بازسازی ساختمان: بازسازی جنجالی گنبد مسجد امام(ره) اصفهان در ایستگاه پایانی

به گزارش واندر هنگر، خبرنگاران : عملیات بازسازی 11 ساله گنبد بزرگ مسجد تاریخ امام(ره) (جامع عباسی) اصفهان که در سال های اخیر با نقدها فراوان همراه بود در مراحل پایانی است.

بازسازی ساختمان: بازسازی جنجالی گنبد مسجد امام(ره) اصفهان در ایستگاه پایانی

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش آنا، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان علیرضا ایزدی اظهار کرد: گنبد مسجد امام((ره) اصفهان با کاربرد بیش از 500هزار قطعه کاشی به عنوان بزرگ ترین گنبد کاشی کاری از مساجد تاریخی دنیا شناخته می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان ادامه داد: در اواخر سال 1389 با نصب داربست بر روی گنبد مشاهده شد که در بخش جنوب شرق گنبد به علت اینکه بیش از سایر بخش های گنبد در معرض آفتاب و عوارض جوی است، لایه های زیرین و تزئینات کاشی کاری گنبد دچار آسیب جدی شده است. روی همین اصل با توجه به اینکه این بخش از گنبد در عملیات دهه 80 خورشیدی بازسازی شده بود، عملیات بازسازی با تجهیزات کارگاه و انتخاب پیمانکار متناسب با این گنبد شروع شد.

وی اضافه نمود: این گنبد بزرگ از 16 ترک تشکیل شده و ارتفاع بدنه اصلی گنبد از کمربند تابش فوقانی گنبد بیش از 37 متر است، لذا با آنالیز های به عمل آمده در حین عملیات بازسازی، معین شد سایر ترک های گنبد نیز احتیاج به بازسازی دارد، لذا پس از اتمام عملیات ترک های آسیب دیده و بازسازی کامل لایه های زیرین گنبد، کار بازسازی سایر ترک ها نیز در دستور کار نهاده شد.

ایزدی بیان نمود: با تأمین اعتبار لازم، تمامی ترک ها، لایه های زیرین و تزئینات کاشی کاری گنبد با بیش از500 هزار قطعه کاشی به طور کامل بازسازی شد و با انتها بازسازی ترک شانزدهم، عملیات بازسازی این گنبد امروز پنجشنبه 29 اردیبهشت ماه به صورت مجازی و با دستور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با حضور قائم مقام وزیر و معاونت میراث فرهنگی کشور رسماً به انتها رسید و عملیات جمع آوری داربست های گنبد پس از 11 سال بعد از پاک سازی کامل گنبد به زودی شروع می گردد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 28 خرداد 1401 بروزرسانی: 28 خرداد 1401 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 2050

به "بازسازی ساختمان: بازسازی جنجالی گنبد مسجد امام(ره) اصفهان در ایستگاه پایانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی ساختمان: بازسازی جنجالی گنبد مسجد امام(ره) اصفهان در ایستگاه پایانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید