مشق های ناتمام دانش آموزان کوچه بینش کتاب می شود

به گزارش واندر هنگر، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در زنجان، دوم بهمن ماه سال 65 در ساعت 12:30 ظهر در زنجان، دو فروند هواپیمای میگ، مدرسه راهنمایی دخترانه نواب صفوی را مورد هدف قرار داد.

مشق های ناتمام دانش آموزان کوچه بینش کتاب می شود

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

پس از گذشت چند دقیقه از وقوع این اتفاق اثری از دانش آموزان نبود و تنها تکه هایی از لباس های آنها به جا مانده بود و در حیاط خون جاری بود.

در اثر این جنایت جنگی رژیم بعثی عراق 8 دانش آموز از آموزشگاه نواب صفوی به شهادت رسیده و 21 دانش آموز نیز مجروح شدند.

متأسفانه، در این اقدام ناجوانمردانه علاوه برمدرسه دخترانه نواب صفوی، 70 تن از دانش آموزان دبستان های پسرانه دیانت و دخترانه ادب نیز به شهادت رسیدند.

امروز با گذشت 34 سال از این اتفاق، مراسمی برای بزرگداشت شهدای این حادثه برگزار گشت.

برنامه صبح خاطره مشق های ناتمام با موضوع گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانش آموز مدرسه نواب صفوی و 22 بهمن کوچه بینش با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی و با حضور تعداد محدودی از مسئولین استانی، فعالان فرهنگی، رزمندگان و شاهدان واقعه بمباران مراکز آموزشی و مسکونی برگزار و دانش آموزان و شاهدان آن واقعه تلخ به بیان خاطرات غم انگیز خود از دوم بهمن ماه سال 65 و شعرخوانی پرداختند.

خوانش بخش کوتاهی از خاطرات یکی از شاهدان واقعه، افتتاحیه تدوین و نگارش کتاب خاطرات و تاریخ شفاهی شاهدان و دانش آموزان آن واقعه تلخ از دیگر برنامه های اجرایی در این مراسم بود.

رئیس حوزه هنری استان زنجان در این مراسم با اشاره به تولید مستند بچه های کوچه بینش گفت: این فیلم مستند حدود 20 تا 30 دقیقه بوده و توسط فیلم سازان زنجانی در حوزه هنری تولید شده است.

امیر نعمتی با اشاره به اینکه در تولید این مستند سعی شده است با کمک زبان هنر این واقعه تلخ ضبط و ثبت شود، اضافه نمود: در این چند دقیقه مستند، بمباران مدرسه از زبان شاهدان عینی و بازماندگانش به تصویر کشیده می شود.

وی شرح داد: در تولید این مستند علاوه بر اینکه مظلومیت این دانش آموزان به تصویر کشیده می شود، ایستادگی، شجاعت و ایثار دانش آموزان و مردم نیز نشان داده شده است.

رئیس حوزه هنری استان زنجان گفت: مستند بچه های کوچه بینش، محصول هنرمندانی دغدغه مند است که با انجام تحقیق و بررسی به طور دقیق به شرح ماجرا پرداخته اند.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر مستند تدوین و تألیف کتاب مربوط به بچه های کوچه بینش هم استارت خورده است، گفت: امیدواریم سال آینده از این کتاب رونمایی کنیم.

مدیر وقت مدرسه نواب صفوی (مدرسه مهدیه) نیز ضمن بیان خاطراتی از روز دوم بهمن سال 65 گفت: دوم بهمن سال 65 یکی از بدترین روزهای عمر من بود، چرا که شاهد شهادت بسکمک از دانش آموزان و حتی گم شدن اجساد آنها بودم.

عصمت صدرمحمدی اضافه نمود: روز حادثه در مدرسه نواب صفوی در دو شیفت فعال بود و من هم در شیفت صبح خدمت می کردم؛ اما برای بردن فرزندانم به مدرسه، دوباره به آنجا برگشتم.

وی ادامه داد: چند دقیقه پس از ورودم، ناگهان صدای عجیبی به گوش رسید و بمب به حیات مدرسه اصابت کرد که در اثر همین حادثه 8 نفر از دانش آموزان شهید شدند.

صدرمحمدی با بیان اینکه در اثر اصابت بمب آزمایشگاه مدرسه کلاً از بین رفت، گفت: شدت اصابت بمب به حدی بود که و دود سیاه، کل محوطه را پر کرده و چهره دانش آموزان کاملاً سیاه شده بود؛ به طوری که قابل تشخیص نبودند.

وی شرح داد: یکی از اتفاقات تلخ این اقدام جنایتکارانه این بود که یکی از دانش آموزان که اکرم فراهانی نام داشت، به شهادت رسید؛اما پیکرش هرگز پیدا نشد.

مدیر سابق مدرسه نواب صفوی گفت: طبق آمار و لیستی که حین عیادت از مجروحان در بیمارستان یادداشت کرده بودم، تعداد مجروحان، 21 نفر و شهدا، 8 نفر بودند که در مدرسه نواب صفوی حضور داشتند.

صدرمحمدی گفت: متأسفانه در اثر این اتفاق مدرسه به حدی از بین رفته بود که پس از دو هفته دانش آموزان مدرسه نواب صفوی به مدرسه جلیل خانی واقع در دروازه رشت انتقال داده شدند.

لیلا شهبازی یکی از مجروحان این حادثه نیز گفت: خاطرات بمباران نمی تواند شباهتی به خاطرات رزمندگان و کسانی که در جبهه های جنگ حاضر بودند، داشته باشد؛ چون در یک لحظه رخ داد و کاری از دستمان برنمی آمد.

وی شرح داد: من در زمان وقوع حادثه در مقطع دوم راهنمایی تحصیل می کردم و بنا به عادت همیشگی به در خانه دوستم رفتم و تصمیم گرفتیم با هم به مدرسه برویم و در نهایت دیرتر از زمان معمول به مدرسه رسیدیم.

وی اضافه نمود: چون در زمان اصابت بمب من و دوستم در بیرون از مدرسه بودیم، مجروح شدیم اما دانش آموزانی که در داخل مدرسه بودند به شهادت رسیدند.

شهبازی شرح داد: یکی از دوستانم که ترکش از وسط ریه اش رد شده بود، امروز نیز پس از گذشت چند سال یکی از ترکش ها در کنار قلبش جا خوش کرده است و هنوز هم مسائل ریوی دارد.

معاون وقت مدرسه بینش نیز در بیان خاطرات خود از بمباران دوم بهمن سال 65 گفت: قبل از انقلاب در مدرسه راهنمایی پسرانه تدریس می کردم که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مدرسه دخترانه نواب صفوی (بینش) منتقل شدم.

مهرانگیز ابراهیمی گفت: ورودی مدرسه، مشرف به درب سردخانه بیمارستان ارتش بود و انتقال پیکرها به سردخانه، لحظات بسیار سخت و دردناکی بود.

امروز پس از گذشت 35 سال قرار است، خاطرات همه بازماندگان این حادثه و البته وقایع مربوط به شهادت دانش آموزان در قالب کتابی تألیف شده و سال آینده در سالروز وقوع آن رونمایی شود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 2 اسفند 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1426

به "مشق های ناتمام دانش آموزان کوچه بینش کتاب می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشق های ناتمام دانش آموزان کوچه بینش کتاب می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید