بازسازی آپارتمان: نقش برجسته بهرام دوم بازسازی شد

به گزارش واندر هنگر، مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید از اتمام پروژه حفاظت و بازسازی نقش برجسته بهرام دوم در نقش رستم واقع در شهرستان مرودشت، اطلاع داد.

بازسازی آپارتمان: نقش برجسته بهرام دوم بازسازی شد

جهت دریافت خدمات بازسازی آپارتمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

میراث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، حمید فدایی امروز 20 دی ماه 1400 اظهار کرد: محوطه نقش رستم دارای بیشترین نقش برجسته های تاریخی از دوران ساسانی است و از جمله آن ها نقش برجسته منسوب به بهرام دوم است که در دو صحنه جداگانه در زیر آرامگاه داریوش بزرگ تصویر شده است.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید ادامه داد: این نقش برجسته سنگی که برای قرن ها در معرض دید و گاه دسترس رهگذران و بازدیدکننده های محوطه قرار داشته با آسیب های متعدد و متنوعی روبرو بوده است که عمده ترین آن ها متورق شدن سطح نقوش و ایجاد ترک و شکستگی های فراوان در سطح اثر بوده است، بنابراین موضوع حفاظت از این نقش در اولویت برنامه واحد حفاظت و بازسازی تخت جمشید نهاده شد.

او گفت: حفاظت از این نقش برجسته در محوطه نقش رستم به وسیله تیمی متشکل از متخصصان مستندنگار و نقشه بردار، کارشناس حفاظت، استادکار و نیروی فنی بازسازی و باستان شناس در محوطه نقش رستم به مدت حدود 5 ماه به انجام رسید.

مصطفی رخشنده خو، کارشناس ارشد حفاظت و بازسازی و سرپرست این پروژه حفاظتی گفت: عملیات حفاظت و بازسازی این نقش برجسته شاخص ساسانی با تدوین و تصویب طرح در شورای فنی در زمستان سال 1399 و با اقدام به مستند نگاری دقیق آن به روش فتوگرامتری اثر شروع شد.

او اضافه نمود: پس از تجهیز کارگاه، موضوع آسیب نگاری دقیق نقش برجسته به منظور دسترسی به طرح حفاظت و بازسازی اثر دنبال شد.

رخشنده خو اعلام کرد: با تکمیل آسیب نگاری و انجام مطالعات پایه، رویکرد حفاظتی لازم که مبتنی بر استحکام بخشی قسمت های سست و پوسته شده سنگ بود انتخاب و به منظور پایداری بیشتر نقوش برجسته در برابر عوامل فرساینده محیطی، اعمال شد.

لیلی رضوی کارشناس حفاظت و بازسازی و از اعضای این پروژه حفاظتی افزود: بر روی این دو نقش برجسته شاخص دوره ساسانی، پیش ازاین هیچ گونه عملیات حفاظت انجام نشده بود، بنابراین اقداماتی از قبیل پاک سازی رسوبات از سطح نقوش، تزریق مواد استحکام بخش در پشت قطعات سست و در حال جدا شدن نقوش سنگی و ملاط گذاری درون ترک ها و بخش های کمبود سنگ در اولویت نهاده شد.

او اعلام کرد: در بازسازی قسمت های مختلف نقوش برجسته از مواد و مصالح فرآوری شده آهکی و بازسازیی که پیش ازاین در حفاظت دیگر بخش های مجموعه بکار رفته است، بارنگ و بافتی متناسب با ساختار سنگ تاریخی استفاده شده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 27 فروردین 1401 بروزرسانی: 27 فروردین 1401 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1994

به "بازسازی آپارتمان: نقش برجسته بهرام دوم بازسازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی آپارتمان: نقش برجسته بهرام دوم بازسازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید