نکاتی برای پرورش افلوس یا گیاه بداغ

به گزارش واندر هنگر، این گیاه زیبا که بیش از 150 گونه دارد ظاهری مانند ادریسی دارد. با این تنوع بی نظیر گونه ها، می توانید نوعی از گیاه بداغ را که با منطقه زندگی شما سازگار است در باغچه تان بکارید.

نکاتی برای پرورش افلوس یا گیاه بداغ

خاک باغچه تان خیلی خیس می ماند و یا سریع خشک می شود؟ حیاط تان آفتابگیر است یا سایه دارد؟ می خواهید درخت داشته باشید یا بوته؟ جواب تان هر کدام از گزینه های بالا که باشد گونه مناسبی از گیاه افلوس برای باغچه تان وجود دارد.

این گیاه در اوایل بهار گل می دهد و بعد از گل دهی میوه های جذابش روی آن ظاهر می شوند که جلوه شان کمتر از گل ها نیست و به علاوه خوراکی هم هستند. این میوه ها هم به صورت خام مصرف می شوند و هم در بعضی کشورها از آنها مربا و ژله درست می کنند. گیاه بداغ افلوس می تواند هم به عنوان یک بوته و هم به عنوان درخت پرورش داده شود، بسته به سلیقه و خواست شما دارد. البته برای تبدیل گیاه به درخت باید هرس زیادی روی آن انجام شود تا به شکل مورد نظر برسد.

برگ های گیاه هم از دیگر زیبایی های آن هستند. افلوس تنها یک مدل برگ ندارد؛ برگ های گیاه تان می تواند گرد، باریک و دراز، دندانه دار، صاف، مخملی یا زبر و خشن باشند. باز هم بسته به سلیقه خودتان است که کدام گونه را انتخاب کنید.

در هنگام خرید گیاه افلوس یک گیاه جوان را انتخاب کنید چرا که هر چه سن گیاه زیادتر می شود انتقال آن از گلدان به باغچه سخت تر است. بهترین زمان برای انتقال افلوس به باغچه هم اوایل بهار است، به این ترتیب گیاه یک فصل کامل فرصت دارد تا خود را با شرایط تطبیق دهد.

شرایط نگهداری

- نور

بیشتر واریته های گیاه افلوس ترجیح می دهند در مکانی با آفتاب مستقیم کاشته شوند اما می توان آنها را به مکانی با مقداری سایه هم عادت داد.

- آبکمک

آبکمک باید در فصول گرم سال منظم باشد و در هر بار گیاه طوری آبکمک شود که آب به عمق زیادی از خاک اطراف ریشه برسد. در کل گیاه را به طور منظم آبکمک کنید.

- خاک

افلوس خاکی تقریبا غنی را دوست دارد. بهتر است پی اچ خاک بین 5.5 تا 6.6 باشد با این حال در خاک های قلیایی هم به خوبی رشد می کند. در کل این گیاه خیلی نسبت به خاکی که در آن کاشته می شود سختگیر نیست.

- کود دهی

گیاه را در طول فصل رشد با کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، کود دهی کنید.

تکثیر

امروزه نمی توان بیشتر گونه های گیاه افلوس را به وسیله دانه تکثیر کرد.

برای تکثیر گیاه یا باید یک قلمه نیمه خشبی از آن در تابستان جدا کنید و یا باید گیاه را در فصل پاییز به روش خوابانیدن تکثیر کنید. به هر صورتی که گیاه را تکثیر می کنید باید گیاه نوتان تا بهار آماده باشد تا در این فصل به مکان اصلی منتقل شود.

برای تکثیر گیاه به روش قلمه ساقه، در فصل تابستان چند ساقه از گیاه را که کمی چوبی شده اند به کمک تیغ یا چاقویی تیز و استریل از آن جدا کنید. قلمه ها را در هورمون ریشه زایی قرار دهید تا شانس موفقیت تان بالا برود. چند گلدان کوچک را پر از خاک مخصوص جوانه زنی کنید و سپس قلمه ها را در آن بکارید. قلمه ها را در محیطی گرم و با رطوبت بالا قرار دهید. بعد از چند وقت رشد نو را در آنها مشاهده می کنید و این به معنی موفقیت آمیز بودن قلمه گیری است! قلمه ها را در فصل بهار در مکان اصلی بکارید.

برای تکثیر گیاه به روش خوابانیدن در فصل پاییز یک یا چند شاخه از گیاه را انتخاب کنید. روی شاخه را با یک تیغ یا چاقو چند برش کم عمق بزنید (شاخه را خیلی زخمی نکنید). اگر شاخه ها نزدیک زمین هستند آنها را از محل برش ها به زیر خاک ببرید و روی شان خاک بریزید. خاک را همواره مرطوب نگه دارید.

اگر شاخه ها به زمین نمی رسند، دور شاخه را در محل برش ها مخلوط خاک و خزه مرطوب بپیچید و به وسیله یک پلاستیک این مخلوط را دور شاخه نگه دارید. هر از گاهی پلاستیک را باز کنید و خاک و خزه را مرطوب کنید و سپس دوباره آن را ببندید.

بعد از مدتی شاخه ها ریشه دار می شوند. صبر کنید تا ریشه ها به اصطلاح جان بگیرند و اندکی قوی شوند، سپس شاخه ریشه دار شده را از پایین محل ریشه ها ببرید و به عنوان گیاهی نو در محل مورد نظر بکارید. بهتر است برای کاشت گیاهان نو تا بهار صبر کنید.

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 2099

به "نکاتی برای پرورش افلوس یا گیاه بداغ" امتیاز دهید

1 کاربر به "نکاتی برای پرورش افلوس یا گیاه بداغ" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی برای پرورش افلوس یا گیاه بداغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید