چرا برجستگی دوربین گوشی های هوشمند انقدر عظیم شده است؟

به گزارش واندر هنگر، فارغ از شرکت سازنده، این روزها برجستگی ماژول دوربین گوشی های پرچم دار بزرگتر از هر زمان دیگری شده است. در واقع، گوشی هایی که از ماژول های دوربین بزرگتری بهره می برند معمولا عکس های بهتری را ثبت می نمایند. از طرف دیگر، گوشی های دارای دوربین جمع وجور معمولا توجه زیادی را جلب نمی نمایند. اگرچه به نظر می رسد این فرایند تأثیر مثبتی بر کیفیت عکاسی دارد، اما از نظر بصری چندان جذاب نیست و ضخامت گوشی ها را افزایش می دهد.

چرا برجستگی دوربین گوشی های هوشمند انقدر عظیم شده است؟

روی هم رفته در گوشی های پرچم دار، کاربران تقریبا چاره ای جز کنار آمدن با غول پیکر بودن برجستگی دوربین ندارند. اما چرا این برجستگی ضروری شده است؟ برای درک این موضوع، در ابتدا به مکانیسم دوربین موبایل می پردازیم.

فاصله کانونی، لنزها و ضریب برش

قبل از اینکه به برجستگی دوربین موبایل بپردازیم، باید بعضی مشخصه ها و مؤلفه های مهم دوربین عکاسی را مطرح کنیم. این بخش را با شرح درباره لنزها و فاصله کانونی شروع می کنیم.

هرگونه لنز دوربین، از آن هایی که در دوربین های DSLR هستند گرفته تا گوشی های هوشمند، نور ورودی را در مرکز کانونی جمع می نمایند که به این فرایند هم گرایی گفته می شود. این مرکز کانونی جایی است که سنسور دوربین تعبیه شده تا بتواند تصویر را به صورت دیجیتالی ثبت کند. فاصله کانونی، به فاصله مرکز اپتیکی لنز و مرکز کانونی آن گفته می شود که بر حسب میلی متر اندازه گیری می شود. با این حال، در واقعیت لایه های متعدد لنزها به این معنا هستند که طول واقعی فاصله کانونی معمولا کمتر از طول تبلیغ شده محسوب می شود.

به بیان ساده، فاصله کانونی میدان دید دوربین و میزان عظیمنمایی آن را تعریف می نماید. هرچقدر فاصله کانونی بیشتر باشد، میدان دید محدودتر شده و در عوض عظیمنمایی افزایش پیدا می نماید و به این فرایند زوم گفته می شود. برای درک بهتر این موضوع، می توانید به تصویر زیر نگاه کنید.

نکته مهم این است که فاصله کانونی بر پرسپکتیو تصویر هم تأثیر می گذارد. در عظیم نمایی های طولانی تر، جداسازی و تمایز کمتری بین اشیاء پیش زمینه و پس زمینه وجود دارد.

یکی دیگر از مؤلفه های مهم، ضریب برش یا کراپ فکتور است که این ضریب به اندازه سنسور دوربین بستگی دارد. تصور کنید که به وسیله یک لنز مشغول دیدن یک منظره هستید. یک لنز فارغ از اندازه سنسور، اطلاعات را راهی سنسور دوربین می نماید ولی با توجه به اندازه سنسور، تصویر نهایی کراپ می شود.

هرچقدر سنسور کوچکتر باشد، کراپ هم بسته تر و میدان دید محدودتر خواهد بود و به نوعی تصویر در مقایسه با سنسور فول فریم، عظیمنمایی شده به نظر می رسد. یکی از دلایل استفاده از سنسورهای کوچکتر برای دوربین های تله فوتو موبایل، به همین موضوع برمی شود. با این حال، تصویر کراپ شده از نظر پرسپکتیو مشابه زوم مبتنی بر سنسور فول فریم نیست. روی هم رفته ضریب برش یا کراپ فکتور برای درک ماهیت دوربین های زوم و واید موبایل اهمیت زیادی دارد.

  • عکاسی محاسباتی چیست و چگونه کیفیت عکس ها را متحول می نماید؟

در جست وجوی سنسورهای عظیمتر و زوم های طولانی تر

بعد از مطرح شدن مبانی فاصله کانونی، عظیمنمایی و ضریب برش، حالا می توانیم توجه خود را به برجستگی دوربین گوشی ها معطوف کنیم. اولین دلیل برای افزایش اندازه ماژول دوربین، بحث زوم های طولانی تر است. همان طور که در بخش قبلی گفتیم، فاصله کانونی یک مؤلفه کلیدی برای عظیمنمایی دوربین محسوب می شود.

اگرچه ساختارهای لنزهای پیچیده می توانند به نوعی فاصله کانونی مؤثر را افزایش بدهند، اما در نهایت فاصله بیشتر بین لنز و سنسور برای زوم های طولانی تر ضروری است. شرکت ها برای دستیابی به این هدف، به بهره گیری از لنزهای پریسکوپی روی آورده اند که این نوع لنزها با وجود اندازه کوچکی که دارند، می توانند زوم قابل توجهی را ارائه نمایند. در این فناوری، با استفاده از آینه های مخصوص فاصله بین لنز تا سنسور افزایش پیدا می نماید. تمایل شرکت ها برای افزایش مقدار زوم، یکی از مهم ترین دلایل عظیمتر شدن برجستگی دوربین گوشی های هوشمند است.

عامل دوم افزایش برجستگی دوربین مربوط به استفاده از سنسورهای عظیمتر است. چنین سنسورهایی نور بیشتری را دریافت می نمایند و کیفیت تصویر را بهبود می بخشند. اگرچه اندازه سنسور بیشتر مربوط به ضریب برش است تا فاصله کانونی، اما فاصله کانونی طولانی تر با سنسورهای عظیمتر معمولا مطلوب تر است.

  • دوربین پریسکوپی چیست و چه کاربردی در گوشی های هوشمند دارد؟

باید خاطرنشان کنیم گوشی های هوشمند در صورت استفاده از سنسورهای عظیمتر، معمولا همان ضریب برش نسل های قبلی را حفظ می نمایند که چنین کاری مستلزم فاصله کانونی طولانی تر است. در غیر این صورت میدان دید وسیع تر می شود که ممکن است مطلوب همه نباشد. این موضوع برای دوربین های چندگانه اهمیت بیشتری دارد زیرا بین دوربین های اولترا واید، اصلی و تله فوتو باید تمایز واضحی وجود داشته باشد.

در نهایت باید اعوجاج لنز را در نظر بگیریم که معمولا در لبه های تصویر توجه زیادی را جلب می نماید. افزایش اندازه سنسور و استفاده از کراپ عظیمتر می تواند منجر به اعوجاج بیشتری شود. این مشکل با لنزهای کوچک دارای دیافراگم باز که در گوشی های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند، محتمل تر است. به عنوان مثال می توانید به تصویر زیر نگاه کنید.

افزایش کیفیت لنزها می توانند در این زمینه تأثیرگذار باشند. با این حال با توجه به بدنه گوشی ها و باز بودن دیافراگم لنزهای آن ها، ساخت لنزهای باکیفیت برای گوشی های هوشمند کار بسیار سختی محسوب می شود. یک راه چاره جایگزین برای حل این مشکل، تنظیم فاصله کانونی است. اگر هم برای کاهش اعوجاج فاصله کانونی بیشتر شود، برجستگی ماژول دوربین افزایش پیدا می نماید.

  • زوم دیجیتال و اپتیکال چه تفاوتی با هم دارند؟

سخن آخر

اگرچه در رابطه با افزایش ضخامت برجستگی دوربین گوشی های هوشمند نمی توان فقط یک دلیل را مطرح نمود، اما در این زمینه یک موضوع مشترک دیده می شود. شرکت های مختلف در کوشش هستند که بر محدودیت های قوانین فیزیک به منظور بهبود قابلیت های دوربین و کیفیت تصویر، غلبه نمایند.

تمایل به ارائه زوم های دوربرد و سنسورهای عظیمتر برای کاهش فاصله نسبت به دوربین های حرفه ای، دو عامل عظیم محرک این فرایند به حساب می آیند. این موضوع که بهترین دوربین های موبایل معمولا برجستگی عظیمتری دارند، تصادفی نیست. این در حالی است که گوشی های دارای دوربین های مبتنی بر قابلیت های مرسوم، معمولا ماژول دوربین بسیار کوچکتری دارند.

لازم به ذکر است تقاضا برای باتری های عظیمتر، آنتن های 5G و دیگر قطعات تکنولوژی منجر به افزایش ضخامت بدنه گوشی ها شده اند. به همین خاطر شرکت ها یا باید ضخامت بدنه گوشی ها را تا حد زیادی افزایش بدهند یا اینکه برای تعبیه دوربین های پیشرفته باید ضخامت برجستگی ماژول دوربین را بیشتر نمایند.

  • چرا گوشی های پرچم دار 2021 باید دوربین سوپرزوم داشته باشند؟

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 اسفند 1399 بروزرسانی: 12 اسفند 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1448

به "چرا برجستگی دوربین گوشی های هوشمند انقدر عظیم شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا برجستگی دوربین گوشی های هوشمند انقدر عظیم شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید