برند شهرهای خلاق غذا فقط در حد یک نام ماند، اجاق خاموش گردشگری غذا

به گزارش واندر هنگر، خبرنگاران : مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی تاکید کرد: تا به امروز تنها برند شهرهای خلاق غذا را دریافت کرده ایم و این وظیفه ماست که بتوانیم از این برند برای توسعه گردشگری غذا استفاده کنیم اما تا به امروز و طی این سال ها در این خصوص ضعیف عمل کرده ایم و کمتر به این حوزه نگاه کرده ایم.

برند شهرهای خلاق غذا فقط در حد یک نام ماند، اجاق خاموش گردشگری غذا

به گزارش خبرنگاران و به نقل از ایلنا ، جهانگردی خوراک از جمله موضوعاتی است که می تواند علاوه بر توسعه جهانگردی و اشتغالزایی، درآمد خوبی را به دو بخش جهانگردی و خوراک سرازیر کند. از آنجا که این حوزه از جهانگردی از دو بخش جهانگردی و خوراک تشکیل می شود بنابراین نیاز است تا کارشناسان و متخصصان این دو بخش در کنار هم قرار گیرند و تجربیاتشان را به اشتراک بگذارند.

خوراک مشخصا از جمله میراث معنوی کشور ما شناخته می شود

سیدمصطفی فاطمی (مدیرکل دفتر توسعه جهانگردی داخلی معاونت جهانگردی کشور) با اشاره به آنکه وقتی از فرهنگ صحبت به میان می آید به این معناست که وقتی از فرهنگی صحبت می کنیم یعنی داریم از داشته های خودمان صحبت می کنیم، گفت: وقتی از میراث فرهنگی صحبت می کنیم یعنی داریم از میراث گذشتگانمان در هر زمینه ای صحبت می کنیم.

میراث فرهنگی نیز بخشی از جهانگردی است که در هر کشوری از آن استفاده می کنند. اما در کشور ما تا به امروز نگاهی که به میراث فرهنگی وجود داشته، صرفا شامل ساختمان ها و بناهای تاریخی بوده و سعی نکردیم از جنبه های دیگر میراث فرهنگی کشور استفاده کنیم. درحالی که خوراک مشخصا از جمله میراث معنوی کشور ما شناخته می شود و در طول سال های مختلف فرهنگی غذایی ما شکل گرفته و در کل کشور از تنوع زیادی برخوردار است.

او ادامه داد: تنوع غذایی در نقاط مختلف کشور ما مجموعه ای از داشته ها و نداشته های ماست. در مناطقی از کشور به دلیل تنوع مواد اولیه که وجود دارد مانند گیلان شاهد بوجود آمدن تنوع غذایی هستیم. در برخی از نقاط کشور نیز به دلیل محدودیت ها شاهد بوجود آمدن تنوع هستیم. درواقع در برخی از نقاط کشور، داشته هایمان و در برخی از نقاط کشور نداشته هایمان سبب بوجود آمدن تنوع غذایی شده است.

فرهنگ خوراک ما، برگرفته از تاریخ، اقلیم و تنوع قومی و دینی مردمان ایران است

فاطمی یادآور شد: فرهنگ خوراک ما، برگرفته از تاریخ، اقلیم و تنوع قومی و دینی مردمان ایران است و در کمتر بخشی می توانیم این رخ فرهنگی را به صورت خروجی ببینیم. با توجه به آنکه امروزه در بیشتر نقاط دنیا از خوراک به عنوان یک جاذبه جهانگردی استفاده می کنند و امروز نیز حوزه جهانگردی به سمت جهانگردی تجربه گرا سوق پیدا کرده و جهانگردان تمایل دارند تا از غذاهای مختلف ملل مختلف بهره مند شوند، از این رو این حوزه مورد توجه توسعه جهانگردی ایران قرار گرفته است. این مهم یکی از حوزه هایی است که در کنار سایر بخش های موضوعی جهانگردی اعم از جهانگردی روستایی، ماجراجویانه، فرهنگی، دینی، ادبی و ورزشی و… است.

مدیرکل دفتر توسعه جهانگردی داخلی با اشاره به آنکه سعی برآن است تا متخصصان این حوزه ها در کنار هم قرار گیرند درخصوص برگزاری رویدادهایی درحوزه جهانگردی خوراک گفت: این رویدادها زمینه آشنایی با رایج ترین مفهوم صنعت خدمات غذا در دنیا را ایجاد می کنند و به امکان سنجی تطابق و همسان سازی غذاهای ایرانی که قابلیت لازم در این مفهوم را دارند و نیز تمرکز بر احصای مباحث ریشه ای و تخصصی در بخش جهانگردی خوراک تاکید دارند.

تمرکز بر ظرفیت های متعدد جهانگردی خوراک به عنوان محصول نوپای صنعت جهانگردی کشور

فاطمی از تمرکز بر ظرفیت های متعدد جهانگردی خوراک و برند شهرهای خلاق غذا به عنوان محصول نوپای صنعت جهانگردی کشور، حفاظت از داشته های فرهنگی و تمدنی کشور در پی پرداختن به ظرفیت های این حوزه، احیای طعم های بین المللی در غذاهای ایرانی، تبیین شاخص های ارزیابی و پیشرفت پروژه توسعه غذای ایرانی، احیای دستورالعمل غذاهای سنتی ایرانی بر مبنای طعم و مزه ایرانی و نیز دسترسی سریع و مورد پسند شدن خوراک بومی کشور منطبق با علائق بین الملل به عنوان مباحث مطرح شده در این رویدادها یاد کرد.

او در پاسخ به اینکه با توجه به تنوع غذایی و ذائقه افراد مختلف برای چشیدن طعم های مختلف آیا ذائقه سنجی درخصوص این مهم صورت گرفته که چه گروه هایی به چه طعم های غذایی علاقه دارند، گفت: یکی از موضوعاتی که بر روی آن کار می کنیم، ذائقه های دنیای است و اینکه خوراک های ایرانی تا چه میزان می تواند به ذائقه های دنیای نزدیک شود. در این میان عده ای از کارشناسان در حوزه جهانگردی و خوراک در این زمینه کار می کنند.

شهرهای دنیای مانند رشت و کرمانشاه نیز می توانند ظرفیت های خوبی برای توسعه جهانگردی خوراک باشند

مدیرکل دفتر توسعه جهانگردی داخلی درخصوص ثبت شهرهای خلاق غذا در یونسکو و تاثیری که می توانند در جذب جهانگرد برای ایران داشته باشند، گفت: بسیاری از خوراک هایمان در نقاط مختلف کشور از طریق معاونت میراث فرهنگی در فهرست میراث ملی ثبت شده اند و حتا شیوه های طبخ غذا به عنوان میراث معنوی ثبت شده است. شهرهای خلاق غذا مانند رشت و کرمانشاه نیز می توانند ظرفیت های خوبی برای توسعه جهانگردی خوراک باشند. البته تا به امروز آنچنان که باید از این ظرفیت ها استفاه نکرده ایم و به نوعی در آغاز راه قرار داریم.

او در پاسخ به این سئوال که شاید کرمانشاه از جمله شهرهایی باشد که جدیدا در فهرست میراث یونسکو به عنوان شهر خلاق غذا ثبت شده است اما رشت از جمله شهرهایی است که سال هاست در این فهرست قرار گرفته است، از این رو ما طی سال های گذشته چه استفاده و بهره ای توانسته ایم از این نامگذاری ها داشته باشیم، اظهارکرد: تا به امروز تنها برند شهرهای خلاق غذا را دریافت کرده ایم و این وظیفه ماست که بتوانیم از این برند برای جذب جهانگردی استفاده کنیم اما تا به امروز و طی این سال ها در این خصوص ضعیف عمل کرده ایم و کمتر به این حوزه نگاه کرده ایم.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 17 تیر 1401 بروزرسانی: 17 تیر 1401 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 2068

به "برند شهرهای خلاق غذا فقط در حد یک نام ماند، اجاق خاموش گردشگری غذا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برند شهرهای خلاق غذا فقط در حد یک نام ماند، اجاق خاموش گردشگری غذا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید