اعتراض به عدم صدور ویزا ایرانیان برای شرکت در گردهمایی کانادا

به گزارش واندر هنگر، به گزارش خبرنگاران، مجمع سازمانهای غیر دولتی و فعالان حامی آزادی قدس شریف در بیانیه ای ضمن اعتراض به عدم صدور ویزا برای شرکت کنندگان در بزرگترین گردهمایی جوامع مدنی در کانادا تاکید کردند: چگونه است که کانادا از یک­سو منشور حقوق و آزادی­ها را در قانون اساسی خود به رسمیت می­شناسد و قانون حقوق بشر به تصویب می­رساند و مدعی دفاع از اصول و آرمان­هایی همچون برابری همه در برابر قانون، حمایت از حقوق بشر و آزادی نظیر آزادی بیان، آزادی انجمن­ ها و حمایت از افراد در برابر تبعیض است، و از سوی دیگر از حضور افراد در یک مجمع دنیای غیر سیاسی- غیر دولتی که در راستای اعمال اقدامات معین در سطح ملی و بین المللی برای تغییر دنیا امروز به سمت آرمان­های انسانی و صلح است، ممانعت به عمل می­ آورد؟

اعتراض به عدم صدور ویزا ایرانیان برای شرکت در گردهمایی کانادا

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

متن این بیانیه به توضیح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مسئله حقوق بشر و ساز وکارهای منطقه­ ای و بین­ المللی حمایت از آن از جمله دغدغه­ های دنیای است که نه تنها سازمان ملل متحد بلکه بسیاری از کشورها و حتی نهادهای غیردولتی را به استیفای آن برانگیخته است. در میان برنامه­ های مختلف نظری و عملیاتی، گردهماییFSM به عنوان بزرگترین گردهمایی جوامع مدنی، هرساله با حضور هزاران فعال حوزه اجتماعی و نهادهای مدنی برگزار می­شود.

این گردهمایی دنیای در امسال از تاریخ 9 تا 14 آگوست در مونترال کانادا برگزار می­شود. فعالان جامعه مدنی و سازمان­های مردم نهاد ایرانی امسال نیز به رسم سال­های گذشته پس از دریافت دعوتنامه از سوی کمیته اجرایی همایش اجتماعی دنیا 2016، برای به اشتراک گذاشتن ایده­ ها، تبادل تجارب و اعلام همبستگی عمومی برای تحقق برابری، عدالت، صلح و احترام به ارزش­های انسانی و دموکراتیک و پیدا کردن راهکار برای مسائل و مسائل دنیا خویش را آماده حضور در این مجمع دنیای کردند.

نهادهای مدنی و سازمان­های غیردولتی ایرانی با وجود مسائلی نظیر عدم وجود سفارت بعضی دول از جمله کانادا در ایران، فقدان کانال­های ارتباطی بین­ المللی و گاه انزوای ناشی از سیاست­ خارجی طریق دیگری برای ارسال مدارک خویش در پیش گرفتند. این گروه­های غیردولتی با ارسال مدارک مورد احتیاج به سفارت کانادا در آنکارا سعی نمودند تا این جهت ناهموار را طی کنند. با این وجود، کنسولگری کانادا به بهانه­ های واهی همچون تعیین نبودن هدف سفر با وجود ارائه دعوتنامه از طرف همایش یا عدم استحکام خانواده در ایران برای افراد متاهل و دارای فرزند و یا مواردی که در آنالیز پرونده مسافرت­های توریستی مورد ملاحظه قرار می گیرد مانند تمکن اقتصادی و دارا بودن اموال غیرمنقول، از صدور ویزا اجتناب نمود.

بی تردید ارائه دعوتنامه از سوی کمیته اجرایی این نشست تخصصی خود دلیل روشنی بر باور برگزارکنندگان آن در ضرورت حضور کنندگانی از منطقه بحران­ زده جنوب غرب آسیا است. با توجه به ناامنی و حضور تروریست­ها در منطقه خاورمیانه و نقض گسترده حقوق بشر و بشردوستانه به ویژه حقوق زنان و بچه ها، حضور نهادهای ایرانی، فعالان جامعه مدنی و سازمان­های غیر دولتی که در متن و یا لااقل نزدیک به کانون بحران هستند، در جهت حمایت از صلح و ارزش­های انسانی در این منطقه حساس، انکار ناکردنی است.

انتظار می­رفت دولت کانادا که پس از جنگ دنیای دوم همیشه داعیه­ دار حمایت از حقوق بشر، آزادی­ های اساسی و ارزش­های دموکراتیک است، از رفتارهای گزینشی و سیاسی اجتناب ورزد و بر اساس نزاکت و عرف بین­ المللی و همچنین اصول مسلم حقوق بین الملل بشر از جمله اصل عدم تبعیض با شهروندان دیگر کشورها رفتار نماید و مانع از حضور فعالان حقوق مدنی و حقوق بشر در این نشست نشود.

چگونه است که کانادا از یک­سو منشور حقوق و آزادی­ها را در قانون اساسی خود به رسمیت می­شناسد و قانون حقوق بشر به تصویب می­رساند و مدعی دفاع از اصول و آرمان­هایی همچون برابری همه در برابر قانون، حمایت از حقوق بشر و آزادی نظیر آزادی بیان، آزادی انجمن­ ها و حمایت از افراد در برابر تبعیض است، و از سوی دیگر از حضور افراد در یک مجمع دنیای غیر سیاسی- غیر دولتی که در راستای اعمال اقدامات تعیین در سطح ملی و بین المللی برای تغییر دنیا امروز به سمت آرمان­های انسانی و صلح است، ممانعت به عمل می­آورد؟

همچنین با توجه به اینکه کشورهای میزبان برگزارکننده این گردهمایی، در سال­های گذشته برای فعالان و سازمان­های حقوق بشری ایرانی ویزا صادر کرده­ اند، چگونه در یک همایش مشترک و در حالی که تمامی مدارک به صحت و درستی به کنسول کشور کانادا تقدیم شده، با دلایل واهی و پراکنده و ایرادات غیر منطقی از حضور ایرانیان در این همایش جلوگیری به عمل آمده است؟ به نظر می­رسد اینگونه رفتارهای گزینشی، سیاسی و تبعیض آمیز دولت کانادا نسبت به فعالان عرصه اجتماعی و مدافعان حقوق بشر باشد. رفتاری ضدبشری که در دنیای پر آشوب امروز هرگز فراموش نخواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 760

به "اعتراض به عدم صدور ویزا ایرانیان برای شرکت در گردهمایی کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراض به عدم صدور ویزا ایرانیان برای شرکت در گردهمایی کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید