فلفل دلمه ای و اثرات خاصی که در پخت غذا دارد

به گزارش واندر هنگر، حقیقت این است که بیشتر ما فلفل دلمه ای را برای عطرش استفاده می کنیم و خیلی اهمیتی ندارد که چه خواصی دارد و چه خواصی ندارد. عطر زیاد و خاصیت آلرژی زایی ای هم که دارد خیلی ها را از خودش رانده است اما خواص این فلفل آن قدری هست که اگر در جریانش قرار بگیریم قطعا این فلفل را به جزء جذایی ناپذیر وعده های غذایی مان تبدیل می کنیم.

فلفل دلمه ای و اثرات خاصی که در پخت غذا دارد

فلفلی سرشاز از ویتامین سی که می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، در کاهش وزن تاثیرگذار باشد، سلامت چشم را تامین کند و ... خواص بسیار زیاد دیگری که قطعا می تواند با اضافه شدن به رژیم غذایی هفتگی، بخش زیادی از سلامت فردی را پوشش دهد. اما در کدام غذاها می توانیم از این فلفل استفاده کنیم؟ راحت ترین آن این است که موقع پختن مرغ ، یک تکه فلفل دلمه ای هم به آن اضافه کنیم. با این کار هم بوی مرغ گرفته می گردد، هم بو و مزه مطبوعی را به مرغ می دهد. علاوه بر این در لازانیا، ماکارونی، پلوی یونانی، پیتزا، انواع سالادها، دلمه، کباب چوبی و .. .

از پودر فلفل دلمه ای هم به نام پودر پاپریکا می گردد در انواغ غذاها استفاده کرد؛ زیرا تندی دیگر فلفل ها را ندارد و عطر و بوی خیلی خوبی هم دارد.

فلفل دلمه ای چطور از شما محافظت می نماید؟

یاری به جریان خون مناسب

جریان خون مناسب به حفظ سلامت قلب یاری می نماید. متخصصان تغذیه می گویند از خواص فلفل دلمه ای این است که به گردش خون مناسب یاری می نماید، چون سرشار از فسفر است.

حفظ سلامت چشم

فلفل دلمه ای حاوی همان اندازه بتاکاروتن هویج است و می تواند بینایی را تقویت کند. با مصرف فلفل دلمه ای، کاروتنوئید کافی، مانند بتاکاروتن و لوتئین دریافت می کنید. این ترکیب ها برای حفظ سلامت چشم و جلوگیری از بیماری های چشمی همانند آب مروارید و دژانسیون ماکولا ضروری هستند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

برای بهبود شرایط سیستم ایمنی، باید غذاهایی مصرف کنید که سرشار از ویتامین C هستند. فلفل دلمه ای ویتامین C فراوانی دارد و مصرف مرتب آن، می تواند به تقویت سیستم ایمنی یاری کند. متخصصان تغذیه توصیه می نمایند اگر سیستم ایمنی بدن تان ضعیف است، فلفل دلمه ای نارنجی را به رژیم غذایی معمول خود اضافه کنید.

تأمین مواد مغذی برای جنین

متخصصان تغذیه به خانم های باردار توصیه می نمایند فولات مصرف نمایند، چون مواد مغذی لازم را به جنین می رساند. برای رشد مناسب جنین، می توانید فلفل دلمه ای مصرف کنید که موادمغذی و البته فولات فراوانی دارد. گفته می گردد مصرف فلفل دلمه ای خام یا پخته طی دوره حاملگی برای زنان باردار مؤثر است.

یاری به کاهش وزن

سبزیجات مختلف می توانند کربوهیدرات هایی را که مصرف می کنید، به انرژی تبدیل نمایند. به این ترتیب، کربوهیدرات های بد که عمدتا منجر به چاقی و اضافه وزن می شوند، تأثیری روی بدن شما نمی گذارند. خواص فلفل دلمه ای زیاد است، اما کالری کمی دارد و اصلا چربی ندارد. بنابراین توصیه می گردد، آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

یاری به سلامت دستگاه گوارشی

عملکرد نامناسب دستگاه گوارشی منجر به اسهال، حالت تهوع، استفراغ و ناراحتی های دیگری می گردد که بسیار رنج آور هستند و آب بدن را هم خشک می نمایند. متخصصان تغذیه توصیه می نمایند فلفل دلمه ای را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، چون نیاسین فراوانی دارد. نیاسین یا همان ویتامین B3 برای تقویت سیستم گوارش ضروری است. هضم درست غذا باعث می گردد بدن، مواد معدنی، ویتامین ها و سایر موادمغذی را که همواره مصرف می کنید، جذب کند.

منبع آنتی اکسیدان

فلفل دلمه ای می تواند به اسم آنتی اکسیدان عمل کند. بدن شما به آنتی اکسیدان فراوانی احتیاج دارد، چون آنتی اکسیدان ها با سلول های سرطانی و رادیکال های آزاد مبارزه نموده و از بدن شما در مقابل بیماری های مزمن همانند سرطان محافظت می نمایند.

ضدالتهاب

التهاب در بدن اگر به موقع درمان نگردد، ممکن است منجر به بیماری های خطرناکی بگردد. متخصصان تغذیه افراد را به مصرف غذاهایی ترغیب می نمایند که خواص ضدالتهابی دارند؛ یکی از این موادغذایی، فلفل دلمه ای است.

مفید برای سیستم عصبی

سیستم عصبی برای انجام فعالیت های مختلف به مغز پیام می دهد. به همین دلیل است که روان شناس ها بر حفظ سلامت سیستم عصبی تأکید می نمایند. اخیرا مطالعه ای نشان داده که موادمغذی موجود در فلفل دلمه ای، تأثیرات مثبتی بر سلامت روان و توانایی های شناختی انسان دارند.

ضدپیری

برای جلوگیری از آسیب های بالقوه به سلول ها و بافت های پوستی که منجر به شل شدن، خشک شدن و آسیب به پوست، و همین طور ایجاد چین وچروک می شوند، آنتی اکسیدان ضروری است. متخصصان زیبایی توصیه می نمایند موادغذایی سرشار از آنتی اکسیدان، همانند فلفل دلمه ای مصرف کنید.

یاری به سلامت دستگاه تنفسی

مصرف فلفل دلمه ای به هر شکلی، می تواند برای سلامت دستگاه تنفسی مفید باشد. مواد مغذی همانند پتاسیم، منگنز، منیزیم و ویتامین C، با عواملی مبارزه می نمایند که منجر به مسائل تنفسی مختلف همانند آسم، عفونت ریه، آمفیزم و غیره می شوند

طرز تهیه یک غذای متفاوت با فلفل دلمه ای

پپروناتا

مواد لازم :

روغن کنجد: یک چهارم پیمانه

فلفل دلمه ای قرمز، خلالی: دو عدد

فلفل دلمه ای زرد، خلالی: دو عدد

فلفل دلمه ای سبز، خلالی: دو عدد

پیاز عظیم، خلالی: یک عدد

سیر خرد شده: به اندازه دلخواه

پودر آویشن: نصف قاشق غذاخوری

گوجه فرنگی درشت نگینی: چهار عدد

ریحان تازه: 5،6 ساقه

آب لیموترش تازه: یک چهارم پیمانه

نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

طرز تهیه و دستور پخت:

1. روغن کنجد را در یک تابه روی شعله میانه داغ نموده و پیاز را یک دقیقه در آن تفت دهید تا نرم گردد. فلفل دلمه ای رنگی را اضافه نموده و پنج الی شش دقیقه تفت دهید تا کمی نرم گردد، اما مواظب باشید خیلی نپزد چون کمی تلخ می گردد.

2. سیر را اضافه نموده و مواد را دو دقیقه دیگر تفت دهید. کمی نمک و آویشن افزوده و گوجه را داخل تابه بریزید. شعله را زیاد نموده و پنج دقیقه همه مواد را تفت دهید. تابه را از روی شعله بردارید و نمک و فلفل سیاه را به غذا اضافه کنید.

3. برگ های ریحان را با آب لیموترش تازه ترکیب نموده و به اسم سس پپروناتا به غذا اضافه نموده و میل کنید.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1758

به "فلفل دلمه ای و اثرات خاصی که در پخت غذا دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فلفل دلمه ای و اثرات خاصی که در پخت غذا دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید