همه چیز درباره موزه خانه جلال و سیمین در تهران

به گزارش واندر هنگر، در سرتاسر دنیا رسم بر این است که اقامتگاه های مفاخر خود را تبدیل به موزه و یا موسسه ای خاص می کنند. در ایران هم اینگونه است و مکان های مختلفی وجود دارند که قبلا خانه خانواده و یا افراد خاصی بوده اند و امروزه تبدیل به موزه شده اند. یکی از جدیدترین موزه هایی که دارای پیشینه ای این چنین است و در ایران باز شده، خانه موزه سیمین و جلال که زوج ادبی معاصر ایران هستند، می باشد.

همه چیز درباره موزه خانه جلال و سیمین در تهران

ما امروز در خبرنگاران می خواهیم تا همه چیز را درباره این موزه، تاریخچه آن، مختصری درباره صاحبان آن و راه های دسترسی به این موزه را برایتان توضیح بدهیم.

سیمین دانشور و همسرش جلال آل احمد، دو نویسنده و مترجم ایرانی هستند که آثار زیادی از آن ها به جای مانده است و راهی جدید را در تاریخ نگارش ادبیات فارسی به وجود آورده اند. جدای از این ها، زندگی خصوصی این زوج دارای جذابیت هایی است که کمتر کسی از دوستداران ادبیات از آن خبر ندارد! در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، موزه خانه جلال و سیمین را مورد آنالیز قرار دهیم.

همه چیز درباره موه خانه جلال و سیمین

در بن بستی در خیابان دزاشیب و در شمال تهران خانه ای با صفا و زیبا قرار گرفته است که قبل ترها ساکنینش از بزرگان ادبیات معاصر ایران بوده اند و بعد از گذشت سالیان سال هنوز هم آثارشان به چاپ می رسد. موزه خانه جلال و سیمین (Simin & Jalal Museum House) در واقع خانه شخصی این زوج بوده که به دست جلال آل احمد و هنگامی که همسرش سیمین در حال تحصیل در رشته زیباشناسی دانشگاه استنفورد بوده، ساخته شده است. خودِ ساخت این خانه داستانی شنیدنی دارد که خود یکی از عوامل جذابیت این موزه شده است. در سال 1330، جلال آل احمد تصمیم می گیرد تا خانه ای مسکونی در زمینی که مدت ها قبل دراراضی شمیرانات خریداری نموده بود را بسازد و به همراه همسرش، در آن ساکن شوند.

برای ساخت این منزل، جلال آل احمد با بودجه کلی 5 هزار تومان که 3 هزار تومان آن را هم قرض گرفته بود، کارش را آغاز کرد. درباره ساخت این خانه جالب است بدانید که خودِ جلال، مستقیما در کار ساخت خانه مشارکت داشته است. او در نامه هایی که برای همسرش می فرستاده، از درد دست هایش در هنگام سنگ تراشیدن و آسیب هایی که به جسمش وارد شده بود، تعریف نموده بود. چیزی که در هر آجر این خانه معین است و نمود ویژه ای دارد این است که با عشق بنا شده و پاکی و صداقت این حس حتی الان هم در آن موج می زند.

می دانید که یکی از جذابیت های این موزه چیست؟ تزئینات این خانه هنوز هم مثل زمانی است که صاحبین اصلیش در آن زندگی می نموده اند. در واقع، زمانی که شهرداری تهران این خانه را به قصد تبدیل کردن آن به موزه در سال 1393 خریداری کرد، از اول هم بنا را بر این گذاشته بود که در تزئینات و موقعیت اشیا در منزل تغییری به وجود نیاورد و آن را همانطور که از اول بوده در معرض دیدگان مردم بگذارد. البته به جز ارزش های معنوی این مجموعه، الگوهای معماری آن هم بسیار ارزشمند هستند. امروز که یک سال و اندی از افتتاح این خانه موزه می گذرد، دیگر تبدیل به مکانی شده است شاعران، نویسندگان و هنرمندان بسیاری به آن رفت و آمد می نمایند. راستی می توانید برای آشنایی با باغ موزه های تهران به مجله خبرنگاران مراجعه نمایید.

زمانی که وارد موزه خانه جلال و سیمین شوید، خواهید دید که بعد از گذر از حیاط منزل؛ مجسمه ای مومی از سیمین دانشور در آستانه ورودی منزل و رو به حیاط و حوض زیبای آن قرار داده شده است که گویی بر روی یک جایگاه چوبی قدیمی نشسته است و در انتظار است. سیمین دانشور در یکی از آثارش به نام جزیره سرگردانی که آن را بعد از درگذشت همسرش به رشته تحریر درآورده نوشته است که: احمد نمرده و هنوز زنده است! این مجسمه و حالت انتظاری که در چشمانش است همین حس را به کسانی که از آن بازدید می نمایند، القا می کند. از طرفی دیگر هم در داخل منزل، در نیم طبقه ای که توسط خود جلال آل احمد درست شده، مجسمه مومی او نیز قرار داده شده است. گویی که او هم در حال فکر کردن برای نوشتن و خلق اثری جدید بوده است. البته در واقعیت هم این مکان جایی بوده که جلال آل احمد به آن پناه می برده و آثارش را خلق می نموده است. خانه جلال و سیمین در سال 1383 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در این موزه، تمامی آثاری که توسط این دو نویسنده به نام کشور چه نوشته شده و چه ترجمه شده است، گرد هم آورده شده اند و در یک جا نگهداری می شوند. مهم ترین آثاری که در این موزه نگهداری می شوند عبارتند از: سووشون از سیمین دانشور، مائده های زمینی اثر آندره ژید که توسط جلال آل احمد ترجمه شده، جزیره سرگردانی از سیمین دانشور، غرب زدگی از جلال آل احمد، کتاب ساربان سرگردان از سیمین دانشور و بسیاری از دیگر آثار این زوج هنری است. البته در این موزه آثار دیگری هم به نمایش گذاشته شده که متعلق به این 2 نفر است و بیشترشان هم توسط ویکتوریا دانشور، خواهر سیمین در روز افتتاح موزه یعنی 8 اردیبهشت 1397 به این مجموعه اهدا شده است. از جمله این وسایل می توانیم به:

  • حلقه های ازدواج سیمین و جلال
  • عقدنامه آن ها
  • کارت ملی سیمین دانشور

مختصری در باره جلال آل احمد و سیمین دانشور

جلال آل احمد در سال 1311 در تهران به دنیا آمد. از زمانی که تحصیلات او آغاز شد تا زمانی که تصمیم نهاییش را گرفت، اتفاقات مختلفی افتاد که در بیشترشان هم مورد خشم و غضب پدر خود قرار می گرفت. خاتمه او در سال 1322 وارد دانشسرای عالی شد و چند سال بعد هم با سیمین دانشور آشنا شد و ازدواج کرد. جلال آل احمد در سال 1348 در گیلان چشم از دینا فرو بست و در همان جا به خاک سپرده شد.

سیمین دانشور هم در سال 1300 در شیراز در خانواده ای که مادر نقاش و فرهنگی بود و پدر پزشک، به دنیا آمد. او در سال 1331 به آمریکا برای ادامه تحصیل رفت و حتی در آن جا 2 داستان کوتاه به زبان انگلیسی نوشت و منتشر کرد. سیمین دانشور هم در سال 1390 چشم از دنیا فرو بست.

راه های دسترسی به موزه خانه جلال و سیمین

برای بازدید از موزه خانه جلال و سیمین بهترین راه این است که با استفاده از خط شماره 7 سامانه تندروی اتوبوسرانی تهران و یا مترو به تجریش بروید و از آن جا با یک تاکسی خودتان را به دزاشیب برسانید. ضمناً یادتان باشد ورود به این موزه رایگان است و هر روز به جز شنبه ها از ساعت 9 صبح تا 17 بعد از ظهر برای دیدن آن می توانید مراجعه کنید. ضمناً برای خرید بلیط قطار می توانید به وب سایت آنلاین خبرنگاران مراجعه بفرمایید.

آدرس: تهران، دزاشیب، خیابان شهید رمضانی، کوچه رهبری، کوچه پسندیده، بن بست ارض، پلاک 1

همه چیز را درباره موزه خانه جلال و سیمین برایتان گفتیم. از این که در این خانه چه کسانی زندگی می نموده اند و چه ها در آن گذشته گرفته تا این که الان که موزه شده است، باید انتظار دیدن چه چیزهایی را در آن داشته باشید را برایتان توضیح دادیم. اگر بخواهید می توانید تا در مطلب بهترین موزه های تهران در مجله گردشگری خبرنگاران با دیگر مکان های دیدنی تهران در این زمینه آشنا شوید. تا به حال به این موزه رفته اید؟ لطفا تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: الی گشت
انتشار: 4 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 392

به "همه چیز درباره موزه خانه جلال و سیمین در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره موزه خانه جلال و سیمین در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید