فواید شگفت انگیز بوسیدن کودک

به گزارش واندر هنگر، مهر و محبت و بوسه های مادرانه هورمون های استرس کودک را کاهش می دهد و مادر های مهربانی که فرزندشان را زیاد می بوسند با این کار فواید بهداشتی بسیار زیادی برای فرزند دلبندشان فراهم می نمایند.

فواید شگفت انگیز بوسیدن کودک

در آغوش گرفتن، بوسیدن و ابراز محبت به وسیله والدین به ویژه مادران می تواند به کاهش استرس کودک و فرونشاندن هورمون هایی که در ایجاد التهاب در بدن نقش دارند، یاری کند.

بوسیدن یکی از راه های مهم در نشان دادن ابراز محبت و علاقه به طرف مقابل است. در این میان بوسیدن بچه ها به وسیله والدین نیز از اهمیت زیادی در آرامش روحی و روانی بچه ها دارد.

تا به حال شاید فکر می کردیم که بوسیدن فرزند به وسیله مادر فقط نشان دهنده محبت مادر است و پیوند عاطفی بین کودک و مادر را قویتر می نماید، اما یافته های تحقیقاتی تازه نشان می دهد که بوسیدن فرزند و کودک به وسیله مادر تاثیرات فیزیولوژیکی نیز در بدن کودک ایجاد می نماید.

بچه هاتان را ببوسید تا کودک آرامش داشته باشد

آنالیز ها نشان داده مهر و محبت و بوسه های مادرانه هورمون های استرس کودک را کاهش می دهد و مادر های مهربانی که فرزندشان را زیاد می بوسند با این کار فواید بهداشتی بسیار زیادی برای فرزند دلبندشان فراهم می نمایند.

تجربه های اولیه دوران کودکی می تواند به وسیله تاثیر بر احتمال التهاب مزمن در بدن و واکنش سیستم ایمنی که خط مقدم دفاع بدن در برابر بیماری هاست، اثر ماندگاری بر سلامت بدن داشته باشد. در آغوش گرفتن، بوسیدن و ابراز محبت به وسیله والدین به ویژه مادران می تواند به کاهش استرس کودک و فرونشاندن هورمون هایی که در ایجاد التهاب در بدن نقش دارند، یاری کند.

فواید بوسیدن بچه ها به وسیله والدین

توجه و محبت تماشا از جانب پدر و مادر یکی از احتیاج های بچه ها است. بچه های که در دوران کودکی، نوجوانی و حتی بزرگسالی مورد لطف و توجه والدین خود قرار می گیرند، بهتر می توانند عواطف و احساسات مثبت خود را با آدم های مهم زندگی شان یعنی پدر و مادر، همسر و بچه ها خود به اشتراک بگذارند.

زیرا از محبت لبریز شده اند و آمادگی دارند با آنچه خود چشیده اند، کام اطرافیانشان را شیرین نمایند و بالعکس بچه های که کمتر مورد توجه بوده اند، از نظر هوش هیجانی و عاطفی و توانایی برقراری ارتباطات سالم و مفید با دیگران ضعف های زیادی دارند. راه های ابراز علاقه به فرزند فرق دارد.

مهر و محبت و بوسه های مادرانه هورمون های استرس کودک را کاهش می دهد و مادر های مهربانی که فرزندشان را زیاد می بوسند با این کار فواید بهداشتی بسیار زیادی برای فرزند دلبندشان فراهم می نمایند.

تجربه های اولیه دوران کودکی می تواند به وسیله تاثیر بر احتمال التهاب مزمن در بدن و واکنش سیستم ایمنی که خط مقدم دفاع بدن در برابر بیماری هاست، اثر ماندگاری بر سلامت بدن داشته باشد. در آغوش گرفتن، بوسیدن و ابراز محبت به وسیله مادران می تواند به کاهش استرس کودک و فرونشاندن هورمون هایی که در ایجاد التهاب در بدن نقش دارند، یاری کند.

نوازش و محبت از لحاظ عاطفی روح و روان هر انسانی را می تواند به شدت تحت تاثیر خودش قرار دهد. وقتی صحبت از بچه ها به میان می آید این تاثیر بسیار برجسته تر می گردد؛ چون رشد عاطفی و هوش هیجانی کودک را می تواند ارتقا دهد. اما در این مورد نمی توان معیار عددی داد که هر کودک احتیاج دارد روزانه چند مرتبه بوسیده گردد یا در آغوش گرفته گردد.

معیار های مربوط به عواطف و رشد روانی افراد معیار هایی نسبی هستند که در افراد و شرایط مختلف متفاوت هستند و بیشتر مواقع افراط یا کمبود آن ها قابل تشخیص است و شما به صورت غریزی می توانید آن را بسنجید.

با بوسیدن کودک به او شخصیت دهید

ابراز علاقه به کودک به وسیله بوسیدن، لمس کردن و یا در آغوش گرفتنش می تواند به کودک یاری کند شخصیتی خاص داشته باشد. این کار نه تنها باعث بهبود سلامت فیزیکی کودک می گردد، بلکه روی سلامت روانی او نیز تاثیر می گذارد.

بسیاری از بچه های که خوب پرورش می یابند نسبت به احتیاج های دیگران حساس هستند، با بچه ها دیگر به خوبی برخورد می نمایند، رابطه ای پیروز می سازند و در مقایسه با بچه های که مادرانشان اهمیت زیادی به آن ها نداده اند، پیروزیت های تحصیلی بیشتری دریافت می نمایند.

مزایای این اهمیت تا زمانی که کودک بالغ می گردد نیز ادامه دارد. زمانی که دیگر نوبت آن ها برای بزرگ کردن فرزندشان می رسد، می توانند همدلی که آموختند و توانایی فهمیدن دیگران را به بچه ها خود منتقل نمایند.

آیا بوسیدن سن مشخصی دارد؟

بوسیدن بچه ها از نظر سنی محدودیت خاصی ندارد؛ بدین معنا که فرزند نوجوان و جوان نیز می تواند همچون طفل خردسال، از ابراز محبت و بوسه پدر و مادر شاد گردد، اما راه های ابراز علاقه با بزرگ تر شدن بچه ها و افزایش درک و فهم آن ها متفاوت تر می گردد و با توجه به بحثی که درباره زبان عشق مطرح است باید ببینیم آیا فرزند نوجوان و جوان ما همچنان از تماس فیزیکی مثل در آغوش گرفتن و بوسیدن احساس رضایتمندی می نماید یا اینکه دوست دارد روش های جایگزینی مثل تأیید کلامی پدر و مادر یا وقت گذاشتن برای شنیدن حرف هایش و … درباره او بیشتر به کار رود.

نوزادان هیچ محدودیتی برای بوسیدن ندارند

در دوره نوزادی، هیچ محدودیتی برای تماس فیزیکی از جمله بوسیدن وجود ندارد. برخلاف تئوری های گذشته که تأکید می کردند افزایش تماس فیزیکی مادر در این دوران موجب می گردد کودک وابسته و غیرمستقل بار بیاید، امروزه به اثرات مثبت تماس فیزیکی و بوسیدن نوزاد بیشتر تأکید می گردد.

بچه ها دختر به بوسیدن بیشتر اهمیت می دهند

در میان بچه ها، معمولاً دختر ها بیشتر به ابراز علاقه به وسیله بوسیدن تمایل نشان می دهند. هر چند بوسیدن پسر نیز مانعی ندارد، اما پسر ها دوست ندارند در جمع همسالان خود این گونه از طرف پدر و مادر مورد توجه قرار بگیرند؛ چراکه به لحاظ اجتماعی نتیجه مثبتی برایشان به همراه ندارد و از طرف گروه همسالان فردی بیش از مقدار وابسته به مادر و خانواده تلقی می گردد.

راه محبت کردن به پسران

معمولاً در دوره بلوغ پسران، می توان تماس فیزیکی همراه با کمی هیجان را جایگزین بوسیدن کرد. مثلاً دستش را هنگام مصافحه بفشارند یا محکم به پشت او بزنند. حتی گاهی اوقات گفتن جمله چقدر مرد شده ای تأثیر عاطفی بیشتری روی پسر های نوجوان دارد تا بوسیدنشان. مسلماً مادران به خاطر عواطف و احساسات زنانه و حضور پررنگ تری که نسبت به پدران در خانه دارند، بیشتر ارتباط عاطفی و تماس فیزیکی به وسیله بوسیدن بچه ها را به عهده دارند.

دختران به بوس کردن پدر محتاج ترند

وقتی پدر به خانه می آید، باید با همه اعضای خانواده مصافحه و روبوسی کند. در این میان دختر ها به بوسیدن پدر و ارتباط عاطفی قوی با او محتاج ترند. هرچه پیوند و رابطه پدر و دختری به وسیله تماس فیزیکی مناسب مثل بوسیدن قوی تر باشد، احتمال انحراف رفتاری و اخلاقی دختران در سنین نوجوانی به شدت کاهش پیدا می نماید.

فواید بوسه برای مادر

بوسیدن کودک برای مادر هم فوایدی دارد. هنگام بوسیدن سطح اکسی توسین (ماده شیمیایی آرامبخش بدن) و آندورفین خون (ماده شیمیایی که در بدن حالت سرخوشی ایجاد می نماید) افزایش پیدا می نماید. بعلاوه بوسیدن باعث افزایش دوپامین که به احساس وابستگی و دلبستگی عاطفی یاری می نماید، می گردد. بوسیدن کودک سیستم ایمنی مادر را تقویت می نماید. هنگام بوسیدن30 عضله صورت فعال می گردد و بوسه عضلات صورت را قوی نگه می دارد؛ ضمن اینکه با هر بوسه 2 تا 6 کالری انرژی سوزانده می گردد.

منبع: فرادید
انتشار: 6 بهمن 1401 بروزرسانی: 6 بهمن 1401 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 2181

به "فواید شگفت انگیز بوسیدن کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید شگفت انگیز بوسیدن کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید