سرعت یک میلیون برابری توسعه واکسن ها با یک ابزار تازه دی ان ای

به گزارش واندر هنگر، بنا به گفته دانشمندان، یک ابزار تازه دی ان ای می تواند توسعه واکسن ها را بیش از یک میلیون برابر سرعت ببخشد و تنها در عرض 7 دقیقه نتایج را ارائه دهد.

سرعت یک میلیون برابری توسعه واکسن ها با یک ابزار تازه دی ان ای

به گزارش خبرنگاران و به نقل از آی ای، جستجو برای عوامل دارویی مانند واکسن های نو، دانشمندان را به سمت بررسی هزاران مولکول بالقوه و مرتبط سوق می دهد. اما اگر این فرآیند بتواند در مقیاس نانو انجام شود، چه می شود؟ چنین پیشرفتی به طور قابل توجهی استفاده از مواد و انرژی را به حداقل می رساند.

اکنون بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشر شده از طریق دانشگاه جنوبی دانمارک(SDU) به نظر می رسد یک ابزار نو پیشرفته در این دانشگاه اجازه می دهد تا بیش از 40 هزار مولکول مختلف در یک نقطه کوچکتر از یک سر سوزن، ترکیب و تجزیه و تحلیل شوند.

این روش که با استفاده از حباب های صابون مانند به عنوان ظروف نانو کار می کند، می تواند به شدت مقدار مصرف مواد، انرژی و هزینه های اقتصادی را برای شرکت های دارویی کاهش دهد و به آنها اجازه دهد فرآیندهای خود را تا بیش از یک میلیون برابر سرعت بخشند.

استفان ووگل استاد گروه فیزیک، شیمی و داروسازی این دانشگاه و سرپرست این تیم تحقیقاتی، گفت: این فناوری از بارکدهای DNA مشابه با بارکدهای موجود در محصولات مصرفی مردم، برای دنبال کردن هویت همه ترکیبات، معرف ها و واکنش های شیمیایی که به طور موازی در هزاران نانورآکتور بسیار کوچک انجام می شوند، استفاده می کند.

نیکوس هاتزاکیس، دانشیار گروه شیمی دانشگاه کپنهاگ و محقق ارشد این تیم تحقیقاتی، صرفه جویی در منابع را با استفاده از این روش به استفاده از یک لیتر آب و یک کیلوگرم ماده در مقابل کل حجم آب تمام اقیانوس ها و تمام مواد موجود در کوه اورست تشبیه می کند.

محققان می گویند این پیشرفت، یک تلاش مشترک است که مستلزم پیشرفت در زمینه های بیوشیمی مصنوعی، نانوتکنولوژی، ترکیب دی ان ای، شیمی ترکیبی و حتی فناوری یادگیری ماشینی است و این پروژه منجر به گشودن مرز نوی در شیمی و بیوشیمی می شود.

نیکوس هاتزاکیس توضیح داد: هیچ عنصر واحدی در روش ما کاملاً نو نیست، اما عناصر مورد استفاده ما در این مطالعه هرگز تا به امروز به این صورت به شکل یکپارچه ترکیب نشده اند.

محققان حدس می زنند که گروه های صنعتی و دانشگاهی درگیر در ترکیب یا سنتز مولکول های بلند مانند پلیمرها می توانند از اولین گروه هایی باشند که این روش را اتخاذ می کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 خرداد 1401 بروزرسانی: 27 خرداد 1401 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 2049

به "سرعت یک میلیون برابری توسعه واکسن ها با یک ابزار تازه دی ان ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرعت یک میلیون برابری توسعه واکسن ها با یک ابزار تازه دی ان ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید