کتاب های مناسب برای بچه ها با نیازهای ویژه شناخته شد

به گزارش واندر هنگر، به گزارش خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون پرورش فکری، شورای کتاب کودک پس از آنالیز و داوری آثار، آ مثل آهو و ف مثل فیل اثر علی خدایی از مجموعه کتاب های مرغک کانون را در بخش کتاب های چاپی برای داوری پایانی به دفتر IBBY ارسال کرد.

کتاب های مناسب برای بچه ها با نیازهای ویژه شناخته شد

بر همین اساس، کلاغ سیاه به سفر می رود! نوشته بابک صابری و تصویرگری شبنم چایچیان نیز از انتشارات فاطمی دیگر کتابی است که به همین بخش راه یافته است.

در همین حال در بخش کتاب های حسی لمسی نیز کتاب گیاهان با طراحی موضوعی و تصویری سمانه نادری و اجرای مریم اسماعیل زاده بزازی به این فهرست راه یافت.

دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان IBBY به منظور ایجاد فرصت برای بچه ها با نیازهای ویژه برای لذت بردن از کتاب ها، تشویق ناشران، توسعه محصولات و اطلاع رسانی آثار مناسب برای آنان، عنوان های شایسته را هر دو سال یک بار در فهرستی منتشر و برای تمامی شعب خود ارسال می نماید.

انتخاب آثار در سه گروهِ محصولاتی که با شکل های خاص همچون بریل، زبان اشاره، کتاب های حسی و لمسی، کتاب های آسان خوان، به خصوص برای بچه ها و نوجوانانی که دارای ناتوانی های زبانی یا ذهنی بوده یا در حال آموزش گیری هستند، کتاب های تصویری که با استفاده از طراحی، موضوعی، تصویرگری و متن ها پاسخ گو به نیازهای این گروه باشد و کتاب های تصویری و رمان هایی که برای بچه ها فراوری شده و دارای شخصیت کودک و نوجوان با نیازهای ویژه است، صورت می گیرد.

بر اساس این خبر، در این فهرست هر ساله 50 عنوان کتاب از ناشران سراسر جهان انتخاب می گردد. در فهرست سال 2017 از ایران کتاب مرغ سرخ پا کوتاه از انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات بچه ها وارد شده بود. همچنین در سال 2015 نیز کتاب تو لک لکی یا دارکوب با تصویرگری علی خدایی از انتشارات کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان راه یافته بود.

این طرح برای اولین بار در سال 1981 با هدف تشویق چاپ کتاب های مناسب برای بچه ها و نوجوانان دارای ناتوانی های جسمی و روحی شروع به کار کرد.

تاکنون مجموعه 4 هزار عنوانی به بیش از 40 زبان زنده جهان از این نوع کتاب ها گردآوری شده است که در شعبه کتابخانه مرکزی نیویورک که زیر مجموعه کتابخانه عمومی تورنتو کانادا است، نگهداری می گردد که علاقه مندان برای مطالعه در محیط کتاب خانه و یا استفاده های تحقیقاتی از این کتاب ها می توانند بهره مند شوند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 508

به "کتاب های مناسب برای بچه ها با نیازهای ویژه شناخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب های مناسب برای بچه ها با نیازهای ویژه شناخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید