غول آسیا زانو می زند ، کمترین نرخ رشد مالی چین در 28 سال گذشته

به گزارش واندر هنگر، آمار رسمی نشان می دهد که رشد مالی چین در سال گذشته میلادی (2018)، 6.6 درصد بوده است. این میزان رشد مالی از استاندارد جهانی بالایی برخوردار است اما پایین ترین نرخ رشد اقصادی چین در نزدیک به سه دهه گذشته است.

غول آسیا زانو می زند ، کمترین نرخ رشد مالی چین در 28 سال گذشته

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

این وضعیت باعث بروزنگرانی هایی درباره تاثیر تضعیف مالی چین (دومین اقتصاد بزرگ در دنیا)، بر اقتصاد سراسر دنیا است.

هشدارهایی درباره افزایش بدهی و کاهش تقاضا مصرف در چین وجود دارد و جنگ تجاری میان این کشور و ایالات متحده آمریکا، چشم انداز اقتصاد چین را مبهم نموده است

کاهش تقاضای داخلی در چین و بحران تعرفه های آمریکا و جنگ تجاری دونالد ترامپ، نتایجی به دنبال خواهد داشت که می توانند وضعیت جیب عده ای را از پکن تا سنگاپور و دبی و فرانکفورت و لندن و نیویورک، تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش بی بی سی، کند شدن رشد مالی چین که در یک دهه گذشته یک سوم رشد اقتصاد دنیا را به دوش کشیده، به نگرانی هایی دامن زده و می تواند درآمد از شرکتهای زیادی را از اپل گرفته تا شرکت های بزرگ خودروسازی بکاهد.

البته کاهش نرخ رشد مالی چین در سال 2018، یک واقعیت تازه یا دور از انتظار نیست. نه تنها در طول سال 2018 این موضوع به چشم آمد بلکه اساسا در ماههای نخستین این سال، در شروع کنگره خلق اعلام شد که انتظار حکومت چین از میزان نرخ رشد شش و نیم درصد است.

همان زمان، رقم کمی بیش از شش و نیم درصدی رشد از پیش بینی های حکومت چین در سال 2017 کمتر بود، اما در تبلیغات رسمی این گونه نشان داده شد که نرخ شش و نیم درصدی نیز برای برنامه های دولت کافی است.

پیشتر بانک دنیای گفت که بر اساس برآورد آنها، چین در نهایت نرخ شش و نیم درصد را به عنوان رقم سال 2018 اعلام می نماید. و رویترز هم از که کارشناسان نظرسنجی نموده بود روز گذشته در نهایت گزارش داد که احتمالا این نرخ رشد شش و شش دهم درصد باشد.

سیاستگذاران چینی وعده داده اند که در سال 2019 با هدف جلوگیری از بیکاری وسیع، دست به سیاستهای حمایتی بزنند، اما در عین حال گزینه ارائه یک بسته نجات و تزریق نقدینگی بسیار بالا به بازار خبری نخواهد بود. آنها پیش از این تجربه چنین کاری را برای رونق بخشیدن به اقتصاد کشورشان دارند و ظاهرا اینبار تصمیم گرفته اند که چنین اقداماتی را در ابعادی محدودتر انجام دهند.

بعضی کارشناسان پیش بینی می نمایند که وضعیت مالی چین، قبل از اینکه با ابتکار عمل هایی بهبود یابد، برای مدتی بدتر هم خواهد شد. در واقع این انتظار وجود دارد که نابسامانی مالی ناشی از کند شدن اقتصاد دنیا در ماههای پیش رو تازه خود را نشان دهد.

بانک دنیای می گوید که انتظار دارد نرخ رشد مالی چین در سال 2019 از سال 2018 نیز کمتر باشد. این در حالی است که دولت چین می گوید در سال آینده باز هم میزان مالیات را کاهش می دهد؛ هر چند این موضوع بر میزان کسری بودجه دولت خواهد اضافه نمود.

رشد مالی چین

این میان حتی درباره اثر یک قرارداد تجاری با آمریکا نیز تردیدهایی وجود دارد. به دلیل تعرفه هایی که دونالد ترامپ برای بعضی کالاهای چینی مشخص کرد، دو کشور وارد یک جنگ تجاری شدند؛ به این معنا که چین نیز دست به اقدامات تلافی جویانه مشابه زد و در نهایت دومینوی تعرفه ها وضعیت را برای هر دو کشور آنقدر وخیم کرد تا اینکه در سال 2019، مذاکرات تجاری دو کشور برای انتها دادن به این جنگ شروع شد.

اما مساله کند شدن رشد مالی چین که با عواملی چون کاهش سرمایه گذاری خارجی و تقاضا در بازار داخلی گره خورده، پیش از شروع جنگ تجاری با آمریکا شروع شده بود. به همین دلیل است که بعضی از تحلیلگران می گویند در چنین شرایطی حتی یک توافق تجاری با آمریکا نیز ضامن سرعت دریافت رشد مالی چین نیست.

شاید به همین دلیل است که از حالا زمزمه هایی از پکن به گوش می رسد مبنی بر اینکه دولت چین تصمیم دارد میزان نرخ رشد هدف را برای سال 2019 به حدود شش کاهش دهد.

دو مشکل اصلی چین یعنی کاهش سرمایه گذاری خارجی در کنار کاهش تقاضا (مصرف داخلی)، معمای مرغ و تخم مرغ است؛ به این معنا که کاهش تقاضا موجب شده تا اشتیاق سرمایه گذاران خارجی فروکش کند و با کاهش پول خارجی، رشد اقتصاد کند گردد و تقاضا کمتر!

در حال حاضر وضعیت به حدی بعضی فراورینمایندگان چینی سخت شده که بعضی از کارخانه های استان گوانگ دونگ (یکی از مراکز صادرات چین) خیلی زودتر از شروع سال نوی چینی، تعطیلات سال نو را شروع نمایند. آنها به دلیل جنگ تجاری با کاهش سفارش روبه رو شده اند. حتی بعضی کارخانه ها ناچار شده اند تا تعدادی از خطوط فراوری خود را نیز تعطیل نمایند.

مذاکره نمایندگان پکن و واشنگتن باید تا ماه مارس به نتیجه برسند، وگرنه دونالد ترامپ تهدید نموده که تعرفه ها را افزایش خواهد داد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 دی 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 542

به "غول آسیا زانو می زند ، کمترین نرخ رشد مالی چین در 28 سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غول آسیا زانو می زند ، کمترین نرخ رشد مالی چین در 28 سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید