کشف سیاره ای مشابه زمین در فاصله 3 هزار سال نوری

به گزارش واندر هنگر، به گزارش خبرنگاران به نقل از انگجت، ستاره شناسان قبلاً سیارات مشابه زمین رصد نموده اند. اما این سیارات بیشتر اطراف ستاره های سرخ کوتوله وجود دارند. این چالشی عظیم به حساب می آید، زیرا اشعه ها و گرمای ستاره سبب می گردد سیاره مشابه زمین غیرقابل سکونت باشد.

کشف سیاره ای مشابه زمین در فاصله 3 هزار سال نوری

اکنون به نظر می رسد سیاره مشابه زمین با ویژگی های بهتری رصد شده است.

محققان یک سیاره خارج از منظومه شمسی به نام KOI456.04 رصد نموده اند که اندازه آن تقریباً مشابه زمین و اندکی کمتر از 2 برابر سیاره خاکی است. این سیاره دور ستاره ای به نام Kepler 160 مدار می زند. 93 درصد نوری که به سیاره می تابد مربوط به این ستاره است. همچنین این سیاره در فاصله 3 هزار سال نوری از زمین قرار داد.

محققان موسسه مکس پلانک در آلمان این سیاره را کشف نموده اند.

KOI456.04 در فاصله ای مشابه زمین و خورشید، دور ستاره اش مدار می زند به طوری که هر مدار آن 378 روز طول می کشد.

محققان با استفاده از اطلاعات تلسکوپ فضایی کپلر و دو الگوریتم جدید که برای مطالعه درخشندگی ستاره ارائه شده بود، سیاره KOI456.04 را ردیابی کردند. در این فرایند محققان به جای جستجو برای کاهش و افزایش ناگهانی نور ستاره (روش ترانزیت) برای اثبات وجود سیاره، الگوریتم هایی را به کار گرفتند تا کاهش اندک نور را نیز ردیابی نمایند.

البته این کشف هنوز به طور رسمی اعلام نشده است. اما محققان 85 درصد اطمینان دارند که KOI456.04 یک سیاره است. برای اطمینان از این کشف باید مطالعاتی به طور مستقیم انجام گردد.

منبع: خبرگزاری مهر