استیو جابز به فکر فراوری آیفون نانو بوده است

به گزارش واندر هنگر، به گزارش وب سایت The Verge، استیو جابز، مدیرعامل و بنیان گذار اپل، ظاهرا در سال 2010 ایمیلی را فرستاده بود که در آن به فراوری گوشی آیفون نانو اشاره شده بود.

استیو جابز به فکر فراوری آیفون نانو بوده است

استیو جابز یکی از پیشگامان کاریزماتیک عصر کامپیوتر شخصی و بنیان گذار اپل بود که در 5 اکتبر 2011 پس از سال ها مبارزه با سرطان نادر لوزالمعده درگذشت. او یکی از باهوش ترین افرادی بود که در آن موقع به نام مدیرعامل اپل فعالیت می کرد اما خب بعد از فوت وی که ضایعه دردناکی برای شرکت آمریکایی به حساب می آمد، اپل باز هم از جهت پیشرفت خارج نشد و با رهبری تیم کوک، با قدرت به کار خود ادامه داد.

اگرچه حدودا 10 سال از فوت استیو جابز فقید می گذرد اما به تازگی وب سایت The Verge ایمیلی را که به وسیله وی ارسال شده بود را یافت که در آن به گوشی آیفون نانو اشاره شده است. اپل سال گذشته از گوشی های سری آیفون 12 رونمایی کرد که در کنار آن ها شاهد آیفون 12 مینی هم بودیم. این محصول دارای صفحه نمایش 5.4 اینچی و چیپست قدرتمند 5 نانومتری A14 Bionic است. اما پاشنه آشیل آن باتری 2227 میلی آمپر ساعتی است که اصلا عملکرد رضایت بخشی ندارد و کاربران می بایست برای شارژ کردن گوشی خود پاور بانک به همراه داشته باشند که طبیعتا این موضوع کار را کمی سخت می نماید.

اپل امید زیادی به موفقیت آیفون 12 مینی داشت چرا که بسیاری از کاربران خواسته بودند شرکت آمریکایی همان آیفون های کوچک قدیمی را به چرخه فراوری بازگرداند. از طرفی موفقیت چشمگیر آیفون SE 2020 با نمایشگر 4.7 اینچی اپل را برآن داشت تا یک مدل دیگر هم این بار در قامت یک پرچم دار راهی بازار کند. اما دقیقا همان مسئله ای که به خاطر قیمت پایین آیفون SE 2020 به وسیله کاربران و علاقه مندان به گوشی های کوچک نادیده گرفته شد، در آیفون 12 مینی بسیار به چشم آمد و باعث شد اپل در این پروژه شکست بخورد.

استیو جابز به فکر فراوری آیفون نانو بود

در ماه ژوئن سال جاری، اپل فراوری آیفون 12 مینی را متوقف کرد و حتی به نظر می رسد که ظاهراً سال جاری آیفون 13 مینی آخرین مدل در نوع خود خواهد بود؛ چرا که در سال 2022، آیفون 14 جایگزین این گوشی خواهد شد. به طور کلی، گفته می گردد در سال آینده میلادی، آیفون ها باز هم در چهار مدل اما این بار تحت نام آیفون 14، آیفون 14 مکس، آیفون 14 پرو و پرو مکس راهی بازار خواهند شد و دیگر خبری از مدل مینی نخواهد بود.

اما جالب اینجاست در سال 2010، استیو جابز ایمیلی را منتشر کرد که در آن به فراوری یک آیفون کوچک اشاره شده بود. استیو جابز که در آن موقع به نام مدیرعامل اپل فعالیت می کرد، در ایمیل خود از این دستگاه کوچک با نام آیفون نانو یاد کرد. از نانو به نام پسوندی برای نام گذاری محصولی استفاده می شد که اندکی از آیپاد کوچک تر بود و پیچیدگی کمتری هم داشت. حال اینکه چه کاری می شد با این دستگاه انجام داد اصلا معین نیست و خب متاسفانه نمی توانیم از این بابت هم اطلاعات زیادی کسب کنیم.

در این ایمیل که به وسیله شخص جابز نوشته شده بود، در بخشی جداگانه تحت نام برنامه مربوط به آیفون نانو به جزئیات مربوط به این پروژه اشاره شده بود که شامل اهداف قیمتی و نمایش رندرهایی از این محصول بود که انجام این کار به جانی ایو، طراح ارشد آن موقع اپل سپرده شد. علاوه بر این ها، یک سری بخش هایی هم برای برنامه های سال 2011 اپل در نظر گرفته شده بود که در آن، شاهد پسوند {پلاس آیفون 4 با آنتن، پردازنده، دوربین و نرم افزار بهتر} هستیم و برنامه شرکت هم همانطور که در ادامه ذکر شد این بود که بتوان با این محصول تا زمان رسیدن فناوری LTE در سال 2012 از سایر رقبا پیشی گرفت.

نکته جالبی که باید بدانیم این است که وقتی گوشی آیفون 4 پلاس وجود نداشت، اپل نخستین بار از نام پلاس برای گوشی آیفون 6 پلاس که در ماه سپتامبر (شهریور) سال 2014 به بازار عرضه شد استفاده کرد. اینطور که به نظر می رسد، استیو جابز قصد داشت یک مدل بالارده و در واقع پریمیوم از آیفون 4 را تحت نام آیفون 4 پلاس فراوری کند اما نه تنها در آن موقع بلکه حتی سال بعد و با معرفی آیفون 5 هم خبری از مدلی با پسوند پلاس نشد. ایده فراوری محصولی با پسوند پلاس 4 سال قبل از اینکه اولین آیفون با این پسوند راهی بازار گردد به فکر جابز خطور کرد منتها هیچگاه در زمان حیات وی به حقیقت تبدیل نشد.

در این متن بعلاوه ذکر شده است که جابز قصد داشت یک گوشی ارزان تر بر اساس آی پد تاچ فراوری کند تا جایگزین مناسبی برای آیفون 3GS (سومین نسل گوشی آیفون بعد از آیفون و آیفون 3G) باشد. اما خب نمی دانیم آیا این محصول همان آیفون نانو بود یا اینکه جابز برای آن فکر دیگری در سر داشت. در کنار این موارد، جابز اشاره نموده بود که چند تبلیغ کوتاه برای رقبایی نظیر موتورولا دروید و محصولی از بلک بری هم منتشر خواهد نمود.

اندکی بعد از ارسال این ایمیل، استیو جابز بر اثر سرطان لوزالمعده که بیماری بسیار نادری هم بود درگذشت و تیم کوک، مدیرعامل حال حاضر اپل جایگزین وی شد. اندکی بعد از این اتفاق ناخوشایند، اپل از آیفون 4s رونمایی کرد که رونمایی از سیری هم با آن همزمان شد. جالب اینجاست قبل از اینکه جابز فوت کند، روی بخش هایی از آیفون 6 هم مشغول کار بود. جابز فوت کرد اما هیچوقت شاهد رونمایی از محصولی تحت نام آیفون نانو نبودیم و به نظر می رسد کوشش شرکت برای فراوری محصولی با میزان کوچک هم دیگر فایده ای نداشته باشد. چرا که دیگر کاربران به سمت استفاده از محصولاتی با نمایشگر عظیم روی آورده اند. مگر اینکه فناوری جدیدی معرفی گردد که بتوان به یاری آن، در محصولاتی با میزان کوچک هم سخت افزار و باتری قدرتمند را به صورت همزمان در اختیار داشت که فعلا انجام چنین کاری سخت به نظر می رسد.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1747

به "استیو جابز به فکر فراوری آیفون نانو بوده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استیو جابز به فکر فراوری آیفون نانو بوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید