طراحی نمای ساختمان ویلایی: باغی به بزرگی یک جنگل؛ باغ فاتح کرج

به گزارش واندر هنگر، آیا کرج باغی به طراوت و زیبایی جنگل های شمال و متفاوت از دیگر باغ هایش دارد؟ در اینکه باغ های زیادی در کرج احداث شده جای هیچ شکی نمی گذارد، اما باغ شهر، باغ تنیس یا باغ فاتح کرج در محله دنیا شهر با سردیس های مشاهیر، حوض ها، فواره ها، آبنماها، درختانی با برگ های سبز و نارنجی، چیزی دیگری است. در این مقاله با مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید تا جایی بزرگ تر از یک باغ یا بوستان نصیب روزهای آخر هفته و تعطیلاتتان گردد.

طراحی نمای ساختمان ویلایی: باغی به بزرگی یک جنگل؛ باغ فاتح کرج

جهت دریافت خدمات طراحی نمای ساختمان ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

آدرس باغ فاتح کجاست؟

ایران، استان البرز، کرج، بلوار جمهوری، دنیاشهر، باغ فاتح کرج.

چه امکانات رفاهی در این باغ وجود دارد؟

امکانات رفاهی باغ فاتح کرج بی شمار است؛ از زمین تنیس، فروشگاه لواز والیبال و بسکتبال، بوفه، کلبه کتاب گرفته تا رستوران، پارکینگ، آلاچیق، پیست پیاده روی و …

دیدنی های این باغ چه چیزهایی هستند؟

زمانی که وارد باغ می شوید، درختان سرسبز و پرطراوت، هوای تمیز، سردیس های مشاهیر، آبنماها، حوض ها و فواره ها به چشم تان می خورد.

برترین زمان بازدید از باغ فاتح چه زمانی است؟

روزهای بهار یا شب های تابستان را برای تفریح و ورزش در باغ فاتح انتخاب کنید.

اولین شکوفه باغ فاتح

از زمانی که برای نوشتن قصه باغ فاتح کرج دست به قلم شدم، گذشته اش برایم جالب و مجذوب کننده تر شده است. این مجذوب کنندهیت را از جایی می گویم که یکی از ثروتمندان، کارخانه داران، نیکوکاران و کارآفرینان یزدی به نام مرحوم محمدصادق فاتح یزدی برای گریز از گرما، بیکاری، قحطی، خشکسالی و محدودیت های پیش از انقلاب در یزد، به کرج می آید. او برای کارآفرینی و سرمایه گذاری دست به احداث باغ ها، محله ها، بناها و کارخانه هایی می زند که همین سرمایه گذاری هایش نام او را بعد از چند دهه هنوز هم زنده نگه داشته و بر سر زبان ها آورده است.

اگر از کوی کارمندان شمالی و جنوبی، صابون دنیا، چای دنیا، روغن موتور دنیا، کارخانه های روغن دنیا، یخ سازی دنیا، شرکت آبادانی دنیا، پتوبافی دنیا، چند کارخانه، مدرسه و بناهای دیگر مرحوم محمدصادق بگذرم، باغ فاتح کرج یکی دیگر از سرمایه گذاری های او محسوب می گردد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید چرا اغلب سازه های محمد صادق فاتح با نام دنیا گره خورده اند؟ همه این نام گذاری ها از عشق بسیار زیاد فاتح به همسرش یعنی رقیه خانم غضنفر می آید. حاج محمد صادق همسرش را دنیاش می دانست و همواره او را دنیا صدا می زد.

فاتح در دوره جوانی برای تحصیل در رشته مهندسی کشاورزی به هند مهاجرت کرد و در همین فاصله همسرش (البته به نظر می رسد آن موقع رقیه خانم هنوز به همسری فاتح در نیامده بود) به بیماری آبله مبتلا شده و با همین بیماری کاملا نابینا شد. زیبایی پیوند این دو زمانی به اوج می رسد که این بیماری و نابینایی نمی تواند چیزی از عشق و محبت فاتح به او کم کند و فاتح با تو ازدواج می نماید. محمد صادق فاتح برای نشان دادن عشق و علاقه خود به همسرش، هر بنایی که ساخت، نام همسرش را بر آن می گذاشت.

باغ فاتح از گذشته تا به امروز

این باغ چشم نواز یکی از زیباترین باغ های کرج به ویژه در فصول بهار و تابستان بوده و هنوز هم هواداران خود ا دارد. در گذشته تعداد درختان باغ، به ویژه درختان میوه آن بسیار زیاد بود. متاسفانه بزرگی و وسعت باغ به علت ساخت و سازهای مختلف از حدود 130 تا 300 هکتار به حدی کم شده که دیگر کسی عظمت روزهای اولیه اش را به خاطر نمی آورد.

اما از شگفتی های معماری باغ این است که 100 سال پیش هنگام ساخت باغ فاتح، کاشت درخت های آن به شکلی در نظر گرفته شده بود که خیابان های عریض امروزی را در آن پیش بینی نموده بودند.

مگر باغ فاتح کرج چه چیزی دارد؟

با اینکه باغ فاتح کرج دیگر مانند روزهای اول وسیع، بزرگ و حتی سرسبز نیست، اما هنوز که هنوز است اهالی کرج و مرکز آن را جزو یکی از هشت بوستان دنیاشهر و یکی از بزرگ ترین، محبوب ترین و زیباترین فضاهای سبز کرج می شناسند. علاقه مندان به تنیس، ورزشکاران، دوستداران پیاده روی یا هر کسی که دلش اکسیژن تازه می خواهد، می تواند در فضای باز این باغ سن وسال دار از امکانات متنوع، رفاهی و طبیعت سرسبز استفاده کند.

طبیعت باغ فاتح کرج بوی شمال می دهد

فراتر از چیزهایی که درباره این باغ گفتم و امکانات رفاهی دیگری که به آنها می پردازم، طبیعت و فضای سرسبز باغ فاتح کرج تا جایی حرف برای گفتن دارد که با بو و هوایش همه را به یاد حال وهوا و عطروبوی شمال می اندازد. در کل، هر چه از سرسبزی این باغ بگویم، کم است.

فرض کنید از دل آلودگی کرج یا دیگر شهرها به یک باره وارد باغ سرسبز فاتح شوید، آن وقت است که روزتان ساخته می گردد. اگر تمام امکانات تفریحی باغ فاتح را نادید بگیرم، از طبیعتش که طراوت شمال را دارد، نمی توانم بگذرم. این را از آن نظر می گویم که من هم مثل شما قبل از نوشتن این مقاله فکر می کردم باغ فاتح کرج حداکثر یک درخت یا چند گل و گیاه داشته باشد، اما این را نمی دانستم که این باغ در حد یک جنگل مجذوب کنندهیت و حال خوب دارد.

امکانات تفریحی متنوع در باغ فاتح کرج

باغ فاتح کرج با فراهم کردن محیطی مناسب و البته امکانات رفاهی و تفریحی متنوع توانسته جمع خانواده ها را به ویژه در روزهای سرانجامی هفته و تعطیلات مختلف گرم تر کند.

1- پارک تنیس کرج

پیش از هرچیز باید بگویم این باغ کنار مجموعه بین المللی تنیس دنیاشهر با 8 زمین ورزشی و یک زمین مسابقه قرار گرفته است. با خواندن جمله قبلی، احتمالا شما هم به این فکر کنید که علاوه بر امکانات رفاهی باغ فاتح می توانید از زمین تنیس مجاور آن با ظرفیت بیش از 1000 تا 1200 نفری هم بهره ببرید که توانسته یک محیط تفریحی و تفریح برای عموم مردم ایجاد کند.

مجموعه بین المللی تنیس دنیاشهر یا پارک تنیس کرج یکی از مجموعه های تنیس ایران است که برخلاف همه زمین تنیس های ایران زمین های بازی آن کفپوش شده است. مساحت کل این مجموعه چیزی در حدود 16 هزار مترمربع است و در خود مجموعه امکانات و خدمات متنوعی مثل ساختمان های اداری، فروشگاه لوازم ورزشی، رستوران، جایگاه ویژه مقامات و اتاق هیئت داوران، کمیته برگزاری مسابقات، محل استراحت ورزشکاران، جایگاه خبرنگاران ، محوطه فضای سبز و پیست سلامت و تندرستی وجود دارد.

2- امکانات رفاهی

فضای سبز آراسته باغ، بوفه خرید خوراکی، کافی شاپ و رستوران برای شکم گردی و… از سایر امکانات رفاهی این باغ برای طبیعت گردی و شکم گردی هستند.

3- کلبه کتاب

یکی از جالب ترین امکانات باغ فاتح وجود کلبه کتاب در آن است. بنابراین شما می توانید علاوه بر تفریح، پیاده روی، ورزش و دورهمی با دوستان، از خواندن کتاب در دل طبیعت باغ هم لذت ببرید.

4- امکانات ورزشی

از امکانات دیگر ورزشی باغ فاتح کرج باید به محیط و وسایل ورزش بستکبال و والیبال اشاره کنم. امکانات ورزشی متنوع و البته باکیفیتی که از چنین پارکی بعید به نظر نمی رسد. در مجموع باید گفت باغ فاتح جان می دهد برای ورزش و پیاده روی.

برترین زمان سفر به باغ فاتح کی است؟

با اینکه می دانم دلتان برای قدم زدن در هوای دو نفره پاییز و حرف های عاشقانه زیر درختان نارنجی اش تنگ شده، اما هیچ فصلی در باغ فاتح کرج، بهار و تابستان نمی گردد. فکرش را کنید که در نسیم بهاری یا در شب های تابستانی باغ فاتح کرج هم تفریح تان را می کنید، هم لذت تان را می برید. فصل زمستان هم که زیبایی و حال و هوای خودش را دارد.

آدرس و گوگل مپ باغ فاتح

آدرس متنی: ایران، استان البرز، کرج، بلوار جمهوری، دنیاشهر، باغ فاتح کرج.

باغ فاتح کرج در گوگل مپ

باغ فاتح کرج همین جاست

اگر در کرج زندگی می کنید، اگر هوای دو نفره می خواهید، اگر پیاده روی و ورزش دسته جمعی با امکانات وسیع رفاهی را ترجیح می دهید، اگر هوس شکم گردی در رستوران و نوشیدن قهوه در کافی شاپ را دارید، اگر در پی یک محیط خانوادگی هستید، یا از همه این ها گذشته اگر دلتان هوای زادگاه و محل زندگی ام، گیلان را نموده، باغ فاتح کرج یکی از باغ هایی است که با درختان بلندقامت و سرسبز بهانه نرفتن در دل طبیعت را از شما می گیرد.

در سرانجام، خدا روح محمدصادق فاتح یزدی را بیامرزد که اگر چنین سرمایه دارانی نبودند که بخواهند برای طبیعت اهمیت قائل باشند، دیگر فضای سبزی برایمان باقی نمی ماند. از جایی که در شمال ایران زندگی می کنم و قدم زدن در فضای سبز و جنگل هایش را تجربه کردم، توصیه می کنم اگر فرصت آمدن به شمال را ندارید، حتما یک بار هم که شده گوشه چشمی به باغ فاتح کرج داشته باشید.

منبع: علی بابا
انتشار: 8 خرداد 1401 بروزرسانی: 8 خرداد 1401 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 2030

به "طراحی نمای ساختمان ویلایی: باغی به بزرگی یک جنگل؛ باغ فاتح کرج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی نمای ساختمان ویلایی: باغی به بزرگی یک جنگل؛ باغ فاتح کرج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید