توجهی به طرح پایلوت کشوری، توسعه گلخانه های جم در حد حرف ماند

توسعه کشت گلخانه ای با توجه به کم آبی و خشکسالی و افزایش فراوری و بهره وری، احتیاج ضروری امروز بخش کشاورزی هر شهرستان است که باید بیش از پیش مدنظر مسئولان امر قرار بگیرد.

با نگاهی به گلخانه های جم، به دلیل مسائل شدید گلخانه داران جم و عدم حمایت دولت از آن ها به نشانی از توسعه نمی رسیم.

همچنین طی چند ماه اخیر تعدادی از گلخانه های جم به خریداران غیربومی فروخته گردیده و یا جمع آوری گردیده اند.

با این حال در سال های اخیر اعلام می شد طرح توسعه گلخانه های جم با توجه به خشکسالی های مکرر و کم آبی در منطقه به عنوان یک مهم در نظر گرفته و مورد حمایت و توجه ویژه قرار خواهد گرفت اما بر خلاف این گفته مسئولان شرایط گلخانه های جم روز به روز وخیم تر گردیده و به تعطیلی دائم نزیک می شوند.

گلخانه داران قادر به پرداخت وام ها نیستند

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان جم در گفت وگو با خبرنگاران گفت: به دلیل بحران آب در سطح شهرستان وجود گلخانه ها با توجه به مصرف بهینه آب و اشتغال زایی از احتیاجهای جدی است که باید از آنها حمایت گردد.

اکبر فتحی اضافه نمود: گلخانه داران برای پرداخت وام های بانکی خود با توجه به اقساط بالای تسهیلات و نوسانات زیاد بازار فروش با مسائلی روبرو اند که احتیاجمند توجه و حمایت بیشتر دولت دارد.

وی اضافه نمود: نوسانات قیمتی بازار و بازپرداخت تسهیلات بانکی از مهمترین مسائلی است که گلخانه داران با آنها روبرو هستند.

وی خاطر نشان کرد هر قسط وام بانکی برای یک گلخانه ای که پنج هزار مترمربع است حدود 70 میلیون تومان است و به دلیل ناتوانی گلخانه داران در بازپرداخت آن، در حال پیگری تمدید تسهیلات بانکی آنها بدون دریافت سود هستیم.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان جم با بیان اینکه چهار گلخانه از 28 گلخانه های شهرستان جم به دلیل عدم مدیریت صحیح گلخانه داران جمع آوری گردیده یا به خریداران غیربومی فروخته گردیده عنوان نمود: درحال حاضر در کنار تعرفه های پایین برق و گاز، تسهیلات با نرخ سود شش درصد و بازپرداخت بلند مدت برای احداث گلخانه داده می گردد که فرصت مناسبی برای متقاضیان احداث گلخانه است.

فتحی توضیح داد: در حال پیگیری تخصیص اعتبارات بلاعوض از قبیل اعتبارات آبیاری قطره ای برای احداث و توسعه گلخانه ها هستیم که در صورت تحقق آن گام بلندی در راستای احداث گلخانه های جدید برداشته خواهد شد.

گلخانه ها در جم حمایت می شوند

فرماندار شهرستان جم در گفت وگو با خبرنگاران گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر و کم آبی به وجود آمده در منطقه تغییر کشت های سنتی به سمت گلخانه و شیوه های مدرن کشاورزی از الزامات است.

محمد حسینی اضافه نمود: برای متقاضیان احداث گلخانه در صورت وجود چاه های مجوز دار و آب کافی تسهیلات ویژه ای با سود خیلی کم پرداخت خواهد شد.

وی گفت: برای گلخانه هایی که به دلیل بدهی زیاد یا نداشتن گردش مالی جمع آوری می شوند در حال پیگیری دریافت تسهیلات و اعتبارات لازم برای آنها هستیم.

حسینی با ابراز گلایه از برخی گلخانه داران اضافه نمود: متاسفانه با وجود تمدید بازپرداخت وام های بانکی گلخانه ها باز هم شاهد درخواست آنها برای تمدید دوباره تسهیلات هستیم.

طرح پایلوت کشوری نادیده گرفته شد

فعال اجتماعی فرهنگی شهر جم در گفت وگو با خبرنگاران گفت: با وجود اینکه قرار بود شهر جم به عنوان پایلوت طرح اجرای موفق کشت گلخانه ای در کشور مطرح گردد ولی متاسفانه این طرح به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب و عدم طراحی یک چشم انداز مناسب برای این طرح از طرف نهادها و مسئولان نادیده گرفته شد.

حسین دستار اضافه نمود: پیش بینی نشدن بستر و بازار مناسب برای فراوریات گلخانه ای یکی از عوامل تاثیرگذار در تعطیلی گلخانه ها بوده است و عدم حمایت های فنی و مالی از کشاورزان نیز موضوع دیگری است که مزید بر علت گردیده است.

وی با بیان اینکه نهادهای کارگزار بجای نگاه به این طرح به عنوان طرحی پایدار و مولد، صرفا در قالب چند طرح اشتغال زایی و پرداخت وام به کشت گلخانه ای نظر داشتند اضافه نمود: اینکه این فراوریات چگونه فروخته گردد و بازار هدف محصولات فراوریی کجاست، موضوعی نبود که ذهن مسئولان را مشغول کند.

وی گفت: کشاورز ما امروز در ارتباط با فراوری گلخانه ای گذشته از سختی ها و رنج فراوری با مشکل بازاریابی و فروش روبرو است.

جهاد کشاورزی شهرستان فاقد نیروی متخصص است

دستار توضیح داد: امروز کشاورز ما بدلیل عدم وجود بازار مناسب مجبور است محصول خود را در بسیاری از مواقع با کمترین قیمت که حتی هزینه های فراوری را پوشش نمی دهد، آن هم در بازار شهرهای دیگر به فروش برساند.

وی اضافه نمود: در بخش فنی نیز اداره جهاد کشاورزی شهرستان فاقد نیروی متخصصی است که بتواند به گلخانه دارها یاری علمی و فنی بدهد.

این فعال اجتماعی با ابراز تاسف از کشت های گلخانه ای سنتی درجم عنوان نمود: کشورهای پیشرو در این زمینه به کشت های هیدروپونیک یا آبکشت و ایرپونیک یا هواکشت روی آورده اند ولی ما هنوز درگیر کشت های خاک پایه با بازدهی پایین هستیم.

وی خاطر نشان کرد: کشاورزی که حمایت نگردیده و می بایست هزینه های سنگین تهیه مواد اولیه از قبیل کود و... را بپردازد و در نهایت محصول خود را با نازلترین قیمت تقدیم دلالان کند، سر ماه باید جوابگوی تعهدات مالی و اقساط عقب افتاده وام های بانکی باشد.

به گفته کارشناسان با تشکیل تعاونی های هدفمند بازاریابی و فروش محصولات گلخانه ای و حتی تسهیل روند صادرات، ایجاد صنایع یا قابلیت های جانبی از قبیل بسته بندی، حمایت های همه جانبه از سوی مسئولین و فعال تر شدن جهاد کشاورزی شهرستان می تواند باعث بهبود وضعیت گلخانه ها گردد.

اما آیا مدیران استانی و مسئولان محلی برای بهبود وضعیت گلخانه ها به این برنامه ها توجهی داشته اند؟ احتمالا باز هم شاهد تعطیلی گلخانه ها و سکوت مسئولین امر خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 51

به "بی توجهی به طرح پایلوت کشوری، توسعه گلخانه های جم در حد حرف ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی توجهی به طرح پایلوت کشوری، توسعه گلخانه های جم در حد حرف ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید