تور اروپا ارزان: مدارگرد اروپا جزئیات بی سابقه ای از سطح مریخ را آشکار کرد

به گزارش واندر هنگر، به لطف ده ها ربات فعالی که هم اکنون روی سطح سیاره سرخ یا در مدار آن فعالند، مریخ هر روز برای بشر واضح تر از قبل می گردد و حالا در یکی از تازه ترین تصاویر از مدارگرد مارس اکسپرس (Mars Express) آژانس فضایی اروپا (ESA)، یک ویژگی منحصر به فرد مریخ شناسی با جزئیات خیره کننده به تصویر کشیده شده است.

تور اروپا ارزان: مدارگرد اروپا جزئیات بی سابقه ای از سطح مریخ را آشکار کرد

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

این شیارها که مانند خراش هایی غول پیکر در سطح سیاره به نظر می رسند، بخشی از یک سیستم گسلی بزرگ در مریخ هستند که با نام گوداله تانتالوس (Tantalus Fossae) شناخته می گردد. جدا از جزئیات موجود در تصویر، مقیاسی که در این تصویر دیده می گردد بسیار شگفت انگیز است. این فرورفتگی ها تا 350 متر عمق و 10 کیلومتر عرض دارند و می توانند تا 1000 کیلومتر امتداد داشته باشند.

این تصویر دارای رنگ بندی واقعی است و این یعنی اگر انسان با چشمان خود به منطقه نگاه می کرد همین چشم انداز را می دید. نکته جالب توجه این است که این تصویر، از نظر فنی یک عکس به شمار نمی رود بلکه از یک مدل عوارض دیجیتالی مریخ و با استفاده از کانال های رنگی دوربین استریو وضوح بالای مارس اکسپرس فراوری شده است، اما در عین حال نمای فوق العاده واضحی از این منطقه وسیع مریخ ارائه می نماید.

تصویر نخست یک پرسپکتیو مایل را نشان می دهد، در حالی که عکس بعدی نمای رو به پایین از گوداله تانتالوس است. به گفته آژانس فضایی اروپا، توان تفکیک در این تصویر تقریباً 18 متر در پیکسل است و مرکز تصویر هم نقطه ای حدود 43 درجه شمالی و 257 درجه شرقی مریخ را نشان می دهد. جهت شمال در این تصویر به سمت راست است.

گوداله، یک بخش توخالی یا فرورفتگی از سیاره محسوب می گردد و گوداله تانتانوس در امتداد بخش شرقی از یک آتشفشان گسترده و نسبتا مسطح مریخی، با نام کوه آلبا (Alba Mons) واقع شده است. از نظر مساحت، کوه آلبا بزرگ ترین آتشفشان روی مریخ است که میدان های جریان آتشفشانی آن حداقل 1350 کیلومتر توسعه دارند. اما از نظر بلندی، ارتفاع آن تنها 6.8 کیلومتر است.

این گوداله ها زمانی ایجاد شدند که کوه آلبا از پوسته سیاره خارج و باعث شد که ناحیه اطراف آن پیپ وتاب بخورد و شکسته گردد. آژانس فضایی اروپا در شرح این منطقه نوشت: گسل های گوداله تانتالوس نمونه ای عالی از یک ویژگی سطحی است که با عنوان گرابن (Graben) یا فروزمین شناخته می گردد. هر ترانشه، با باز شدن دو گسل موازی شکل می گیرد و در نتیجه باعث می گردد که سنگ میان آن ها به داخل فضای خالی سقوط کند.

در ضلع غربی کوه آلبا هم ویژگی مشابهی یافت می گردد که به گوداله آلبا (Alba Fossae) معروف است. اما این تصاویر فقط برای تماشا زیبایی نیستند بلکه ممکن است به بشر برای درک بهتر شیوه تشکیل سطح مریخ یاری نمایند. تصور می گردد که این ساختارها یکباره شکل نگرفته اند، بلکه یکی پس از دیگری ایجاد شده اند و این فرآیند منجر به متلاشی شدن بعضی از فرورفتگی های متقاطع با آن ها شده است.

برای نمونه دهانه برخوردی که در تصاویر دیده می گردد دارای گرابن هایی است که در سراسر آن وجود دارند و این موضوع نشان می دهد که ابتدا دهانه در آنجا بوده است. دهانه کوچک تری هم در سمت چپ دیده می گردد که که در بالای فرورفتگی ها واقع شده است و احتمالا جوان تر است.

لازم به ذکر است مأموریت مارس اکسپرس بیش از 18 سال در مدار مریخ می چرخد و همچنان به فرستادن داده های ارزشمند از این سیاره ادامه می دهد.

عکس ها: گوداله تانتالوس مریخ

Credit: ESA/DLR/FU Berlin

منبع: Science Alert

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 2054

به "تور اروپا ارزان: مدارگرد اروپا جزئیات بی سابقه ای از سطح مریخ را آشکار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور اروپا ارزان: مدارگرد اروپا جزئیات بی سابقه ای از سطح مریخ را آشکار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید