سه غول نفتی پرچمدار در حوزه تجدیدپذیرها

به گزارش واندر هنگر، غولهای نفتی اغلب به خود زحمت نداده اند در کوششها پیرامون انرژی پاک وجهه ای کسب نمایند و تا به امروز کوشش چندانی نکرده اند تا اذهان عمومی را متقاعد نمایند که به سوی سبزتر شدن پیش می فرایند.

سه غول نفتی پرچمدار در حوزه تجدیدپذیرها

به گزارش خبرنگاران، با وجود تلاشهایی که برای برقی سازی جهانی خودروها و حرکت به سوی انرژی تجدیدپذیر صورت می گیرد، وعده های غولهای نفتی برای پیگیری برنامه های صفر کردن آلایندگی کربن در بهترین حالت ضعیف مانده است.

تحلیل برنامه های هزینه کوتاه مدت بزرگترین شرکتهای نفت و گاز برای انرژیهای تجدیدپذیر نشان می دهد که سرمایه گذاریهای واقعی در آنها در مقایسه با برنامه های هزینه های سرمایه برای پروژه های جدید سوخت فسیلی، همچنان ضعیف خواهد بود.

غولهای نفتی در سال 2018 کمتر از یک درصد از مجموع بودجه خود را در پروژه های انرژی سبز هزینه کردند. بعلاوه طبق گزارش شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی، انتظار می رود غولهای نفتی ظرف پنج سال آینده 166 میلیارد دلار در پروژه های جدید نفت و گاز سرمایه گذاری نمایند در حالی که سرمایه گذاری برای پروژه های انرژی خورشیدی و بادی تنها 18 میلیارد دلار یا کمتر از 10 درصد هزینه سرمایه است. در واقع کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از سوی غولهای نفتی بیشتر به وسیله گاز طبیعی انجام می گیرد.

اویل پرایس در گزارشی به آنالیز شرکتهای انرژی بزرگی پرداخته که بیشترین سرمایه گذاری را در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر داشته اند. این شرکتها عبارتند از:

1- اکوئینور

از 18 میلیارد دلاری که ابرغولهای نفتی قصد دارند در پنج سال آینده روی انرژی پاک هزینه نمایند، بیش از نیمی متعلق به شرکت انرژی چندملیتی دولتی اکوئینور نروژ است. در واقع اگر اکوئینور از این فهرست حذف گردد، سرمایه گذاری غولهای نفتی در سه سال آینده حتی بدون در نظر دریافت کاهش هزینه سرمایه اخیر که ناشی از بحران کووید 19 بود، کمتر خواهد بود.

اکوئینور برنامه هایی را برای سرمایه گذاری 10 میلیارد دلار در انرژی پاک تا سال 2025 رونمایی نموده که اغلب در بخش انرژی بادی فراساحلی خواهد بود. این شرکت میخواهد ظرفیت انرژی تجدیدپذیر را 10 برابر نموده و به چهار تا شش گیگاوات تا سال 2026 و 16 گیگاوات تا سال 2035 برساند. بعلاوه اکوئینور میخواهد با بکارگیری فناوریهای CCUS و هیدروژن، آلایندگی کربن خود را تا سال 2025 حداقل 50 درصد کاهش دهد.

2- توتال

شرکت نفت و گاز چندملیتی توتال فرانسه هم ابرغول دیگری است که میخواهد بیشترین ظرفیت تجدیدپذیر را در آینده نزدیک ایجاد کند. این شرکت در امسال میخواهد ظرفیت انرژی تجدیدپذیر جهانی خود را نسبت به سال گذشته دو برابر نموده و به شش گیگاوات برساند. به عنوان نمونه، توتال در یک پروژه خورشیدی به ظرفیت 800 مگاوات در قطر مشارکت دارد که در آن 49 درصد سهم دارد و قرار است در سال 2021 تکمیل گردد. اما توتال تنها به رقابت در حوزه انرژی تجدیدپذیر سنتی خورشیدی و بادی بسنده ننموده و در سال 2016 شرکت باتری Saft را خریداری نموده و در حال حاضر سرگرم ساخت بزرگترین تاسیسات ذخیره سازی انرژی در فرانسه و فراهم کردن باتری برای صنایع مختلف از جمله خودروهای برقی، خودروهای نظامی، دستگاههای پزشکی و حتی بخشهای نفت و گاز است. شرکت Saft با فراوری 100 میلیون دلار نقدینگی برای شرکت مادر خود در سال 2019، پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است.

3- انی

شرکت انی ایتالیا با برنامه هایش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به میزان 80 درصد تا سال 2050 بلندپروازترین برنامه تغییرات جوی را داشته است. انی همچنین اعلام نموده که پروژه های تجدیدپذیر این شرکت به ظرفیت نصب شده سه گیگاوات در سال 2023 و پنج گیگاوات در سال 2025 می رسند.

با این حال این شرکت گاز طبیعی مایع را یک پل ضروری برای تغییر جهت از سوختهای فسیلی به سوی انرژی پاک می داند و میخواهد تا سال 2025 همچنان به فراوری سوخت فسیلی ادامه دهد. گاز طبیعی حدود 28 درصد کمتر از نفت کوره و 50 درصد کمتر از زغال سنگ دی اکسید کربن فراوری می نماید. بعلاوه با توجه به نوسانات انرژی بادی و خورشیدی، گاز طبیعی می تواند برای ادامه فعالیت مستمر شبکه نیرو مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مهر 1399 بروزرسانی: 23 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1169

به "سه غول نفتی پرچمدار در حوزه تجدیدپذیرها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه غول نفتی پرچمدار در حوزه تجدیدپذیرها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید