کلانتری: حافظان خوبی برای محیط زیست نبودیم

به گزارش واندر هنگر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما نتوانستیم حافظان خوبی برای نسل های بعد در حفظ محیط زیست باشیم و دلیلش این بود که توسعه را در مقابل محیط زیست قرار دادیم در حالی که اگر محیط زیست نباشد توسعه ای در کار نیست و بالعکس آن نیز صادق است.

کلانتری: حافظان خوبی برای محیط زیست نبودیم

به گزارش خبرنگاران، عیسی کلانتری در مراسم گرامیداشت روز دنیای تالاب ها در بندرخمیر اظهار کرد: لایحه حمایت از تالاب ها قرار است آنالیز گردد، لایحه حمایت و حفاظت از خاک تصویب شده و امیدواریم قبل سرانجام امسال لایحه حمایت از محیط بانان نیز تصویب گردد.

وی اضافه کرد: در سال 1971 وقتی کنوانسیون حمایت از تالاب ها در رامسر تشکیل شد 48 سال پیش در چنین روزی قرار شد دنیا در جهت حفظ محیط زیست تالاب های خود را حفظ کند و کنوانسیون حفظ تالاب ها در ژنو به نام رامسر است و قرار است شهر بندرخمیر به عنوان نماد شهر تالابی در کنوانسیون رامسر ثبت گردد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست توضیح داد: ما نتوانستیم حافظان خوبی برای نسل های بعد در حفظ محیط زیست باشیم و دلیلش این بود که توسعه را در مقابل محیط زیست قرار دادیم در حالی که اگر محیط زیست نباشد توسعه ای در کار نیست و بالعکس آن نیز صادق است.

کلانتری اضافه کرد: مطمئنم اگر روش های درستی را پیش بگیریم که هم محیط زیست حفظ گردد و هم یک توسعه پایدار داشته باشیم که حفظ محیط زیست در دل توسعه پایدار است، کشور محیط زیست بهتری خواهد داشت، یکی از اجزای توسعه پایدار حفظ محیط زیست است، ما فکر نموده ایم هرچیزی در اطراف ماست برای ماست و هیچ حقی برای نسل های دیگر قائل نبودیم.

وی توضیح داد: دریاچه ارومیه را خشکاندیم و حالا باید میلیاردها تومان هزینه برای برگرداندنش کنیم، تالاب انزلی هم در حال از بین رفتن است، گاوحونی را برای توسعه اصفهان خشکاندند، امروز باید فکر کنیم چطور احیایش کنیم، هامون را همسایه هایمان از بین بردند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: فکر کردیم حقابه جازموریان تلف کردن آب است و به جای حفظ تالاب از بین بردیمش، و اکنون برای بازگرداندنش باید هزاران میلیارد هزینه گردد، و مثال های بسیار دیگری از اینکه ما عاقلانه رفتار نکردیم.

کلانتری اعلام کرد: هوای کلان شهرها، ریزگردها، پسماندهایی که در شمال مدفون می گردد و احیای تالاب ها از دستورات و تأکیدات رئیس جمهور به بنده بوده است و خدا می داند کدام تالاب ها قابل برگشت هستند.

وی اعلام کرد: وقتی دولت تصمیم به احیای دریاچه ارومیه گرفت، مردم معترض بودند که آب کشاورزی را می خواهید به دریاچه بریزید! اگر این دریاچه احیا نمی شد 5 میلیون نفر باید آن محدوده را ترک می کردند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: هزینه های برخورد نامناسب با محیط زیست بسیار بالا است، کشوری که احتیاج به رشد و توسعه دارد نباید راه ها را ببندد بلکه باید راه چاره ارائه کند.

کلانتری ابراز کرد: محیط زیست محکم از اصولش دفاع خواهد نمود اما به این بلوغ فکری رسیده که راه توسعه را نبندد.

وی اعلام کرد: ما امروز از 120 درصد آب تجدیدپذیر خود استفاده می کنیم که مقدار مجاز استاندارد آن تنها 40 درصد است. ما سه ملیون هکتار تالاب داریم و برای حفظ آن احتیاج به کمک مردم داریم. از مردم می خواهم در حفظ محیط زیست ما را کمک نمایند و همانطور که خانه اشان را تمیز نگه می دارند محیط زیستشان را نیز پاکیزه نگه دارند. این خیلی دردناک است جاده ها و اطراف جاده های کشوری اسلامی پر از زباله باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 139

به "کلانتری: حافظان خوبی برای محیط زیست نبودیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلانتری: حافظان خوبی برای محیط زیست نبودیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید