مرگبارترین حشرات جهان ؛ اگر نزدیک این حشرات شوید سرنوشت تان مرگ است

به گزارش واندر هنگر، محققان و دانشمندان می گویند حشرات متنوع ترین جانوران روی زمین هستند.در جهان امروز، تقریبا 900هزار گونه حشره زندگی می کند که تقریبا 80درصد گونه جانوری جهان را تشکیل می دهند.

مرگبارترین حشرات جهان ؛ اگر نزدیک این حشرات شوید سرنوشت تان مرگ است

به گزارش خبرنگاران، جالب است بدانید که 91هزار گونه حشره هنوز به جای مانده که باید دانشمندان آنها را مطالعه و طبقه بندی کنند. در میان این گونه جانوری متنوع، تعدادی از آنها مرگبارترین حشرات جهان به شمار می آیند.

کک موش

وقتی صحبت از کک می شود، احتمالا به یاد این می افتید که گربه خانگی تان یا سگ همسایه مدام خود را می خاراند و تنها علتش هم این است که این موجودات ریز، روی بدن آنها زندگی می کنند. کک ها معمولا بین دو سانتی متر طول دارند و رنگ آنها تیره است.

وقتی کک یک حیوان را گاز می گیرد تا از خون او تغذیه کند، محل گاز گرفتگی قرمز می شود و با خارش بسکمک همراه است. همان طور که گفته شد، کک گربه و سگ یکی از متداول ترین این حشرات است اما در میان آنها ککی که روی بدن موش زندگی می کند، از جمله حشرات مرگبار به شمار می رود.

کک موش، ناقل باکتری کشنده ای به نام یرسینیا پستیس است که در قرن چهاردهم جمعیت زیادی در اروپا را به کام مرگ کشاند و این بیماری مهلک چیزی جز مرگ سیاه یعنی طاعون نبود.

در طول سال های 1348 تا 1350میلادی ده ها میلیون نفر به علت ابتلا به طاعون جان خود را از دست دادند و گفته می شود علت اصلی آن موش هایی بودند که به وسیله کشتی های تجاری وارد اروپا شدند و بیماری را منتقل کردند. اگرچه در آن سال ها با تلاش فراوان جلوی انتشار این بیماری گرفته شد اما هرگز ریشه کن نشد و همچنان مرگ سیاه گریبانگیر انسان هاست.

زنبور سرخ آسیایی

می گویند زنبور سرخ آسیایی با شش سانتی متر قد و طول بال های هفت سانتی متری، بزرگ ترین زنبور جهان است. گزیدگی به وسیله این زنبور اصلا شبیه به زنبور عسل نیست. این حشره در آسیای شرقی خصوصا کوهستان های ژاپن فراوان دیده می شود.

به گفته افرادی که به وسیله این زنبور گزیده شده اند، نیش این حشره شبیه فرو کردن سوزن در بدن است. زهر زنبور سرخ آسیایی از هشت ماده مختلف تشکیل شده است. یک ماده باعث ایجاد درد در بدن می شود، ماده دیگر بافت های ظریف بدن را از بین می برد و بدتر از همه اینکه ماده دیگر بویی را ایجاد می کند که باعث جلب توجه زنبورهای سرخ آسیایی دیگر می شود.

افرادی که به نیش زنبور حساسیت دارند اگر به وسیله این حشره آسیایی گزیده شوند، سرنوشتی جز مرگ در انتظارشان نیست. البته داشتن آلرژی تنها یک علت مرگ است و گاهی اوقات تزریق بیش از میزان ماده شیمیایی به نام ماندارا تاکسین به بدن فرد باعث مرگ او می شود. هر سال 70 نفر به دست زنبور سرخ آسیایی می میرند.

هزارپای خانگی مدیترانه ای

هرچند خاستگاه هزار پای خانگی منطقه ها مدیترانه ای است اما این حشره در همه جای جهان یافت می شود. شاید به نظر شما هزارپا حشره زیبایی به نظر نرسد اما این جانوران بسیار مفید هستند و با خوردن دیگر حشرات و گاهی اوقات هم عنکبوت ها به چرخه طبیعت کمک می کنند.

اما شاید تعجب کنید اگر بدانید هزارپاها گاهی اوقات صدمات بسیار زیادی را موجب می شوند و تهدیدی جدی برای انسان به شمار می روند. اگر یک انسان به وسیله هزارپا گاز گرفته شود فرد درد بسیار زیادی را احساس می کند؛ به طوری که باید ساعت ها سوزش تحمل کند. معمولا افرادی که به وسیله هزارپا کشته می شوند به سمی که این حشره به درون بدن تزریق می کند حساسیت نشان می دهند.

مورچه های آتشین

مورچه ها نسبت به جثه انسان حشراتی بسیار کوچک هستند که ضرری برای انسان ندارند اما در میان این موجودات ریز و کوشا، گونه ای خاص از آنها برای انسان بسیار مرگبار هستند. گونه ای به نام مورچه های آتشین. تا به امروز بنابر تحقیقاتی که دانشمندان به عمل آورده اند، بیش از 280 گونه مورچه وجود دارد که نیش می زنند یا گاز می گیرند و مشهورترین آنها مورچه آتشین نام دارد.

معمولا این گونه از مورچه ها با نیش زدن شکار خود را از پا در می آورند و می خورند اما مورچه های آتشین وحشی تر و مرگبارتر از گونه های مشابه خود هستند. آنها بعد از نیش زدن طعمه خود، سمی را به او تزریق می کنند که سولینوپسین نام دارد و چنانچه یک انسان به وسیله مورچه آتشین گزیده شود، در اثر این سم احساسی شبیه به سوختگی را تجربه می کند.

با توصیفاتی که از مورچه آتشین شد باید گفت که این حشره کوچک برای انسان می تواند خطرناک باشد. مورچه های آتشین برای انسان مرگبار هستند. گفته می شود تقریبا پنج درصد افرادی که به وسیله این مورچه گزیده می شوند به علت شوک آنافیلاکسی که به آنها دست می دهد به کام مرگ کشیده می شوند.

در شوک آنافیلاکسی مقدار بالایی از واسطه های شیمیایی در اثر سم مورچه آتشین آزاد می شود که باعث افت شدید فشار خون در فرد شده و چنانچه شخص فورا تحت مداوا قرار نگیرد، جان خود را از دست می دهد.

سیافو

سیافو گونه ای دیگر از مورچه هاست که بسیار شبیه به مورچه آتشین است و در آفریقای مرکزی و شرقی زندگی می کند اما این حشره در قسمت هایی از قاره آسیا هم یافت می شود. گفته می شود که این مورچه ها در کلونی های 20 میلیونی زندگی می کنند.

نکته قابل توجه درباره سیافو این است که این حشرات نابینا هستند ولی با وجود نابینایی قادرند تا کیلومترها سفر کنند. در میان مورچه های سیافو گروهی وجود دارد که به آنها مورچه های سرباز گفته می شود. وظیفه این مورچه ها نیش زدن و کشتن طعمه است.

به گفته محققان مورچه هایی که قادر به نیش زدن هستند، عضوی شبیه آرواره دارند که از یک لایه غلاف مانند تشکیل شده است تا بتواند گاز بگیرد. آرواره های این مورچه ها آن قدر قوی است که در بعضی از نقاط آفریقا برای بخیه استفاده می شود.

به این ترتیب که مورچه را روی محل بریدگی قرار می دهند و وقتی سیافو محل زخم را گاز گرفت، تنش را جدا می کنند تا سرش روی زخم بماند. بعد از چهار روز سر زخم کاملا بسته و خوب می شود. افراد سالخورده و جوان ها به نیش این حشره بسیار حساس هستند و آمار بسکمک مبنی بر کشته شدن انسان ها به وسیله نیش سیافو وجود دارد.

تقریبا سالانه 20 تا 50 نفر در شهر از نیش سیافو جان می بازند. این مورچه ها بسیار تهاجمی هستند و اگر کسی کلونی آنها را به هم بریزد، ممکن است که مورد هجوم سیافوهای مرگبار قرار بگیرد.

مگس تسه تسه

مگس ها به تنهایی موجوداتی مزاحم هستند، حالا تصور کنید مگسی که از خون موجودات دیگر تغذیه می کند، چقدر مشمئز کننده است. مگس تسه تسه در صحراهای کالاهاری و ساهاران یافت می شود. این حشره امروزه مورد مطالعه بسکمک از دانشمندان است؛ چراکه تسه تسه ناقل بیماری بسیار مرگباری است.

این گونه از مگس ها بسیار شبیه مگس خانگی هستند، با این تفاوت که روی سرشان عضوی شبیه خرطوم دارند. تسه تسه از خرطوم برای مکیدن خون استفاده می کند. از این حشره مرگبار 34 گونه خاص وجود دارد که همه آنها در سه گروه مگس ساوانایی، مگس جنگلی و مگس رودخانه ای قرار می گیرند.

برخلاف یک مگس معمولی که بی خطر به نظر می رسد، تسه تسه مرگبار و کشنده است تا جایی که هر سال 250 تا 300 هزار نفر به علت بیماری ای که مرض خواب نام دارد، در آفریقا جان خود را از دست می دهند. در بدن تسه تسه تک یاخته هایی زندگی می کنند که وقتی حشره شخصی را نیش می زند، این تک یاخته ها وارد بدن او می شوند و فرد را بیمار می کنند؛ بیماری ای که به نام خواب مشهور است.

نکته قابل توجه در این است که اگر این بیماری فرد را از پا در نیاورد، مطمئنا از فعالیت غدد بدن جلوگیری کرده یا گردش خون را با مشکل روبرو می کند. وقتی که این بیماری سیستم عصبی را در برمی گیرد، گیجی و خواب آلودگی به سراغ فرد می آید که نتیجه آن فراموشی و چرت زدن است. در سال 2008 این بیماری در اوگاندا به صورت فراگیر منتشر شد و قربانیان بسکمک بر جا گذاشت.

کیسینگ باگ

این حشره نخستین بار در قرن نوزدهم به وسیله چارلز داروین کشف شد. کیسینگ باگ حشره ای است که هیچ کس دوست ندارد به آن نزدیک شود. 138 گونه از این حشره دوست نداشتنی وجود دارد که بیشتر آنها در آمریکا زندگی می کنند و باقی هم در آسیا، استرالیا و آفریقا پراکنده اند.

همه گونه هایی که تا به امروز از این حشره شناخته شده اند، قادر به تولید انگل های مضر هستند که بسیار خطرناک است. محل زندگی کیسینگ باگ همانجایی است که انسان ها زندگی می کنند. آنها معمولا در بیرون از خانه یافت می شوند و شاید باور نکنید که هر سال 45 تا 50 هزار نفر بر اثر گازگرفتگی این حشره جان خود را از دست می دهند.

علت مرگ انگل هایی هستند که این حشره با خود همراه دارد. هرچند انگل هایی که به وسیله کیسینگ باگ تولید می شوند بسیار کوچک هستند اما مرگبار بودن آنها را نمی توان نادیده گرفت. معمولا پس از حمله این حشره اطراف محل گازگرفتگی ورم می کند و بعد آرام آرام بیماری به بافت های روده سرایت می کند و حتی مسائل قلبی را هم موجب می شود. نام این بیماری مهلک چاگاس است که معمولا افراد از آن جان سالم به در نمی برند.

زنبور عسل آفریقایی

اگر خانه شما باغچه داشته باشد، دیدن زنبورها یک امر عادی است اما چنانچه با زنبور عسل آفریقایی روبه رو شدید، مطمئن باشید که با مشکل روبه رو خواهید شد. چنانچه فردی به وسیله این زنبور گزیده شود تازه اول ماجراست؛

چرا که بعد از اولین گزیدگی، زنبورهای عسل آفریقایی دوباره به صورت دسته جمعی به فرد حمله می کنند.

در سال 1956 این زنبورها برای ساختن عسل بیشتر به برزیل آورده شدند اما با فرار این حشرات، طرح ناموفق ماند و از طرفی زنبورها به آمریکای مرکزی رسیدند و حتی تا نواحی جنوب غربی آمریکا نیز پیش رفتند.

همان طور که گفته شد این زنبورها به صورت گروهی حرکت می کنند و کافی است که یکی از زنبورها فردی را نیش بزند، آن موقع است که باقی زنبورها هم به او حمله کنند. می گویند که یک دسته از زنبورهای عسل آفریقایی می توانند یک اسب را از پا در آورند.

پشه آنوفل

وقتی که دمای هوا از 10 درجه سانتی گراد بالاترمی رود یا به محض غروب آفتاب، پشه ها، این حشرات موذی ظاهر می شوند. هیچ کس دوست ندارد که به وسیله این حشرات گزیده شود اما نیش پشه های ماده می تواند بسیار خطرناک و ناقل بیماری باشد.

تقریبا 3500 گونه پشه وجود دارد که 200 نوع از آنها در آمریکای شمالی یافت می شوند و ناقل بیماری هایی از جمله تب زرد، تب دنگی و التهاب حاد مغزی هستند. مطمئنا همه ما نیش پشه را تجربه کرده ایم اما اگر بدانید که گاهی اوقات نیش پشه ها موجب یک عمر بیماری یا مرگ می شود، آیا از این حشره کوچک وحشت نخواهید کرد؟

مالاریا مشهورترین پشه بیماری زاست. این حشره بیشتر در نواحی استوایی دیده می شود. هر سال بین 350 تا 500 میلیون نفر به وسیله این پشه گزیده می شوند که 1 تا 3میلیون نفرشان جان خود را از دست می دهند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 شهریور 1402 بروزرسانی: 4 شهریور 1402 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 2266

به "مرگبارترین حشرات جهان ؛ اگر نزدیک این حشرات شوید سرنوشت تان مرگ است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگبارترین حشرات جهان ؛ اگر نزدیک این حشرات شوید سرنوشت تان مرگ است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید