طرز تهیه دسر پاناکوتا خوشمزه و مجلسی

به گزارش واندر هنگر، آشپزی ایتالیایی سرشار از مزه های مختلف و جذابی است که این روزها برای ما شناخته شده است. اگر به منو رستوران های مختلف نگاهی بیندازید حتما یک دسر یا غذای ایتالیایی می بینید. در این مطلب قصد داریم تا طرز تهیه دسر پاناکوتا ایتالیایی را به چند روش مختلف با هم بخوانیم. این دسر لذیذ به مواد اولیه زیادی احتیاج ندارد و می توان آن را با طعم های مختلف مانند زعفرانی، شکلاتی، قهوه و… درست کرد. البته پیش تر نیز راجع به طرز تهیه کیک پاناکوتا صحبت کرده بودیم اما در ادامه، نکات بیشتری را بررسی خواهیم کرد.

طرز تهیه دسر پاناکوتا خوشمزه و مجلسی

پاناکوتا ساده وانیلی

پاناکوتا به ایتالیایی به معنای خامه پخته شده است. طرز تهیه این دسر خوشمزه بسیار آسان است و شما می توانید به راحتی آن را برای مهمانی ها و تولدها سرو کنید. در این بخش روش درست کردن پاناکوتا وانیلی ساده را با هم می خوانیم.

مواد لازم برای پاناکوتا وانیلی

  • خامه 1 لیتر
  • شکر 1/2 لیوان
  • وانیل 1/2 قاشق چایخوری
  • پودر ژلاتین 1/4 2 قاشق چایخوری
  • آب 3 قاشق غذاخوری
  • انواع توت (برای تزئین) به میزان لازم

طرز تهیه پاناکوتا وانیلی

آماده کردن خامه

برای مرحله اول طرز تهیه دسر پاناکوتا یک قابلمه کوچک یا شیرجوش بردارید. بهتر است ظرفی که انتخاب می کنید نچسب باشد. خامه، شکر و وانیل را داخل ظرف بریزید و هم بزنید. قابلمه را روی شعله میانه قرار دهید و مخلوط را تمام مدت هم بزنید تا شکر و وانیل در خامه حل شوند. توجه داشته باشید که شعله گاز زیاد نباشد. بعد از چند دقیقه قابلمه را از روی گاز بردارید.

حل کردن ژلاتین

حالا ژلاتین را با آب مخلوط کنید و هم بزنید تا پودر ژلاتین کمی حل شود. در این مرحله می توانید به جای آب از شیر نیز استفاده کنید. اجازه دهید مخلوط ژلاتین حدود پنج دقیقه استراحت کند. اگر احساس کردید که ژلاتین در آب یا شیر حل نشده آن را به روش بن ماری روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید و کمی هم بزنید تا ژلاتین کامل حل شود.

آماده کردن پاناکوتا

بعد از اینکه مخلوط ژلاتین آمادده شد، آن را به مواد اصلی دسر یعنی خامه و شکر اضافه کنید و خوب هم بزنید. قابلمه را روی حرارت میانه قرار دهید تا کمی حرارت ببیند و مواد یک دست شوند. پاناکوتا نباید بجوشد یا حرارت زیادی ببیند. اگر از گیاه وانیل برای طعم دهی استفاده می کنید در این مرحله آن را از مخلوط جدا کنید.

تزئین و سرو پاناکوتا

وقتی دسر کمی از حرارت افتاد آن را در ظرف سرو خود بریزید و روی آن را با سلفون بپوشانید و در یخچال قرار دهید. برای سرو پاناکوتا می توانید آن را در ظرف های شیشه ای بریزید و یا اینکه از قالب های سیلیکونی استفاده کنید. در نهایت اجازه دهید پاناکوتا حداقل به مدت 3 ساعت در یخچال استراحت کند تا آماده شود. هنگام سرو آن را با میزانی از انواع توت مانند توت فرنگی، شاتوت، بلوبری و… تزئین کنید. همچنین با پوره میوه های مختلف می توانید یک دسر دو رنگ مجذوب کننده آماده کنید که به میز غذای شما رنگ و لعاب بیشتری بدهد. طرز تهیه پاناکوتا دو رنگ را نیز قبلا در کتاب کاله آموزش داده ایم.

پاناکوتا با نشاسته و سس انبه

معمولا در طرز تهیه دسر پاناکوتا از ژلاتین برای بستن و فرم گرفتن این دسر خوشمزه استفاده می کنند ولی چون ژلاتین یک نوع فرآورده حیوانی است، گیاهخواران ممکن است نتوانند این دسر خوشمزه را امتحان کنند. به همین خاطر برای دومین دستور تهیه پاناکوتا قراراست به جای ژلاتین از نشاسته استفاده کنیم. اگر دارای رژیم غذایی خاصی هستید یا می خواهید پاناکوتا را برای مهمانی های خود سرو کنید، پاناکوتا با انبه بسیار لذیذ و خوشمزه است.

مواد لازم برای پاناکوتا با نشاسته و سس انبه

  • شیر نارگیل 600 میلی لیتر
  • شکر 4 قاشق غذاخوری
  • نشاسته ذرت 2 و 1/2 قاشق غذاخوری
  • انبه 2 عدد میانه

طرز تهیه پاناکوتا با نشاسته و سس انبه

آماده کردن دسر

در مرحله اول طرز تهیه دسر پاناکوتا یک قابلمه یا شیرجوش نچسب را اننتخاب کنید. شیر نارگیل، 2 قاشق غذاخوری شکر و نشاسته ذرت را در آن بریزید و هم بزنید. ظرف را روی شعله میانه گاز قرار دهید. مخلوط را به صورت مداوم هم بزنید تا آرام آرام گرم شود. اگر دسر را هم نزنید ممکن است بسوزد. وقتی مواد دسر به جوش آمد شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید حدود 30 ثانیه دیگر نیز روی گاز بماند. غلظت پاناکوتا باید بیشتر شود. وقتی دسر به غلظت موورد نیاز رسید آن را از روی گاز بردارید. چند دقیقه صبر گنید تا کمی خنک شود.سپس آن را در ظرف سرو بریزید. بعد از پنج دقیقه آن را داخل یخچال قرار دهید تا خنک شود و خودش را بگیرد. پاناکوتا باید حداقل به مدت سه تا چهار ساعت در یخچال بماند.

درست کردن سس انبه

این دسر ایتالیایی را می توان با طعم های مختلفی درست کرد اما ترکیب آن با پوره میوه بسیار لذیذ و دلچسب است. برای این دستور می خواهیم از میوه انبه استفاده کنیم. ترکیب انبه با بافت خامه ای و نرم پاناکوتا بی نظیر است. درست کردن این سس بسیار ساده است. ابتدا باید پوست انبه را با چاقو بگیرید و هسته میوه را از آن جدا کنید. گوشت انبه را به قطعات کوچک تقسیم کنید. میوه را به همراه 2 قاشق غذاخوری شکر داخل مخلوط کن بریزید و دستگاه را روشن کنید. اجازه دهید میوه خوب له شود. سس انبه آماده است. هنگام سرو پاناکوتا میزانی از سس انبه را روی آن بریزید و دسر خود را تزئین کنید.

پاناکوتا سه رنگ مجلسی

برای سومین طرز تهیه دسر پاناکوتا سراغ یک روش متفاوت می رویم. پاناکوتا سه رنگ از محبوب ترین طعم های این دسر مجذوب کننده در تمام دنیا است که با سه طعم متفاوت درست می شود. برای این دسر قرار است از وانیل، شکلات و نسکافه استفاده کنیم که هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. این طعم پاناکوتا برای تولدها و مهمانی ها بهترین گزینه است زیرا سه لایه مختلف دارد و جلوه خاصی به میز غذای شما می دهد. طرز تهیه پاناکوتای شکلاتی را می توانید در مطالب قبلی کتاب کاله بخوانید.

مواد لازم برای پاناکوتا سه رنگ مجلسی

  • پودر ژلاتین 4و 1/2 قاشق چایخوری
  • شیر سرد 3/4 لیوان
  • خامه 3 لیوان
  • شکر 10 قاشق غذاخوری
  • وانیل 1 قاشق چایخوری
  • پودر قهوه 1 قاشق غذاخوری
  • شکلات تلخ 90 گرم

طرز تهیه دسر پاناکوتا سه رنگ

درست کردن لایه اول (وانیلی)

برای درست کردن لایه وانیلی، ابتدا یک چهارم لیوان شیر را داخل یک کاسه بریزید سپس یک و نیم قاشق چایخوری پودر ژلاتین روی آن بریزید و هم بزنید. اجازه دهید حدود پنج دقیقه ژلاتین استراحت کند. در این فاصله یک لیوان خامه، وانیل و 3 قاشق شکر را داخل یک قابلمه بریزید. مخلوط را روی حرارت ملایم گاز بگذارید و هم بزنید تا شکر داخل خامه حل شود. وقتی مواد پاناکوتا کمی جوشیدند و غلیظ شدند، مخلوط ژلاتین را به آن اضافه کنید. کمی هم بزنید تا ژلاتین در دسر حل شود. مواد را از روی گاز بردارید تا در دمای اتاق خنک شود. حالا لایه وانیلی را در ظرف بریزید. برای اینکه دسر شما ظاهر زیبایی داشته باشد می توانید لیوان ها یا ظرف های سرو را داخل یک قالب فر به صورت کج بچینید و سپس دسر را داخل آن بریزید. قبل از اینکه لایه دوم دسر را آماده کنید، پاناکوتا وانیلی را به مدت 30 تا 40 دقیقه در فریزر قرار دهید. همچنین می توانید دسر را به مدت 4 ساعت داخل یخچال بگذارید تا سفت شود.

درست کردن لایه دوم (قهوه)

برای لایه دوم، تمام مراحل لایه اول را تکرار کنید. اینبار به جای وانیل برای طعم دادن از قهوه استفاده کنید. برای این کار می توانید از پودر قهوه آماده استفاده کنید یا اینکه قهوه اسپرسو را فرآوری کنید و داخل مخلوط خامه و شکر بریزید. اندازه شکری که برای هر لایه استفاده می کنید به ذائقه شما بستگی دارد. برای هر لایه می توانید تا 6 قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید. توجه داشته باشید که قبل از اضافه کردن شکر حتما دسر را بچشید. دسر زمانی که سرد شود، شیرین تر خواهد شد. برای اینکه لایه دوم را روی لایه وانیلی بریزید توجه کنید که مواد دسر زیاد داغ نباشد اما کاملا هم نباید سرد باشد زیرا اگر سرد شود، لایه ها به هم نمی چسبند. برای استراحت دوم نیز به همان ترتیبی که گفته شد، اجازه دهید دسر به مدت 30 تا 40 دقیقه در فریزر یا حدود 4 ساعت در یخچال استراحت کند.

درست کردن لایه سوم (شکلاتی)

برای لایه سوم نیز باید همین روند را تکرار کنید. ابتدا ژلاتین را در شیر سرد حل کنید. سپس خامه و شکر را داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. شکلات تلخ را خرد کنید . داخل قابلمه بریزید. مخلوط را مداوم هم بزنید تا شکر و شکلات در خامه حل شوند و مخلوط یک دست شود. بعد از اینکه دسر کمی جوشید، ژلاتین را اضافه کنید. حدود سی ثانیه بعد دسر را از روی گاز بردارید و اجازه دهید کمی خنک شود. حالا لایه شکلاتی را روی لایه قهوه ای بریزید و کل دسر را داخل یخچال بگذارید. اجازه دهید پاناکوتا خوب استراحت کند و سفت شود. بعد از 4 ساعت دسر شما آماده سرو است.

سوالات متداول

پاناکوتا یک دسر خوشمزه و نرم ایتالیایی است که برپایه خامه درست می شود. در این مطلب از کتاب کاله سه دستور مختلف برای پاناکوتا خواندیم. دستور اول طرز تهیه پاناکوتا وانیلی ساده، در دستور دوم طرز تهیه پاناکوتا وگان با سس انبه و در دستور سوم طرز تهیه پاناکوتا سه رنگ را با هم یاد گرفتیم. در ادامه به بررسی چند نکته برای درست کردن این دسر خوشمزه می پردازیم.

برای طرز تهیه پاناکوتا از چه میوه هایی می توان استفاده کرد؟

معمولا برای پاناکوتای میوه ای از میوه هایی استفاده می شود که بافت نرمی دارند. در کل پاناکوتا به همراه انبه و انواع توت ها ترکیب بی نظیری را می سازند. این میوه ها پالت مزه این دسر ایتالیایی را تکمیل می کنند.

پاناکوتا را تا چند روز می توان نگه داری کرد؟

بهتر است این دسر را بعد از درست کردن سرو کنید اما اگر میزانی از آن باقی ماند، روی آن را بپوشانید و حتما در یخچال قرار دهید. بهترین زمان مصرف این دسر خوشمزه تا سه روز پس از درست کردن آن است.

آیا می توان از انواع شیرهای گیاهی برای پاناکوتا استفاده کرد؟

بله- اگر نمیخواهید از لبنیات استفاده کنید می توانید از شیرهای گیاهی استفاده کنید. شیر نارگیل به دلیل طعم و بافت خوبی که دارد برای درست کردن پاناکوتا مناسب است.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 21 مهر 1402 بروزرسانی: 21 مهر 1402 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 2277

به "طرز تهیه دسر پاناکوتا خوشمزه و مجلسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه دسر پاناکوتا خوشمزه و مجلسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید